Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av limpan4all »

Ett trefas Solid State Relay med noll-genomgångsswitchning. Hur fungerar det i verkligheten, för det torde ju vara varje fas's egen nollgenomgång som avses och inte att bara en fas har en nollgenomgång (eller)?

Att switcha rent resistiva Y-kopplade laster är ju inget problem. Varje fas slås till i sin nollgenomgång.

Men vad händer om lasten fortfarande är resistiv men D-kopplad?

Eller ännu värre en D-kopplad asynkron motor, vad händer då?
Eller varför inte en tillkoppling av en trefastransformator (vilket funkar "bäst" Y eller D kopplad)?
I just transformatorfallet så blir ju dessutom startströmmen som störst vid just passerandet av nollgenomgången (fast jag har ännu inte lyckat först exakt varför).

Någon som har erfarenhet av dessa vid switchning av induktiva laster.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av bearing »

Just vid inkopplingen kan det inte vara någon fasförskjutning, så då är det bättre att slå på i nollgenomgången. Däremot vid avstängning, då är det nog generellt bäst när strömmen är noll.

Gällande 3-fas tänker jag att det bästa vore att koppla in två faser när de har samma spänning, och sedan den tredje strax efter när den har samma som medel av de två andra. Men hur dessa reläer egentligen gör vet jag inte.

Y- eller D-koppling borde inte spela någon roll? Därför att man brukar väl inte ansluta nollan i mitten av Y-et?
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av Mindmapper »

>Bearing
Vid tillslag får du en stötström till en motor. Strömmen går till att bygga upp magnetfältet.
När du laddar ett batteri har du heller ingen spänning när du börjar ladda ett tomt batteri. Från början blir strömmen hög fast spänningen i batteriet är noll. När du laddat en stund byggs spänningen upp mer och mer och strömmen minskar. När du byggt upp magnetfält och motorn börjar röra sig minskar startströmmen i motorn och närmar si nominellt strömvärde.

I en Y-koppling måste du ha neutralledare kopplad till mittpunkten, om du har en osymetrisk last. Det blir riktigt sorgligt när neutralledaren inte är ansluten till exempelvis ett hus.
En trefas asynkronmotor är en symmetrisk last och då behövs ingen neutralledare till mittpunkten.

Jag är i övrigt inte insatt i SSR så att jag kan säga vad som gäller för dessa i trefas. Man brukar styra på strömmen och mäter när strömmen är noll. Det går ju bra som Bearing säger vid frånslag. Vid tillslag kommer det att bli en stötström om man inte gör något annat för att begränsa den. Annars bör väl stötströmmen bli större vid spänningsmax under tillslaget så det låter ändå som en bra sak att koppla in vid spänningsminimum.

Frekvensomriktare styr ju tillslaget genom att anpassa spänning under uppstarten av en motor. Men det blir en lite mer komplex funktion än en SSR. En Y/D-start byggde också på principen att inkoppling av motorn sker med för låg spänning. Men eftersom den starten är så sen att öka på spänningen blir motorn svag under hela uppstarten till dess att den kopplar över till rätt spänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av grym »

bearing skrev: 7 mars 2024, 18:34:14 Däremot vid avstängning, då är det nog generellt bäst när strömmen är noll.

blir ju automagiskt med triac då dom leder till strömmen blir noll
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av alexanderson »

limpan4all skrev: 7 mars 2024, 18:17:49
I just transformatorfallet så blir ju dessutom startströmmen som störst vid just passerandet av nollgenomgången (fast jag har ännu inte lyckat först exakt varför).
Ja när det gäller en enfastransformator bör man slå på när spänningen har sitt högsta värde. Men när skall man slå på en trefastransformator ?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av MiaM »

Frågan som bör ställas är väl hur en motor agerar precis när strömmen slås till i förhållande till fasläge vid tillslag?

Om jag fattat rätt så ifall man ska slå på ström till en trafo så bör man slå på den så långt från nollgenomgången som möjligt, eftersom induktansen gör att det ändå inte blir mycket till omedelbar stötström men om man slår på vid nollgenomgången så får trafon en full halvcykel trots att den inte hade något återstående magnetfält från föregående halvcykel och då mättas den, varpå det går särdeles mycket ström under slutet av den första halvcykeln. Vet inte riktigt hur detta påverkas av trafons last.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av TomasL »

Trefaslaster brukar man starta som tvåfaslaster, för att sedan switcha på den tredje fasen.
Det ideala startpositionen beror på vilken fasvinkel som lasten har, vilket naturligtvis är omöjligt att veta för en generell induktiv last.
Därför brukar man antingen dimensionera SSRen för en flercykellast motsvarande startströmmen, alternativt mjukstarta med resistorer i serie med lasten.
Dvs SSRen skall tåla startströmmen under minste en period.
Startströmmen kan beräknas genom att mäta DC-resistansen.

Frekvensomformare funkar väldigt mycket annorlunda, då de förmagnetiserar motorn med DC innan den startas.

Lite informativ läsning https://fab.cba.mit.edu/classes/865.18/ ... ys/SSR.pdf
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av limpan4all »

Jag har funderat lite över just tillslagströmmen till transformatorer.
Jag har en teori som går ut på att det inte är tillslagsströmmen i sig som är problemet utan att strömmen som kommer att gå EFTER tillslaget som är problemet. Detta då spänningsvariationen (derivatan på spänningen) är som absolut störst runt just nollgenomgången.
Sedan om det också borde innebära att transformatorer skall stängas av på Umin eller Umax är en annan fråga då mest magnetisk energi torde finnas just då. Samtidigt som att stänga av transformatorer vid nollgenomgången kan ha sina egna problem.
Någon med en avvikande åsikt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av grym »

en transformator som slås till vid nollpunkten har ju enbart sin likströmsresistans

slås den på vid hög spänning så är ju frekvensen , stigtiden för tillslaget högt och man hamnar på en ström för det frekvensområdet först


en triac slås ju ifrån vid nollgenomgång av strömmen, så det funkar perfekt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av TomasL »

limpan, Har du läst dokumentet jag länkade till här ovan, det besvarar sannolikt alla dina frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur beter sig ett 3-fas SSR med nollgenomgångsswitchning?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tack för dokumentet, TomasL.

Limpan4all, läs annars på wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current
Skriv svar