Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Spridarna kom snabbt, fick även fuel rail med BTR fast det behöver jag inte till min 900, och det passar inte. Men det kan ju va bra att spara ifall jag gör en T5 konvertering i framtiden.

Bild

Filtren urplockade, de satt hårt, men en skruv i rätt storlek och en glidhammare gjorde det till några minuters jobb.

Bild

Renoveringskitt köpt från finjector.

Passade på att fota lamporna, jag har installerat de nya tätningarna och jag tror det kommer funka, på ett ställe finns det dock inget spår. Känns väldigt dumt designat tycker jag, varför göra så. Just där måste man förmodligen skära bort biten som ska gå i spåret och istället limma fast tätningen (med butyl förmodligen).

Bild

Jag tror också det är en bra idé att komplettera tätningen på lampan med en flat tätningslist på karossen.

Gamla tätningen på plats tillfälligt. Också lite förbryllad att man inte kunde designat om detta så det använde bara en tätningslist.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag rollat ett första lager med 2k epoxiprimer. Biltemas vita har jag använt förut men tror det blir sista gången. Inget fel på produkten som så, men härdaren blir gammal och man kan inte köpa den separat vid behov. Så det blir en massa slöseri om man inte använder allt på en gång, typ målar en helt båt. Har inte hittat Hagmans CA lokalt men nånting passande måste vi ju ha... Primer måste gå att köpa separat, det är ett krav. Vasa Färg brukar alltid ha nåt passligt ska kolla med dom.

Bild

Det bruna är inte rost utan rostskyddsvax och liknande klet. Men visst det finns lite rost längre bak där delarna möts. Jag har applicerat linolja på det så det bör inte bli värre. Får väl titta på det igen nån annan gång.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

P.S. Här är en grej jag skaffade just för att kunna hålla spridarna öppna vid ultraljudsrengöringen.

Bild
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Ett DC-labbaggregat?

Jag trodde att man hellre ville pulsa spridare för att de dels ska öppnas ordentligt men ändå inte få så mycket effektutveckling att de körs sönder?

Om jag skulle göra detta med bra-att-ha-saker ur skrotlådan så skulle jag köra en lagom taggig vågform i en förstärkare och mata två spridare från varje kanal, med dioder i serie så att de får varsin halvperiod. På så vis kan man pulsa på smala pulser med ca 12V amplitud precis som när spridarna används i bilen, så att allt kan rengöras på bästa sätt.

Eller så kanske jag är för paranoid? Har aldrig gjort detta själv, har bara sett andra jobba med sånt och tipset för att testa spridare utan några speciella instrument är att dutta emot 9V-batteri men aldrig köra 12V-bilbatteri direkt t.ex.

Vad kör du för spänning när du använder ditt aggregat?
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Man börjar från noll och drar upp spänningen tills dom öppnas, sen drar man tillbaka så mycket man kan innan dom stänger igen. Där har man den minsta spänningen man kan mata dom med och det borde vara bra inom marginalerna. Så gör man för känsligare lågohmiga spridare som borde kunna hållas öppna med några enstaka volt. Ska man öppna dom med 12V krävs en ballastresistor men enligt vad jag fått höra är det skonsammare att köra med labbaggregat.

Dessa är högohmiga spridare dock, som inte är lika känsliga men jag tänkte köra samma procedur där. Lägre spänning också lägre risk för gnistbildning för de ska tvättas i bensin och thinner. Vatten kan förstöra dom.

Jag testade just dessa, de har alla 12,8 - 12,9 ohm resistans och de öppnar vid ca 5 volt, jag kan ta ner spänningen till 2 volt ser det ut som innan den stänger igen. Jag hör inte att de stänger men kan höra då de öppnar så jag räknar som så att om jag tar ner till 2 volt och upp igen till 5 volt, då har de inte stängs, men tar jag ner till 1 volt och upp igen tilll 5 volt, då klickar det igen. Så jag borde kunna hålla de öppna på 2-3 volt. Borde väl inte så farligt för dom då de är gjorda för 12V.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Målat tröskelskyddsmassa över epoxin (fick räcka med ett lager) som ska fylla rollen som ljuddämpning och extra rostskydd i ett.

Bild

Först försökte jag rolla på det men det ville det blev inte till något. Tur jag har en spruta och det blev ganska bra borde ha gjort det direkt. Tyvärr ser man där det krackelerat på ställen, det är där jag försökte rolla på den. Jag använde upp hela litersburken på denna applikation. Efter det torkat ordentligt ska jag spruta på ett lager till för bättre ljuddämpning och så jag får bort de där fula fläckarna. Sen blir det silverfärg över alltihopa tror jag...

Applicerat ny butylmassa runt lamporna också, den gamla massan börja falla bort i bitar så jag krafsade bort allt gammalt och lade nytt. Tips: WD-40 på fingret gör man kan smeta ut det och forma massan utan att det blir en otrolig röra. Butylmassa är ju annars väldigt otrevligt att jobba med då det vill ta fast i allt. WD-40 är också bra att rengöra händerna med från färg och allt möjligt.

Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av anders_bzn »

Är det bara för mig som bilderna inte syns?
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Garmen »

Inga problem med att se de två bilderna i det senaste inlägget från DennisCa för mig
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag vet inte varför bilderna inte syns, det kanske kan vara nån VPN som är orsaken, eller lösningen?

Plockade av stötfångaren igen, jag har stört mig ett tag på dimljusen nu, dom ser fel ut. För långt ifrån varandra helt enkelt jämfört med originalfästen. Nu har jag modifierat fästena så varje lampa är 5cm längre in mot mitten.

Bild

Bild
(det röda är primern, målat lite slarvigt)

Bild

Jag har också gjort en snabb rostfix, då jag köpte bilen hade den rost på tröskeln här, där listen ligger emot. Jag slipade bort rosten med roterande stålborste,rostkonverter, slipade, rostkonverter. Jag har upptäckt om man applicerar aceton och direkt slipar med stålborsten innan det hinner avdunstar rengör det mycket bättre. Man får en riktigt blank och fin yta utan rost, ser ganska häftigt ut när rostporerna är rensade på rost och glänser. Spacklade med glasfiberspackel.

Bild

Inte så dåligt för ett sprejburksjobb, fotot gör man ser skillnaden bättre än i verkliga livet dessutom. Silverfärgen var bara en burk med silverfärg, ej matchad. Får se hur det håller med tiden om det blir att göra om med 2k lack.

Bild

Ny kylare inköpt också, en nissens + 5l G48 koncentrat.

P.S. Är det nån som vet vad det är för sorts beläggning eller färg på tröskelplåten på saaben, den är sliten på vissa ställen men annars i bra skick, haft av den och kollat under, rostfritt.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har äntligen, äntligen fått de här amp super seal kopplingarna från aliexpress, det tog jääkla länge... Men billigt åtminstone. Så jag kunde äntligen göra det sista med dimljuskopplingarna. Som vi kan se finns här också rost, just nu har jag bara lagt linolja på allt.

Bild

Dragit kabelskydd över ledningarna också för jag tyckte mest det såg bättre ut. Lite kort just här men äh.

Bild

Sen då jag skulle testa lamporna upptäckte jag att batteriet var dött. Typ tredje gången i vinter, jag har haft dörrarna öppna men inga lampor på så jag vet inte varför det tömdes. Det är inte bra att tömma batterierna upprepade gånger. Så jag har tagit en sån här "smart" elgrej man kan styra med timer och scheman:
Bild

Och kopplat den moderna saken till min rejält omoderna batteriladdare (som jag föredrar över de nya smarta modellerna, den är också bra för elektrolysjobb), tanken är att den ska agera som batteriunderhållare, den får ladda, jag vet inte, en timme per vecka kanske? Blir mest till nytta för nästa vinter för bilen kommer inte va så länge kvar i garaget.
Bild

Kylaren kom också, men monteringen så väntar jag med tills efter jag sköljt kylsystemet.
Bild
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Skogen »

Handsfack- och bagagerumsbelysning är käcka saker som kan stå och lysa, även med luckorna stängda.
Kontakterna är ofta av dålig kvalité.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Fick du inte med den gula tätningen för kabeln med supersealkopiorna ? Till och med biltema levererar den med deras kopior.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

De kom med men den sitter ju så långt inne den syns inte
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ska väl annars tillägga här att eldragningen inte ser så bra ut men inte heller är permanent. Ska lägga allt i en IP klassad låda med kabelavlastning. Jordas ska den också. Laddaren är inte jordad så jag kopplade inte i det.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Vilken modern omodern laddare du har - med flatstiftanslutning på säkringen å allt :) Mina omoderna laddare har ingen sån lyx :) (Tror det inte finns några säkringar alls eller kanske självåterställande termosärking för själva trafon. Polvänder man så lär väl kablarna smälta :wink: ).

Jag tjatar så ofta jag kan om detta, och tjatar igen om det, att moderna billiga ctek-kopia-laddare är riktigt bra och jag ser inget problem med att ha dem inkopplade konstant.

Annars så är det lätt att mäta läckström - det enda som rimligtvis kan dra nån ström är stereons minne för stationsinställningar, och så kanske bilen har nån klocka?

Grav sidospårsanekdot angående klocka: Den Granada som mina föräldrar hade när jag var ung hade en klocka som ibland gick fel. Det tog en evighet innan vi insåg vad som hände. Otroligt nog så när motorn inte varit igång på ett tag och batterispänningen sjönk så fick klockan för sig att gå ca 18 sekunder framåt och sen backade den två sekunder, och detta upprepades konstant. Det var verkligen en såndär "nypa sig i armen"-grej för att kolla att jag inte blivit galen när jag såg det hända första gången.
Skriv svar