Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett ord säger fler än tusen foruminlägg, så här kör vi:

När man lagt upp sina layouter och är nöjd, går man vidare och lägger sin order. Det ska finnas en adress dit korten ska skickas och så väljer man leveranssätt. Det är inte ristat i bark att dyraste frakten ger snabbaste leveransen. Min erfarenhet är att Europacket funkar mycket bra. Skapligt billigt och skapligt snabbt; ofta ca en vecka från korten lades på lådan i KingKong tills de ramlar ner genom brevinkasten I Lilla Paris. Det finns ett snuskigt billigt alternativ men det känns sådär :doubt: .
P1010311.JPG
Nu väljer jag direktbetalning (kort) då PayPal kostar 6 kronor mer och får denna summa:
P1010312.JPG
Mina 2x5 kort kostar USD6, frakten USD9.09 och skatt och avgifter USD3.78. Skatt/avgift avser då svensk MOMS och tullavgift. Korten landar i brevlådan utan att behövas lösas ut.

Hur svårt kan det vara?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Wihelm »

Med DDP så får du betala momsen själv. Är med IOSS som företaget betalar in momsen åt dig och man slipper fastna hos posten och avgift för hantering av moms.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av säter »

HUGGBÄVERN skrev: 26 februari 2024, 09:14:17 Väljer du Europacket kostar det under tian.
Tio dollar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror valutan syns rätt bra i bilderna jag lade upp.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Shimonu »

Så blir det då inte för mig. Jag har lagt till en stencil, är det vad som gör att frakten skjuter i taket? Det blir något annat paket? EDIT: Jag det verkar så. Utan stencil kan man välja Global Standard Direct Line för ca 2 veckors leverans och då blir frakten ca $1.5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SÅ kan det vara. En stencil lägger man väl inte direkt i en Jiffypåse ... Nu trodde jag du bara beställt några små mönsterkort bara.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av H.O »

Stencilerna har nått standardmått för att kunna spännas upp i ramar för automatiska pastatryckmaskiner.
Antagligen är det en sådan stencil de tillverkar och därför är frakten lite dyrare. Du kan alltid BE dom skära ner stencilen men om de inte har något klickbart val för just det så är det ju svårt att se hur det påverkar fraktkostnaden.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av toffie »

Stenciler är väldigt "stora" som standard, det går dock att välja eget format och få de levererade i samma "små" paket som sina små kretskort. De har dock minimimått, men vill man absolut ha stencil och ha det billigt så titta på att välja en mindre storlek på stencil.

Jag kör alltid full size på stenciler, smidigare att hantera för min del, men jag har sett ett par Youtube kanaler där de valt mindre storlek på stencilerna och de har kommit i samma paket som kretskorten.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ie »

Så här skriver JLCPCB...
For some electronic engineers, their PCB prototypes are sometimes within a size of 10x10cm or less. If the current conventional stencil is used, a significant portion of the stencil sheet area will be wasted as shown below, resulting in a highly uneconomical situation. And it is very large and heavy, which makes it inconvenient to transport and store.

To avoid such situations and reduce cost , JLCPCB supports the production of frameless SMT stencils with customized outline size, price start only $7 !There are no frames or different types of glues, which simplifies the process and enhances production efficiency. It can also be transported together with the PCB to save on shipping costs if the customized size is smaller than 200x200mm.
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Wihelm »

JLCPCB
Skärmbild 2024-02-29 110622.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av hawkan »

Jag säger bara https://pcbshopper.com
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till en enveloppgenerator med ett specialchip.
P1010323.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av sommarlov »

Löddat (!!) ihop 3 st Rgb2Hdmi (https://github.com/hoglet67/RGBtoHDMI) och 2 st analoga boards (för tex Commodore 64), sen tog komponenterna slut. Fattas fortfarande tryckknappar på Rgb2Hdmi, sen ska de upp på Tradera.
2024-03-07 19.19.14.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Skogen »

HUGGBÄVERN skrev: 26 februari 2024, 09:14:17 Du får ju ett gäng fraktalternativ. Väljer du Europacket kostar det under tian. Välj detta alternativ.

Det finns något alternativ som heter Global Standard Direct Line där man kanske skickar med nån fiskedjonk och då betalar ett par dollar, men frakten tar längre tid.
Fick hem ett par kort från JLCPCB. Jag valde Global Standard fiskedjonk. ar ingen brådska ändå.
Dom skickades från JLCPCB torsdag 14/3 och anlände idag (lördag!) 23/3 med Early Bird, och kostade €1,80 ink moms i frakt.
Det är rätt ok, tycker jag.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Lite smått kvar, KiCAD är så förbaskat motsträvigt och det skulle behövas lite tweaks här och där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar