vad heter kontakten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

vad heter kontakten?

Inlägg av bjornj »

Jag har två frågor utan samband.
kontakter.jpg
Vad heter den här kontakttypen? och var kan man få tag på en lämplig klämtång. Den jag har är från biltema och är alldeles för grov.

För det andra. Man benämner ju ofta resonanskretsar av LC-typ för tankkretsar. Hur skall man tolka det? En förklaring jag såg på nätet är att de för tankarna till vattnets skvalpande fram och tillbaka i en vattentank. Verkar lite osannolikt men det kanske är sant. En annan lite troligare förklaring skulle kunna vara att lite energi kan lagras i svängningskretsen som i en tank. Kanske troligare, men vad vet jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: vad heter kontakten?

Inlägg av Icecap »

Tankkrets:
När en LC-krets är i resonans, finns det "mycket" energi i kretsen, man behöver ju bara ersätta förlusten.
Så det "skvalpar" mycket energi runt i kretsen.

Jag har dock aldrig hört det uttryck.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: vad heter kontakten?

Inlägg av malman »

Ta gärna ett par bilder rakt in i kontakterna också, samt mät eller referera pin avståndet med ett referensobjekt i bilden.

Det första jag tänkte var molex micro-fit. Men det är det nog inte vid närmare granskning.


Ang LC/Tank krets så tycker jag båda dina 'tankar' (haha) går i samma tema. Dvs energi som pendlar fram å tillbaka. Vilket stämmer bra med mina avlägsna minnen av skolboken.
Fritt spekulerat... Det pendlar mer energi mellan komponenterna är som tillsätts / extraheras när väl svängningen etablerats...
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: vad heter kontakten?

Inlägg av anrhm »

Kontakten är nog JST-SM
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: vad heter kontakten?

Inlägg av alexanderson »

I en radiosändare används ofta uttrycket tankkrets
Medan i en radiomottagare används ofta krets exempelvis MF-krets, avstämningskrets.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: vad heter kontakten?

Inlägg av Nerre »

En tankkrets kan väl liknas vid en gunga? Man puttar in lite i taget i takt med svängningen så det byggs upp en stor svängning?
Skriv svar