CRED 6809 - Projekt från förr

ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ELTompa »

CRED 6809 - En utvecklingsmiljö för Motorola 6809
Jag rensade lite i källarförrådet och hittade ett gammalt projekt med dokumentation och allt. Det är en egenutvecklad utvecklingsmiljö för 6809 som bygger på att man kör en liten target debuggerkod och en Host mjukvara på IBM PC. Hmmm, jag kommer ihåg det här projektet.

Bild

Först ser det mest ut som trassel men sen dyker det upp tillhörande manual som förklarar en del hur det fungerar
CRED User manual
Till detta dyker också schema upp. Ritat i blyerts på A3 ritningsfilm.

Bild

Nu ser man att detta projekt utvecklades 1989 vecka 12. Det är ju exakt 35år sedan eftersom det blir vecka 12 nästa vecka.
Hittar också tillverkningsunderlaget. Nu blir det tydligt att detta är före CADens tid.
Jag minns jag hade ett ljusbord på den tiden. På ljusbordet la man ett raster som hade tum-delning.

Bild

Sen ritade jag layouten på ritningsfilm i blyerts. Jag hade för vana att rita från lödsidan eftersom många kort var enkelsidiga så det var en vana att tänka spegelvänt. Ledningsmönstret på komponentsidan ritades med streckad linje. Allt i skala 2:1

Bild

Uppe på blyertslayouten lades sedan nästa ritningsfilm. På denna klistrades lödöar och ledningsbanor. Jag använde inte gnuggsymboler mer än till texten.

Bild

Bild

Uppepå det sedan lades ytterligare en ritfilm så man kunde rita komponentplaceringen. Detta var ett budgetbygge utan lödmask och komponenttryck så komponentplaceringen ritade med blyerts. Annars brukade jag rita med tusch. Även schemat brukade vara med tusch.

Bild

Men en hålritning måste till.

Bild

Sen åkte man till Fotoprodukter och dom fotade ner till skala 1:1. Minns lite dåligt men tror Fotoprodukter höll till efter Bällsta bro upp i backen... men jag kan minnas fel.

Bild

Och så beställde man sina mönsterkort. Jag har 3st kvar

Bild

Dom tillverkades av EPS och levererade 6 April 1989 enl följesedeln.

Bild

Då var det bara att bygga

Bild

Nu ser detta väldigt trassligt ut. Det tycks som jag byggt ut systemet med piggyback ChipSelect avkodning och annat.

Bild

men en sak är konstig, det finns ingen 6551a att prata seriecom via..... Hmmm måste lyfta på locket till debug-lådan för att se va den innehåller

Bild

Och se där, där var 6551an. Jag som trodde lådan mest var en nätdel men där i ska tydligen mer saker kunna sitta. Jag kan inte hitta någon dokumentation på denna låda.
OK nu ligger allt på bordet ihopkopplat.

Bild

Vågar man slå på strömmen och se om röken kommer ut?

Bild

Vad kan gå fel, låt se om den funkar. Kopplar upp en terminal i datorn för att se om den prata något via RS232. Ingen stans har jag dokumenterat Baudrate och annat men vet att jag alltid körde 9600n1 så jag provar med det och... voala, den pratar

Bild

Dom där skräptecknen är någon störning som kommer in via kabeln för dom kan komma utan att CRED ens är påslagen så dom är nog bara bortse ifrån.
Eftersom det inte är en terminalprompt utan ett properitärt format som går att läsa om i manualen så syns inte kommandona jag skickar utan bara svaren från CRED och svaren som kommer känns helt rimliga.

CRED User manual

OK. Nu skulle det ju vara kul att få fart på PCmjukvaran också. Det är klassisk MS-DOS på 5 1/4 disketter 360k format som jag inte har något att läsa med så det får bli nån dag när det problemet kan lösas. Jag vet att PC programmet blev ganska bra. Skrivet i TurboPacal och med teckengrafikfönster, mini VT100 terminal, Watch fönster och en massa fiffigheter som att sätta brytpunkter mm.
Men även utan PCmjukvara så känns det väldigt kul att få prova hårdvaran och se att den fortfarande funkar 35år senare :D
.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av PatrickOhlson »

Snyggt! :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av Mickecarlsson »

Tjusigt :tumupp:
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ASEA »

Instämmer, seriöst! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sketasnyggt! 8)

Processen att ta from mönsterkortet minns jag från mitt gamla jobb, fast vi hade egen reprokamera och etsutrustning. Det som skulle massproduceras lejdes dock ut.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av tecno »

Givande läsning från *forntiden* :bravo:
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ELTompa »

Läsa gamla 360k floppy
Som jag skrev så har jag skrivit en Host-mjukvara till denna CRED hårdvara på tiden då det begav sig. Den kördes på IBM PC under DOS och finns sparad på några 5-1/4" 360k disketter. För att kunna läsa dessa har jag sparat en 360k Floppydrive men ingen modern dator vill kännas vid dessa förhistoriska saker. Men som tur är så finns det ju entusiaster som tagit fram lösningar för detta.
En sådan lösning är GreaseWeazler. Med den kan man läsa alla möjliga disketter/floppy/format...

det kan GreaseWeazler
Så jag beställde en så sånhär https://amigastore.eu/894-greaseweazle-v4.html

Bild

som det finns mjukvara till https://github.com/keirf/greaseweazle
Men en 360k diskdrive behöver både 12V och 5V så istället för att trassla med egna lösningar för det så köpte jag en sån här med färdig Molex 4pol på Inet

Bild

OK, då är det bara att köra igång mjukvaran och koppla in grejjorna i datorn via USB

Bild

Mjukvaran är av komandopromt-typ. Kräver ingen installation, bara köra från "cmd". Det finns ett enkelt GUI som en annan person har skrivit som funkar så att den öppnar en prompt och skickar kommandona som man har ställt in i GUIet. Ganska smidigt faktiskt
https://desertsagesolutions.com/greaseweazlegui/

Bild

Först får jag en massa läsfel och sektorer som inte hittas. Men den verkar alltid hitta Track0 så det är någon inställning jag missat. Efter lite labbande kommer jag på att man måste välja "Dubble-Step = 2", då funkar det!

Bild

Ok, nu har man fått en .img fil. Windows10 vill inte riktigt mounta den filen men 7-ZIP öppnar den glatt och där syns nu alla filerna.

OK då börjar jobbet med att läsa av ett 30tal floppies jag har liggande. Alla utom 5st läses av utan några fel. Men flera stycket misslyckas att läsa 9sektorer av 720. Det är inte samma fel på varje skiva men varje skiva med felet ser systematiskt ut.

Bild

Det hjälper inte att öka omförsök eller trimma parametrarna, iallafall lyckas jag inte på något sätt förbättra resultaten. Felet är helt repeterbart.
Naturligtvis är ju de båda diskarna som innehåller CRED-Host och CRED-Target bland de skadade. 7-ZIP vill inte öppna någon av dom men dom går att läsa med Notepad++. Jag ser min gamla Pascalkod :D och 6809 assemblerkoden som snurra i Target.
Det kan gå att restaurera. Jag får funder på nästa steg. Känns riktigt kul såhär långt att ändå kunna läsa av disketterna :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av Oskar »

Mycket spännande. ELTompa och jakten på de försvunna sektorerna :tumupp:

Vad använde du utvecklingsystemet till? Egna hobbyprojekt, eller professionellt?
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ELTompa »

CRED-Projektet var ett hobbyprojekt. Jag hade en kompis på Televerket som behövde ett system och en annan vän som också höll på med nått projekt, minns inte vad. Men vad det blev av dessa projekt minns jag inte.
Men CRED projektet gjorde jag parallellt med att jag tog fram ett litet operativsystem för 6809 och det OSet användes i många år i mätinstrument för Vatten och Avlopp och i mätinstrument inom Papper&cellulosa-industrin.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av Glenn »

Intressant att se "gårdagens" steg när man tar fram grejer.

Angående floppys så är uppenbarligen 5.25" ett mycket stabilare format än 3,5", jag har rätt mycket disketter från typ 80 och framåt, 5,25" funkar i princip ALLTID, 3,5" är verkligen random, kvalitetsdiskar brukar ofta funka men mycket problem med noname.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av anders_bzn »

Testa att läsa disketterna i en 360k drive istället. Det brukar fungera bättre!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av Mickecarlsson »

ELTompa skrev: 14 april 2024, 19:29:18 Men CRED projektet gjorde jag parallellt med att jag tog fram ett litet operativsystem för 6809 och det OSet användes i många år i mätinstrument för Vatten och Avlopp och i mätinstrument inom Papper&cellulosa-industrin.
Ohhh, detta OS får du gärna berätta mer om, om du får alltså, gissar att det fortfarande är i drift :D
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ELTompa »

anders_bzn skrev: 15 april 2024, 16:56:51 Testa att läsa disketterna i en 360k drive istället. Det brukar fungera bättre!
Bra tips Anders. Tyvärr äger jag ingen. Ska se om jag kan fixa fram en.
Det är dock högst troligt att mina disketter är skrivna med just denna enhet. Enheten är med största sannolikhet sparad från min sista maskin med 5-1/4".
Så jag tycker den borde läsa OK om den en gång har skrivit dessa, eller tänker jag fel?
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ELTompa »

Mickecarlsson skrev: 15 april 2024, 17:18:18
ELTompa skrev: 14 april 2024, 19:29:18 Men CRED projektet gjorde jag parallellt med att jag tog fram ett litet operativsystem för 6809 och det OSet användes i många år i mätinstrument för Vatten och Avlopp och i mätinstrument inom Papper&cellulosa-industrin.
Ohhh, detta OS får du gärna berätta mer om, om du får alltså, gissar att det fortfarande är i drift :D
Du har rätt, OSet kan nog vara i drift fortfarande på enstaka ställen. Får återkomma i frågan. Det är inte omöjligt att de rippade disketterna innehåller något/delar av det.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av anders_bzn »

ELTompa skrev: 15 april 2024, 17:20:50
anders_bzn skrev: 15 april 2024, 16:56:51 Testa att läsa disketterna i en 360k drive istället. Det brukar fungera bättre!
Bra tips Anders. Tyvärr äger jag ingen. Ska se om jag kan fixa fram en.
Det är dock högst troligt att mina disketter är skrivna med just denna enhet. Enheten är med största sannolikhet sparad från min sista maskin med 5-1/4".
Så jag tycker den borde läsa OK om den en gång har skrivit dessa, eller tänker jag fel?
Om disketterna är skivna i en 80-spårsdrive blir de svåra att läsa i en 360K drive. Detta eftersom läshuvudet på en 360K drive läser/skiver bredare spår. Detta gör också att de är lättare att läsa i en 360K drive om de är skrivna i en sådan. Om disketterna är skivna i denna diskenheten så läses de troligast bäst i den, så länge som den är frisk.

Kolla/gört två saker

1. Rengör läshuvudet i diskdriven.
2. Kolla att nätadaptern lämnar fin spänning.

Detta är två saker att kolla, som jag lärt mig av mina egna praktiska erfarenheter.
Skriv svar