Subwoofer som inte startar [löst]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jsawallen
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 augusti 2020, 15:54:55

Re: Subwoofer som inte startar [löst]

Inlägg av jsawallen »

Hej.
Jag har 2st XTZ 99 w10.16 med samma problem som beskrivs i tråden.
Men jag är kass på el, finns det någon här som skulle vara villig att åtgärda felet på dessa?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Subwoofer som inte startar [löst]

Inlägg av Danny »

Det hjälper mycket att veta var du bor,
eller är du villig att skicka dem?
jsawallen
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 augusti 2020, 15:54:55

Re: Subwoofer som inte startar [löst]

Inlägg av jsawallen »

Dumt av mig. Jag bor i Stockholm.
Skickar helst inte, då det är 2st och dom väger en del.
ClaBys
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 oktober 2021, 20:19:52

Re: Subwoofer som inte startar [löst](Nästan)

Inlägg av ClaBys »

Hej! Ursäkta att jag väcker denna tråd en gång till, men när jag öppnade min sub för att löda fast en extra konding enligt förslaget, så såg det inte ut likadant som de bilder som visats i denna tråd. Mailade först xtz och fick ritningar av dom, både bilder och fulla ritningar. Bilderna samma som publicerats i denna tråd. Min sub heter XTZ99 W10.16, men har modell nr SW300C. Kortet sitter dessutom med de flesta komponenter vänt inåt (nedåt) och allt är förslutet, så det går inte att ta loss. Kopplingschemat jag fick ser också något annorlunda ut, och verkar i och för sig stämma med mitt kort. Bifogar ett urklipp ur kopplingsschemat, som jag tror eventuellt motsvarar det som finns i denna tråd, och en bild på hur min sub ser ut inuti. Har någon ett förslag om det finns något jag kan göra? Känns tråkigt att behöva kassera en sub efter ca 2000 timmars drift!
https://pucb.se/temp/bildkretskort.jpg
https://pucb.se/temp/kopplingsschema.png

(Bilderna ligger på en offentlig server där jag har min egen hemsida.)

Mvh
Claes Bystedt
foffer
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 april 2007, 17:14:33
Ort: gbg

Re: Subwoofer som inte startar [löst]

Inlägg av foffer »

ClaBys skrev: 1 november 2021, 19:00:53 Hej! Ursäkta att jag väcker denna tråd en gång till, men när jag öppnade min sub för att löda fast en extra konding enligt förslaget, så såg det inte ut likadant som de bilder som visats i denna tråd. Mailade först xtz och fick ritningar av dom, både bilder och fulla ritningar. Bilderna samma som publicerats i denna tråd. Min sub heter XTZ99 W10.16, men har modell nr SW300C. Kortet sitter dessutom med de flesta komponenter vänt inåt (nedåt) och allt är förslutet, så det går inte att ta loss. Kopplingschemat jag fick ser också något annorlunda ut, och verkar i och för sig stämma med mitt kort. Bifogar ett urklipp ur kopplingsschemat, som jag tror eventuellt motsvarar det som finns i denna tråd, och en bild på hur min sub ser ut inuti. Har någon ett förslag om det finns något jag kan göra? Känns tråkigt att behöva kassera en sub efter ca 2000 timmars drift!
https://pucb.se/temp/bildkretskort.jpg
https://pucb.se/temp/kopplingsschema.png

(Bilderna ligger på en offentlig server där jag har min egen hemsida.)

Mvh
Claes Bystedt
Hej Claes, jag fixade precis min 10.16 med metoden ovan, lödade en 470uf konding mellan diod och Jorden på IC7.

Ser ut som att du tittar på fel kretskort, här är bild på både kretkortet där konding skall sitta(kortet till vänster), och det du skickade bild och skema på (kortet till höger).
IMG_20211107_190149__01.jpg
IMG_20211107_190155.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ClaBys
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 oktober 2021, 20:19:52

Re: Subwoofer som inte startar [löst]

Inlägg av ClaBys »

Hej och tack för svar! Tyvärr ser min sub inte ut så inuti. Bifogar bild här:
Bild
Då är det nog kört för min sub, vet inte var jag ska leta efter dessa komponenter och svårt att hitta motsvarande och svåra att se och komma åt! Eventuellt om jag tar bort trafon!

Mvh Claes
stukastini
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 mars 2024, 13:11:07

Re: Subwoofer som inte startar [löst]

Inlägg av stukastini »

Kan någon lägga upp bilder igen? Länkarna fungerar inte för mig, jag har samma fel som de flesta andra tror jag med att subben slår på/av, blinkar. Nu har den gett upp helt och startar inte mer. Vore skönt och veta vad som troligen felar.

Mvh
Skriv svar