Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JohnGalt »

Tack för en fantastisk tråd :tumupp:
Väldigt bra blandat med teknik och lite annat.

De där kedjehjulen du skär ut, blir det tillräckligt bra finish för att använda direkt eller behöver de efterbehandlas?
Jag fattar ju att det även beror på vad de ska användas till.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det beror nog på vad man ska ha det till. Till en snöslunga så duger det nog som det är. Jag skulle inte använda det till något med väldigt hög belastning eller kontinuerlig användning. Då vill man troligen ha någon bättre sorts stål. Det positiva är väl dock att plasman ythärdar stålet lite så själva ytan blir väldigt hård och det förlänger nog livslängden lite.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Här är en video gjord av en kompis i somras,

Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Häftigt att se från luften! :P

Hela gården ser så liten ut, jämfört med när du tar foton från marken, då känns det som att ni drar ledningar någon eller några kilometer. Det är ju häftigt att kunna se och inspektera antennerna utan att behöva klättra upp också, visst man kanske inte kan se superbra, men kanske kan se så pass så man kan avgöra om man måste klättra eller om "felet" sitter någon annanstans?

Ingen aning, men känns som att det kan vara bra att flyga drönare för att kolla? Du som dessutom byggt antennerna/masterna lär ju dessutom veta hur det definitivt bör/ska se ut, så kanske lättare för dig att hitta fel än för en som inte kan det där :P

Men skönt så långt till nästa granne, det var största anledningen till att vi flyttade från Stockholm, kändes ju som att grannarna bodde i samma lägenhet som en själv.

Riktigt fin gård!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, gården är typ 200x150m och mellan de tre stora masterna är det ca 100m. Jag har tyvärr ganska slut på plats vilket suger lite, man blir lite sugen att köpa upp mark runtom. En av masterna som syns på slutet av filmen i bakgrunden är "inbandmasten" som är nästan 500m bort från övriga master, så där är det faktiskt totalt 1km kabel (2st kablar a ~500m).
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Oj, ja det är inte stort alls, men det känns ändå stort när du är på marken och inte i luften. Om jag räknar rätt har du runt 3ha? Vi ligger på 1.2ha och det känner jag är väldigt stort, så du har det dubbla.. Men du har ju träd och så också förstås. Får lite mer känslan av hur stort du har det.

Jag har ju sett bilderna när du lägger kabel, det är massa pengar du lägger på detta, men måste vara så skoj ändå när du kan börja använda masterna för att sända och ta emot, som är länge sen givetvis - men ändå :D

För mig är det största jag gjort är att jag köpte en trädgårdstraktor förra året så jag kunde klippa gräsmattorna enklare :lol:


Klart du måste köpa mer mark, tråden "Att bygga en amatörradiostation" får ju inte avslutas för att du har slut på mark :rofl du får väl se till att de andra sändaramatörerna betalar en ordentlig avgift så du kan fortsätta expandera :D

hehe.. det är skoj att se på dina projekt!


Lite sugen har man ju blivit på att slänga upp en mast på gården, men samtidigt.. behöver säkerligen tillstånd, behöver cert, behöver skaffa utrustning och allt annat.. så i detta livet blir det nog inte, även om det skulle vara skoj. Men jag har alldeles för många andra hobbys som redan slukar pengar och framförallt tid :P
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Borde du inte leka med mig nu?

Bild
Fick till polarens ECU till L50n så nu fungerar den fint igen. Var en kortsluten konding och blåst FET som var orsaken. Jag bytte ut alla andra kondingar av samma sort.

Bild
Inne och grejar i CNCn

Bild
Adam Savage style inlägg med smältlim och "paper board".

Bild
Ritar upp skidor till brorsans slädbyggen

Bild


Bild


Bild


Bild
Brorsan byggde nå slädar till

Bild
Ska flytta om lite, vrida CNC fräsen 90 grader så jag sorterar in allt till den från ett skåp till en rullbar hurts istället

Bild


Bild


Bild


Bild
SM2UVU hjälpte mig sätta dit handledaren till övervåningen

Bild
Sedan rev vi en massa sånt på fräsen som ej ska användas
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Betydligt mindre vikt på Z-axeln

Bild


Bild


Bild
En del av borrmagasinet som satt där. Det levde om enormt när man körde pga alla raka drev. Såg inte direkt någon anledning att ha kvar det.

Bild


Bild


Bild
Satte en plåt på det där utrymmet så jag har en hylla till t.ex. de där fireball tillbehören

Bild
Svarvade en pryl åt en i byn

Bild
Jag och Thor skottar lite snö

Bild


Bild
Behöver ha den här någonstans annat än på svetsbordet. Den väger så mycket så jag orkar inte lyfta den själv. Så jag gör ett stativ som jag kan flytta runt med palltrucken

Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Mycke snö än

Bild


Bild


Bild


Bild
Nytt inköp, är dock livrädd dessa maskiner men man får vara försiktig.

Bild
Hälsat på hos mamma och Thor tog skydd från Tilja där hon ej kan försöka stå ovanför honom och dominera honom :)

Bild


Bild
Fick med mig en stol hemifrån morsan

Bild
Blev bra

Bild
Den strular...där får den stå tills jag har ork kolla mer på den.

Bild
Förberedelse för ARRL SSB

Bild
SM2MTR och SM2LIY

Bild


Bild
Sedan en tur till ner till mamma för att se MODOs sista grundseriematch hemma med brorsan och han son.

Bild
Fick lite grejor av SM3WMU när jag var ner, mycket gött att ha :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Verkligen fullpackad uppdatering! :D
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Klickmans »

Ett nöje att följa. (Även Alessandros drönarfilm var ett sant nöje att få se i sin helhet)

Detta är enligt min mening den mest intressanta och fantastiskaste tråden på SEF.
Detta är tråden där man alltid ler lite extra åt när man ser dina fantastiska bilder.
Detta är dessutom tråden som bevisar att allt är möjligt, eller iaf går att tillverka.

Mucho Respekt till dig och ditt team! :banan:
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Akai »

Kan bara instämma, alltid lika roligt med uppdateringarna! Det är ett fantastiskt driv jag bara önskade att jag hade 10% av..

Kul!
Krille83
Inlägg: 129
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:51:09
Ort: Skellefteå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Krille83 »

Har suttit och sträckläst hela jäkla tråden, försummat både jobb och egna projekt :lol: Är ju helt klart det mest intressanta tråden på hela forumet! Då vet jag inte ens något alls om radio-hobbyn, men blir sugen på att lära mig mer...

Bor för övrigt typ i grannbyn, så kanske kan tigga till mig ett besök i vår och lära mig mer om hobbyn :)
Senast redigerad av Krille83 26 april 2024, 13:55:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilken hobby??? Antennresning? Plasmaskärning? Brobyggande? Snöröjning?` :lol:
Krille83
Inlägg: 129
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:51:09
Ort: Skellefteå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Krille83 »

Hobbyn snöröjning är jag tyvärr alldeles för bekant med :cry:
Skriv svar