Lasergravyr i svart 3d-printad plast

malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Lasergravyr i svart 3d-printad plast

Inlägg av malman »

Snubblade över denna video från Christopher Helmke



Ca 5.40 graverar han en svart 3d-printad yta med hjälp av en xTool F1 2w ir-diodlaser.
IMG_1283.png
Resultatet ser smått fantastiskt ut, även om den delen av videon går i x20 hastighet… så det tar en stund.
Resultatet blir en snygg vit/grå märkning. (Obs märkningen runt kontakterna, texten vid indikator slottarna, samt qr-koden är laser graverade, Loggan är dock 3d-printad med vitt filament)
IMG_1284.png
Ir-diodlasern verkar ha våglängd 1064nm, vilket väl är samma som en fiberlaser för metallgravyr.

Någon som gjort något liknande?
Erfarenheter? Funkar PLA , PETG ? Går det bättre med högre effekt?
Hittade inte särskilt mycket närbesläktat med mina google skills…

Har access till en GCC Spirit LS, (90w Fiber laser<edit, 60w är den visst!), så måste få till lite tester framöver…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 29 februari 2024, 21:04:52, redigerad totalt 1 gång.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Lasergravyr i svart 3d-printad plast

Inlägg av malman »

Då har jag gjort lite enkla tester på ett par svarta filament
...
Började med PETG i esd säkert utförande från 3dXtech... Bidde åverkan men inte så mycket färgskillnad

Sen kördes Prusas prusament PETG samt nån PLA från prusa (liten snutt som ingick i mk4 byggsats)
20240229_162811.jpg
Å man kan konstatera att.. cheses... Jag får byta tillbaka till PLA... För det vart skitsnyggt... Dj*vvlar i min låda...

Fränt....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Lasergravyr i svart 3d-printad plast

Inlägg av malman »

Verkar vara skillnad på olika PLA'er också.
Försökte på gammal PLA-rulle jag hittade i bra att ha förrådet.
iGo3D PLA, säkert över 5år gammal (*Edit* host host... Hittade entryt i inköpslistan på den interna wikin som agerar substitut för minnet, inköpet skedde visst för 10år seda.. ), men ny i försluten påse med.torkmedel i
20240302_002547.jpg
Blev någonstans mittimellan tidigare PETG och PLA försök.
20240301_162752.jpg
Försökte lista ut exakt vad den första PLA biten var.för något då det bara var en lös slinga filament utan bobin o märkning.
Fann tillsluta att det är en snutt Prusament PLA som levereras med mk4 kiten Men jag är lite fundersam på vilken färg, den är troligen inte deras JetBlack, då den skiljer från dito PETG, denna är lite mer grå i tonen, så min hypotes är GalaxyBlack. (Om nu färgen kan ha inverkan på resultatet.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar