Byta kondensator på gammal dammsugare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kindahlsan
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 juli 2023, 16:22:17

Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Kindahlsan »

Hej hej,
Idag började min gamla dammsugare brinna. Efter att röken lagt sig så konstaterade jag att den fortfarande funkade så jag städade klart ;)
När jag sedan öppnade den såg jag att något som bing gissade var en kondensator hade brunnit.

Så vad tycker ni att jag ska göra nu ;)
Alt. A: Klippa bort kondensatorn och montera ihop damsugaren. Komponenten kan inte varit så viktig ifall dammsugaren funkar fint ändå ;)
Alt. B: Köp en ny kondensator och löd dit den. Isåfall, vilken komponent funkar att byta den mot och var är bra att beställa den ifrån.

M.v.h. /Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av grym »

avstörning, sätt dit en ny
kolla elektrokit om dom har
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av MiaM »

Superviktigt att den du ersätter med också är X2.

X (finns väl både X och X2, tror jag) är specifikt till kondingar som sitter mellan fas och nolla eller motsvarande på inkommande elnät, och säger ungefär att de får inte kunna haverera på ett alltför farligt sätt, typ inte bli helt kortsluten och sätta apparaten i brand eller liknande.

Det finns även Y som är specifikt för att sitta mellan strömförande delar och beröringsbara ledande delar, typiskt mellan fas/nolla och skyddsjord eller signaljord. De har istället kravet att de får aldrig kunna gå sönder så att de leder mer energi (kapacitans ökar, kortslutning, inre motstånd börjar uppstå eller liknande) än specat.
Kindahlsan
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 juli 2023, 16:22:17

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Kindahlsan »

Tack så mycket allihopa!
Det är galet hur lätt och snabbt man gå från att inte veta vad som brunnit, till att ha fått en någorlunda uppfattning om vad komponenten gör, och sedan att en ny sådan mojäng är på väg till brevlådan, redan betald för 41:-
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Bjaellerud »

Som nämnt är det en kondensator för avstörning.
Motorn i en dammsugare är en kollektormotor, med hög effekt.
Vid kolen och kollektorn uppstår gnistor.
Motorn är då en gnistsändare, dvs en radiosändare som brede ut sig över tusentals radiokanaler.
SOS sändes med gnistor från den tidiga radiosändaren i Titanic....
I viss mån släcker kondensatorn gnistorna så att kollektorn håller längre.
Det finns chans att göra ett experiment, ta fram en transistorradio, ställ den på AM, mellanvåg och lyssna när du kör dammsugaren, jämför sen när du satt dit en ny kondensator.
Lyssnar du på FM bandet, 88 - 108 MHz kan störningen höras om du snedställer radion lite, men med en bra FM mottagare kommer "bara" känsligheten att minskas av störningen.
Samma gäller för övrig radio i hemmet, TV Mobiltelefoni etc.

Roysan
Annika
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 februari 2024, 11:26:41

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Annika »

Hej!

Jag kan noll om elektronik, men hamnade här när min dammsugare slutade funka. Jag bytte kondensator bara för att testa. Det gjorde ingen skillnad. Det som hjälpte var att byta stickpropp. (Önskar jag hade gjort det först...)

I alla fall. Dammsugaren funkar alltså igen. Den gamla kondensatorn satt fast med några hårda metallklämmor. Jag satte fast den nya med en vanlig "sockerbit". Och jag undrar om det är okej att göra så? Den sitter väl inte lika stadigt som den förra. Kan jag få problem på något sätt? Vad händer om den lossnar? Det låter på diskussionen här som att det kanske inte är så himla noga? Törs jag använda dammsugaren? (Och ja, det var rätt kondensator jag bytte mot.)

Stort tack om någon orkar svara. :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av MiaM »

Kondensatorer är lite känsliga för mekanisk åverkan, så det är nog bra om den inte kan flyga runt så att hårda kanter stöter emot den. Om den omges av t.ex. plast eller annat isolerande material så är det väl annars ingen direkt elsäkerhetsfara ifall den kan röra sig lite. Kan kanske vara bra att omge den med något material som hindrar den att flyga runt? I så fall helst något material som inte är särskilt brännbart. Typ kanske inte syntettyg...
Annika
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 februari 2024, 11:26:41

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Annika »

Nja, den sitter nog där den sitter i dammsugaren. Den flyger nog inte runt. Men jag har ju böjt till kontaktpiggarna lite för att de ska gå in i sockerbiten. Det ser kanske inte så bra ut. Vet inte om det spelar någon roll. Jag är lite nervös att något ska börja brinna, bara... Framför allt för att jag har noll koll på vad jag håller på med.

Det är alltså den grå grejen längst till höger.
IMG_20240229_112453746.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Glenn »

Har du dragit åt skruvarna ordentligt och det är rätt typ av kondensator skulle jag inte oroa mej för brand iaf.

Sitter den stabilt där den sitter skulle jag inte oroa mej för annat heller.
Annika
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 februari 2024, 11:26:41

Re: Byta kondensator på gammal dammsugare

Inlägg av Annika »

Låter bra! Tack! :tumupp: :)
Skriv svar