Effekttransistorer Bang & Olufsen

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Effekttransistorer Bang & Olufsen

Inlägg av pajas »

Hejsan, har en gammal Beomaster 1400 k. Den är svag och distar, men bara på ena kanalen. Har bytt elektrolytkondensatorer utan skillnad. Tog loss de två bakre effekttransistorerna och mätt motstånd. De mäter helt olika så jag antar att någon av dessa är trasig. Enligt schemat heter transistorerna TA2869 men jag hittar inga på nätet.
Någon som har en aning om vart man kan hitta dessa komponenter?

Vänliga hälsningar, Göran i Norrköping
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Effekttransistorer Bang & Olufsen

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Effekttransistorer Bang & Olufsen

Inlägg av psynoise »

Du kan prova att diodmäta med en multimeter och se om transistorerna är kortslutna. Men att resistansmäta utan att driva transistorerna tror jag inte säger särskilt mycket om det inte får väldigt låg resistans.

Bästa vore om du har tillgång till en vridtransformator och ett oscilloskop. Börja mata med låg spänning och mät på olika platser med oscilloskopet för att lista ut vad som kan tänkas vara fel.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Effekttransistorer Bang & Olufsen

Inlägg av pajas »

Jag plockade loss transistorerna från kylflänsarna och diodmätte och alla fem mätte likadant, så då är de väl okej antar jag. Jag jämförde med en transistor från en annan beomaster 1400 som funkar bra, men de transistorerna så inte ut som på den här. Stort tack för all hjälp & köplänken förresten! Jag har tyvärr ingen br utrustning, bara en lödstation & multimeter. Några tips på andra grejer som kan fela? Eller rättare sagt, finns det några mer troliga fel?

vänliga hälsningar, Göran
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Effekttransistorer Bang & Olufsen

Inlägg av pajas »

Å plötsligt så funkar radion bra. Att plocka bort transistorerna och sätta dit dem igen gjorde susen. Dessutom började skalbelysningen lysa. :D Kanske nåt som satt fel helt enkelt.

Nu är det bara signalstyrkeindikatorn som inte funkar.

vänliga hälsningar, Göran
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Effekttransistorer Bang & Olufsen

Inlägg av breflabb »

Jag skulle titta lite noggrannare efter dåliga lödningar
både på kablar och komponenter. Ett annat problem på gamla apparater
är omkopplarna.Motionera dom så brukar det ordna sig.
Skriv svar