Är det samma metodik att programmera olika processorer?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av TomasL »

Gör du med MIPS också, men man tappar de extra anpassningar och optimeringar som processortillverkaren gjort.
uChips C32 kompilator är gcc, men med uChip specifika ändringar för att optimera den mot PIC32.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 19 februari 2024, 11:05:52 Tror inte det finns någon tillverkare som tillhandahåller en obegränsad C-kompilator utan att ta betalt för den.
Skall man debugga går det inre att använda de högre optimeringarna, så det spelar väldigt liten roll.
De MIPS-baserade processorerna från uChip, dvs PIC32, är väldigt trevliga att jobba med och synnerligen kompetenta.
ST har GCC för att programmera ARM. Helt gratis!
När jag menar debugga så menar jag att man kan följa koden i realtid och se alla värden och liknande. Detta tycker jag är ett krav.

Jo, PIC32 är säkert bra. Jag vet dock inte vad som är skillnaden mellan STM32 och PIC32. När jag tittar på Musen så verkar PIC32 vara billigare än STM32.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av TomasL »

uChip använder också GCC, vilken också är helt gratis.

STM är väl ARM och PIC32 är MIPS, två helt olika arkitekturer av processorer. Med helt olika egenskaper och helt olika för och nackdelar.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av DanielM »

Ja. STM kör bara ARM. Man klarar sig inte utan STM32CubeIDE som genererar alla konfigurationer automatiskt. Det verkar vara enormt mycket att skriva om man ska skriva registerna manuellt. Svår hårdvara, men enormt bra!

Hmm...AVR skulle nog passa mig. Detta är ju Microchips ägo.

AVR sägs vara bra för små projekt medan ARM används för större projekt.

Jag har gjort lite forskning nu. Det verkar som att det går att programmera enkla Arduinos med Microchip Studio...typ som jag kan börja med för att lära mig lite mera.
Jag kom nyss på att jag hade byggt en sköld som drivs av en Arduino. :) Denna är lött efter IPC J-STD-001 klass 3. Om ni undrar vart jag har köpt denna sköld så har jag skapat den själv.

Jag får tacka TomasL för denna PCB-kunskap! :bravo:
PCB_done_with_arduino.jpg
Picture.png
PCB_done_with_arduino_different_angle.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 19 februari 2024, 14:09:07, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av ojz0r »

DanielM skrev: 19 februari 2024, 10:38:06Jag är ute efter att programmera billiga processorer som har det grundläggande: Timer, SPI, I2C. ADC och DAC är bara plus, men det behövs inte alla gånger.
Något som är viktigt för mig är en debugger så jag kan felsöka i koden. Otroligt viktigt!
DanielM skrev: 19 februari 2024, 13:28:46 Hmm...AVR skulle nog passa mig. Detta är ju Microchips ägo.
Vill du ha något litet och enkelt så kolla på ATTiny85. Finns många bra exempel på github hur man kommer igång med dessa.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av DanielM »

Ja! ATTiny skulle passa mig. Litet, enkelt, billigt. Precis vad jag söker. Nu råkade jag ha typ 20 uC framför mig så jag tror jag väljer något av dessa.
Microchip ATMega328P. Samma processor som Arduino UNO använder.

Men då är frågan: Behöver jag bara Microchip Studio då? Inge mer (förutom USB-kabel)?
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av Wihelm »

Skall du köra debugger på en AVR måste du ha en original debugger för kunna köra debugWIRE. Och dessa är dyra nu mera för AVR är gammal teknik.
https://www.microchip.com/en-us/develop ... tatmel-ice
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av adent »

Ja, det är lurigt och eller dyrt att debugga AVR:er i realtid. Där vinner t.ex. Pic24 rejält! Men ST har väl släppt en hel del billigare processorer? Tyckte jag fick reklam för det bara häromdan.

Jo här är rubriken från reklammailet: "STM32C0: Your next generation 8-bit MCU is a 32-bit"

och lite text.

Could your next 8-bit MCU be a 32-bit? Smart appliances are becoming ubiquitous, and developers are looking for ways to upgrade their next 8-bit and 16-bit applications. In this context, ST introduced in 2023 the new STM32C0 series. To help you get started, we are pleased to invite you to attend this workshop.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 19 februari 2024, 13:28:46 Ja. STM kör bara ARM. Man klarar sig inte utan STM32CubeIDE som genererar alla konfigurationer automatiskt. Det verkar vara enormt mycket att skriva om man ska skriva registerna manuellt. Svår hårdvara, men enormt bra!
Jodå det gör man, man behöver ju inte gå direkt på registrera, det finns ju div HAL funktioner till hjälp med...
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av DanielM »

Wihelm skrev: 19 februari 2024, 14:48:26 Skall du köra debugger på en AVR måste du ha en original debugger för kunna köra debugWIRE. Och dessa är dyra nu mera för AVR är gammal teknik.
https://www.microchip.com/en-us/develop ... tatmel-ice
Så AVR är inget att investera på? För att det är gammal teknik? Dom kom 1997. PIC kom 1975!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av adent »

Min erfarenhet är iaf att AVR:erna är för all del trevliga, men de små har inte, eller har iaf svårt, att debugga mot HW. Medan PIC funkar det bra (och billigt) på. Men undvik de riktigt gamla PIC:arna, de med bankswitching och grejer.
Pic24 och nyare är väldigt trevliga tyckte tom jag som inbiten AVR-nörd. Själv har jag gått över till stm32 nu i princip.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av DanielM »

Jag är STM32 frälst. Allt är bäst på STM32. Enda nackdelen är att lovar att tillgängligheten ska vara tydlig, men så är inte fallet.

Ibland vill man ha en ST processor som har allt. Men då är den inte tillgänglig.

Sedan behöver man inte välja en STM32 om man ska ha någon superenkel styrning eller kommunikation via SPI endast.

Pic och STM är väll väldigt jämlika som jag har hört.

Kolla vad jag hittade i en kartong. Minst 10 år gammalt. Det står Atmel AVR ATMega328P och Atmel AVR ATMega2560P. Kan detta vara värt att lära sig?

Jag menar. Arduino Megan har ju ISP som jag kan använda för att programmera med Microchip Studio ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av TomasL »

Pic och STM är väll väldigt jämlika som jag har hört.
Nja, det är de inte, PIC är en produkt från företaget MicroChip, STM är ett företag ST Microelectronics.
Dvs två väldigt skilda saker, som inte har med varandra att göra.
Så AVR är inget att investera på? För att det är gammal teknik? Dom kom 1997. PIC kom 1975!
Det finns ingen gammal teknik när det gäller Processorer, möjligtvis tillverkningsteknisk.
Logiskt sett så har de i princip sett likadana ut sedan den första processorn utvecklades.

AVR är en serie processorer utvecklade av ATMEL.
Microchip köpte Atmel 2016.
Huruvida arkitekturen utvecklades för 40-50 år sedan spelar ingen som helst roll, dagens PC utvecklades i början på 70-talet, och vi använder fortfarande samma arkitektur.

Sedan är det så att vissa arkitekturer är svårare att göra vissa saker på än andra.
HW-debuggning kan vara en sådan sak.
Sedan kanske det inte finns debuggers som liknar PicKit till AVR-prollarna.
PicKit är en extrem lågpris Programmerare/debugger från Microchip avsedd främst för 8-bitars PIC-processorer.
Skall man jobba med PIC16/17/18/24/32 etc, över engångs hobbynivå så är en ICD ett väldigt bra verktyg att investera i, och det betalar sig många gånger om.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av nifelheim »

debugwire finns för ATTiny, en sorts enklare j-tag
stöds av atmel verktygen tex Atmel-ICE

Har nog aldrig kört hw debugger på ATmega eller ATTiny och 8-bitars C kod.
Lite tveksam till om inte logikanalysator och oscilloskop är till större glädje :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det samma metodik att programmera olika processorer?

Inlägg av TomasL »

Det och i kombinationen att kunna se de interna registren samt ram och singelstega genom koden.
Skriv svar