Fume extractor / lödröksug

amenti
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 augusti 2021, 08:56:11

Fume extractor / lödröksug

Inlägg av amenti »

Hej är det nödvändigt att köpa en sån? Eller räcker det med en fläkt som blåser bort röken? Lödning kanske 1-2 timmar max om dagen med blyat lödtenn
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av MadModder »

Det beror nog på storleken på rummet och om det finns någon bra ventilation i övrigt. Är det ett litet rum och luften mest står still så får du med bara en fläkt i dig en hel del rök till slut ändå, så filter är då definitivt vägen att gå.
Alternativt om du kan fixa så du blåser ut röken genom en ventil i väggen.

Sen så finns ingen risk att du får bly i dig om du inte äter lödtennet, eller inte tvättar händerna efteråt och slickar på fingrarna.
Det är flussmedlet som ryker och det är ohälsosamt att andas in oavsett om man har blyfritt eller inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av Glenn »

löder du 1-2h varje dag ? då skulle jag skaffat nåt slagt utsug iaf, eller filter.

..men med det sagt så finns det ju folk som lödit mycket mer än så och inte dött av det, men det är jäkligt otrevliga grejer i ångorna.

Det brukar väl f.ö vara ännu hemskare i blyfritt än blyat tenn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av MadModder »

Ja jag har läst nåt sånt. Det är väl att flussmedlet måste vara starkare med blyfritt? :humm:

Jag blåser mina ångor rakt ut ur huset. :D
Tidigare när jag satt och lödde, när jag bodde hemma, och sen när jag bodde i ettan innan jag fick ordna hobbyrum i källaren, så satt jag bara och blåste bort röken när det blev för mycket för ögonen. Kan säga att det kändes lite i halsen efteråt. :p
amenti
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 augusti 2021, 08:56:11

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av amenti »

Kanske kan vara bra att skaffa en då... Har ni någon ni rekommenderar? :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3845
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör denna https://www.electrokit.com/produkt/lodr ... belysning/ när jag löder, funkar bra, men låter som f*n.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av Findecanor »

Den där stående modellen på Electrokit ser enkel ut: fläkt, ett kolfilter, lysdiod och strömbrytare.

Jag har byggt en själv i det formatet av en 120mm datorfläkt och överblivna trälister jag hade hemma. Rymmer en tillklippt bit kolfilter för köksfläkt i ett högtalargaller bakom fläkten.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3845
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av Mickecarlsson »

Fläkten i den från Electrokit varvar på bra, så jag kan löda nästan 2 dm från den och den suger bort röken.
Ska man bygga egen så satsa fpå en fläkt med högt flöde :D
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av agehall »

De där enklare fläktvarianterna hjälper väl till så man inte får röken rakt i ansiktet men de gör inte så mycket mer. Löder man några timmar då och då skulle jag inte bry mig. Sitter man mer och vill vara rädd om sin hälsa och arbetsmiljö så skulle jag rekommendera att skaffa ett riktigt utsug. Kör själv en ZeroSmog från Weller och det var ett sjukt bra inköp.
bus
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 november 2014, 08:41:37

Re: Fume extractor / lödröksug

Inlägg av bus »

Jag köpte en Atten 1202D för några månader sen. Löder mer och mer i jobbet och vill vara rädd om mina lungor. Än så länge kör jag utblåset rätt ut men planen är att ansluta ett rör som går ut från verkstan. Kanske lite dyr för hobby. Men idéen med flexibla slangar funkar över förväntan. Jag har riggat så den sticker upp genom hål i arbetsbordet.

https://www.electrokit.com/produkt/lodr ... -st-1202d/
Skriv svar