Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
projj
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2024, 12:36:16

Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av projj »

Jag försöker lära mig op-försärkare och vill prova bygga en krets för att få ut spänningsdiffar mellan olika mätpunkter. Jag har tittat i flera datablad men har inte hittat någon gräns för hur stor spänningen får vara på Vin relativt Vcc. I det här databladet t.ex. står att maxgräns för Vcc är +-20 V och maxgräns för Vidiff +- 40 V, men Vidiff verkar bara vara gränsen för hur stor spänningen får vara mellan V- och V+. Kan jag driva en op-förstärkare på 12 V och koppla 100 V resp. 105 V på V- och V+? Finns det något värde i databladet som beskriver detta? Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av projj 12 februari 2024, 13:39:51, redigerad totalt 2 gånger.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av limpan4all »

Funktionellt set så ligger vanligen båda ingångarna på samma spänning som GND i systemet. Så scenariot som du beskriver existerar inte i "goda konstruktioner". Det är egentligen bara när de används som spänningsföljare som spänningen ligger på annan nivå än GND. Men om det inte uttryckligen är beskrivet så skall ingångarna hållas minst 0,5V innanför matningsspänningarna, på äldre typer upp till 3V innanför matningsspänningarna.
Det har dock kommit en del nya varianter som klarar hela rail-rail området (-V till +V) och de senaste året varianter som även kan gå utanför matningsspänningarna.
projj
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2024, 12:36:16

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av projj »

Tack, det var också i linje med vad jag precis skulle uppdatera mitt första inlägg med, efter lite mer efterforskning. Klistrar in det här ifall någon är intresserad av att läsa mer. Rätta mig gärna om jag missuppfattat något.

Jag letade vidare och hittade den här tråden: https://electronics.stackexchange.com/q ... f-an-opamp
Vad jag förstår ska Vin vara inom gränserna för drivspänningen för att op-förstärkaren ska fungera enligt spec och att +-80 V helt enkelt är vilken spänningsskillnad som Vin klarar innan förstärkaren brinner upp. I databladet står "Input Common Mode Voltage" typical: VCC - 1.5 V vid Vcc = 30 V, så det är väl ungefär gränsen för vilka spänningar man kan lägga på V+..
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av MiaM »

Finns det något bland "absolute maximum ratings"? Visserligen är det värden som inte garanterar korrekt funktion utan endast att kretsen inte går sönder, men ändå.

Annars så det du söker kallas common mode voltage. Vet/minns inte om det brukar nämnas i datablad för OP-förstärkare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar man på konstruktioner där höga spänningar ska mätas eller man ska mäta på högspänningskretsar (med opamp) brukar man ha en HV-sektion som är galvaniskt skild från förstärkaren med optokopplare.
Tidningen Elektor har haft någon eller några sådana projekt och fan vet om man inte hade perforerat mönsterkort mellan högspännings- och lågspänningskretsarna för att undvika krypströmmar.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av limpan4all »

Jag läste din fråga igen.
Vad du "bör" göra är att skala ner dina spänningar du vill mäta till rimliga nivåer. Då V- är en virtuell jord så räcker det med ett seriemotstånd mot din mätspänning, då kommer du att mata den virtuella jorden med en ström. Återkopplingsmotståndet matar en omvänd ström som är exakt lika stor. Detta höjer utgången till den spänning som krävs för att ge motsvarande ström genom återkopplingsmotståndet. Men då du vill mäta differansspänningen så måste även V+ ingången matas. Så då behöver du samma motstånd mot den andra mätpunkten och ett motstånd till GND som har samma värde som återkopplingsmotståndet. Då kommer du att få ut en spänning som är propertionell mot spänningsskillnaderna mellan dina mätpunkter men nedskalat till OP-ampens arbetsområde. Om din krets som du vill mäta på är refererad till elnätet (via jordning mm) så måste du se till att separera det hela galvaniskt. Det är en helt annan problematik (personskydd, apparatskydd mm)...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av Icecap »

Om max. gränsen för matning är ±20V och ingångarna inte får "bege" sig utanför dessa värden - kan ena ingång vara på -20V o den andra vara på +20V.
Detta ger en skillnad på 40V - men ingångarna ska ändå vara inom spänningsmatningen.

Detta gäller då inte normal drift men är gränserna för att inte släppa ut den magiska röken som får allt att fungera.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av ghu »

Icecap

Detta gäller inte för alla operationsförstärkare.
För t ex den populära NE5532 gäller följande vid matningspänning +/- 15 V:
Input Common Mode Voltage Range: Typiskt +/-13 V.
Detta betyder att om ingångarna har samma potential så kan de variera +/- 13 V mot jord.

Input Differential Mode Range: +/- 0,6 V
Detta betyder att spänningen mellan ingångarna max få vara +/- 0,6 V.
Att det är på detta viset beror på att det ligger 2 motriktade parallella dioder mellan ingångarna.

Det finns fler OP som har mycket begränsad Differential Mode spänning. På rak arm kommer jag på LM318 och NE5534 som har samma egenskaper som NE5532
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Maxgräns för Vin på op-förstärkare

Inlägg av Icecap »

TS angav data o det var dessa jag beskrev. Det är totalt sannt att inte alla klarar detta varför man ska kolla datablad.
Skriv svar