Min första ljusbåge :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

Kan det varit en skruv fäst i en magnetisk mejsel, och skruven åkte in i kontaktdonet?

Om detta var laddkontakten är det dock skumt att det fanns spänning där. BMS borde ha en diod eller aktiv diod på den ingången. Det borde inte gå mer än någon mA baklänges från en pullup, läckström, eller liknande.

Anslut du kontakten rätt till BMS?
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

AndLi skrev: 9 februari 2024, 10:35:12 Men om han kört in skruvmejseln mellan plus och minus i kontakten borde inte skruven blivit skadad.
Ja det är obegripligt för mig med, då den lilla skruven var helt fristående.

men det finns bara en förklaring att jag skruvade på den lilla skruven, hoppade till och kom in med skruvmejseln i laddkontakten, ljusbågen uppkom och sen drog jag skruvmejseln tillbaka till den lilla skruven. Allt inom några millisekunder. Låter otroligt men det är enda förklaringen.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

bearing skrev: 9 februari 2024, 11:34:28 Kan det varit en skruv fäst i en magnetisk mejsel, och skruven åkte in i kontaktdonet?

Om detta var laddkontakten är det dock skumt att det fanns spänning där. BMS borde ha en diod eller aktiv diod på den ingången. Det borde inte gå mer än någon mA baklänges från en pullup, läckström, eller liknande.

Anslut du kontakten rätt till BMS?
Ja det är en möjlighet för den förkolnade skruven var lös. Osäker på om jag skruvade ur den efter att ljusbågen uppstod. Oavsett så ser man på bilden att plasten har smält mellan laddkontakten och skruven, det tyder att den inte var loss.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av carpelux »

Med risk för att uppfattas som besserwisser så har du nog uppfattat ordet ljusbåge fel. En ljusbåge uppstår när potentialen mellan två ledare är så hög att ett överslag sker som i sin tur joniserar luften och då bildas det en ledande kanal av plasma, ljusbågen.

Man brukar säga att det krävs 1000V för att skapa en gnista på en millimeter, så din batterispänning på 36V kan inte på något sätt vara upphov till en ljusbåge,

Det du har haft är en ren kortslutning och iom att du har mycket energi i batteriet samt låg intern resistans i detsamma så blir kortslutningsströmmen mycket hög vilket ledde till att skruven glödgades och "brann" upp.

Jag kan tänka mig att minus på batteriet är anslutet till chassi och därmed också skruven, sen kom du åt skruven och pluspolen samtidigt med mejseln och släppte därmed loss en massa ampere genom skruven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusb%C3%A5ge
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

Nja, man kan pinnsvetsa med 36VDC. På engelska heter pinnsvetsning "arc welding". Så någon sorts ljusbåge, eller ska vi säga "svetsbåge" (?), kan man få med 36V.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

md7dani skrev: 11 februari 2024, 22:23:54
bearing skrev: 9 februari 2024, 11:34:28 Anslut du kontakten rätt till BMS?
Ja det är en möjlighet för den förkolnade skruven var lös. Osäker på om jag skruvade ur den efter att ljusbågen uppstod. Oavsett så ser man på bilden att plasten har smält mellan laddkontakten och skruven, det tyder att den inte var loss.
Har du någon förklaring till att det gick att få så hög ström ut ur laddkontakten. Normalt ska BMS bara tillåta ström in i laddkontakten.

Varför skruvade du isär batteriet? eller har du byggt batteriet själv?
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

carpelux skrev: 12 februari 2024, 05:11:28 Med risk för att uppfattas som besserwisser så har du nog uppfattat ordet ljusbåge fel. En ljusbåge uppstår när potentialen mellan två ledare är så hög att ett överslag sker som i sin tur joniserar luften och då bildas det en ledande kanal av plasma, ljusbågen.

Man brukar säga att det krävs 1000V för att skapa en gnista på en millimeter, så din batterispänning på 36V kan inte på något sätt vara upphov till en ljusbåge,

Det du har haft är en ren kortslutning och iom att du har mycket energi i batteriet samt låg intern resistans i detsamma så blir kortslutningsströmmen mycket hög vilket ledde till att skruven glödgades och "brann" upp.

Jag kan tänka mig att minus på batteriet är anslutet till chassi och därmed också skruven, sen kom du åt skruven och pluspolen samtidigt med mejseln och släppte därmed loss en massa ampere genom skruven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusb%C3%A5ge
Nej Absolut ingen besserwisser, jag tycker att det är en intressant diskussion med olika synpunkter och förslag.

Angående ljusbåge på 1000V så gick jag en elsäkerhetskurs och där pratade vi om Ljusbåge på 400V och 800V batterier. Så håller inte helt med dig gällande 1000V.

Men om skruven är helt fristående i luften, hur kan det då vara en jordpunkt? I bilar tex så letar jag alltid jordpunkter som är sammanslutna i chassit.

Plus och minus är Integrerade i laddkontakten, enligt bild. Så då kan jag tänka mig att det blir en kortslutning om du nuddar med ett ledande material typ skruvmejsel i metall (ej antistatisk plast)
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

bearing skrev: 12 februari 2024, 08:25:12
md7dani skrev: 11 februari 2024, 22:23:54
bearing skrev: 9 februari 2024, 11:34:28 Anslut du kontakten rätt till BMS?
Ja det är en möjlighet för den förkolnade skruven var lös. Osäker på om jag skruvade ur den efter att ljusbågen uppstod. Oavsett så ser man på bilden att plasten har smält mellan laddkontakten och skruven, det tyder att den inte var loss.
Har du någon förklaring till att det gick att få så hög ström ut ur laddkontakten. Normalt ska BMS bara tillåta ström in i laddkontakten.

Varför skruvade du isär batteriet? eller har du byggt batteriet själv?
Nej ingen förklaring till den höga strömmen. Jag skruvade isär batteriet efter att kortslutningen hade inträffat, för att se hur det var kopplat.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

Om jag tolkar dig rätt började det med att du inspekterade batteriet utvändigt, och upptäckte en löst sittande skruv, som du skulle skruva fast, och då small det?

Angående att laddkontakten kunde ge ström hittade jag förklaringen i en av dina bilder. Den satt ju bara i parallell med urladdningsutgången på BMS. Någon sorts Kina-design, antar jag. Normalt ska en separat laddingång anslutas på ett annat ställa på BMS, som inte kan ge ström ut.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

Om jag tolkar dig rätt började det med att du inspekterade batteriet utvändigt, och upptäckte en löst sittande skruv, som du skulle skruva fast, och då small det?
Allt var kopplat och fungerade fint, men då satt laddkabeln löst. Sen skulle jag sätta fast laddkabeln på locket, med den fristående skruven, och då small det. Vilket är obegripligt i sig då skruven bara sätter fast locket i batterilådan i plast. Den har ingen annan funktion.
Angående att laddkontakten kunde ge ström hittade jag förklaringen i en av dina bilder. Den satt ju bara i parallell med urladdningsutgången på BMS. Någon sorts Kina-design, antar jag. Normalt ska en separat laddingång anslutas på ett annat ställa på BMS, som inte kan ge ström ut.
Ja precis, den är kopplad till jordpunkten på BMSen, och matning via batteriets pluspol. Jag funderar om man hade kunnat sätta en säkring på ish 2A. Osäker på var den skulle sitta, tex mellan batteriet och pluspolen. Går säkringen så stoppas matningen till laddkabeln och pluspolen. Svårt att förklara men kan illustrera med en bild vad jag menar :).
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av Mindmapper »

carpelux skrev: 12 februari 2024, 05:11:28 Med risk för att uppfattas som besserwisser så har du nog uppfattat ordet ljusbåge fel. En ljusbåge uppstår när potentialen mellan två ledare är så hög att ett överslag sker som i sin tur joniserar luften och då bildas det en ledande kanal av plasma, ljusbågen.

Man brukar säga att det krävs 1000V för att skapa en gnista på en millimeter, så din batterispänning på 36V kan inte på något sätt vara upphov till en ljusbåge,

Det du har haft är en ren kortslutning och iom att du har mycket energi i batteriet samt låg intern resistans i detsamma så blir kortslutningsströmmen mycket hög vilket ledde till att skruven glödgades och "brann" upp.

Jag kan tänka mig att minus på batteriet är anslutet till chassi och därmed också skruven, sen kom du åt skruven och pluspolen samtidigt med mejseln och släppte därmed loss en massa ampere genom skruven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusb%C3%A5ge
Jag får också vara lite besserwisser. Eftersom du redan länkat till Wikipedia behöver inte jag länka. Jag kan återge lite av det som står där ändå. Bla skriver de att vid svetsning skapas en ljusbåge. Spänningen vid svetsning är inte så hög. Då vore det farligt för svetsaren om han skulle utsättas för någon högre spänning som oftast kan lämna 100-tal A. Vid svetsning används inte så mcket högre spänning än det som var i batteriet.

Sedan skriver Wikin så här om AC resp DC ljusbågar;
Därför är växelströmmen inte lika benägen att bilda en konstant ljusbåge, och som överslagsberäkning kan man säga att strömmen hoppar 1 mm per kV i ledningen. Likström kan däremot ge en konstant ljusbåge på flera centimeter redan under 1kV

Allt detta och lite till finns att läsa i länken du gav oss!
Sedan skrev du gnista. Jag är ingen expert på gnistor men jag kan återge vad jag tror. En gnista är förmodligen mera kortvarig. Innehåller inte så mycket energi att den klarar av att skapa plasma. Vi kan ta exeplet med statiska urladningar. Du kan vara uppladdad till en hög spänning men eftersom energimängden är liten blir det bara en gnista.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av alexanderson »

Många av de personer som skriver på Wikipedia är okunniga.
Förut fanns det båglampor(ljusbåge mellan två kolelektroder) både för likström och för växelström. Så visst går det att få skapligt långa ljusbågar både på växelström och likström. Med spänningar på 30-55 volt.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av carpelux »

Även i vanlig luft, utan någon form av skyddsgas?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

Jag har pinnsvetsat på 3 bilbatterier i serie, så det går om man startar ljusbågen med en kortslutning. Men det kommer såklart inte bli en spontan ljusbåge vid så låg spänning.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av alexanderson »

Vid pinnsvetsning vill man ha en tomgångsspänning av omkring 50 volt oavsett om det är likström eller växelström. Svetsomformarens dynamiska egenskaper är viktig. Många äldre svetsare sa att Oerlikons roterande omformare var bäst.
Skriv svar