Experiment med VNA

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Experiment med VNA

Inlägg av 4kTRB »

Har några spindelspolar som jag tidigare mätt upp med generator runt 1MHz och de har Q-värde runt 135 och 200uH i induktans.
Problemet med att mäta spolars Q-värde med VNA är att resistansen ofta är så låg så det blir brus i mätkurvorna.

Mäter jag min spindelspole med multimetern får jag 1.6 ohm men det blir betydligt mer runt 1MHz, yteffekten på tunn koppartråd.

Ett trick som verkar fungera bra är att ordna en serieresonanskrets med en keramisk kondensator förslagsvis som har låga förluster och inte inverkar
speciellt mycket.
Absolutbeloppet för Z är lätt att mäta med VNA och det blir lika med spolens serieresistans vid resonans, punkten B i schemat blir i princip 0V och VNA mäter S21 i punkt A.
Sedan är det också lätt att mäta 3dB-bandbredden och resonansfrekvensen och då fås lätt Q-värdet hos spolen.
Jag mätte en av spindelspolarna och kommer fram till att den är på 203uH med ett Q-värde på 140 vid 900kHz. Jag har tänkt använda 3 st sådana till en regenerativ mottagare
publicerad i AoE.
QL_Measure_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Experiment med VNA

Inlägg av alexanderson »

Keramiska kondensatorer har STORA förluster.
Glimmer och styrol har små förluster.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Experiment med VNA

Inlägg av 4kTRB »

Kanske inte spelar jättestor skillnad vid 4MHz? Hur mycket tror du Q-värdet avviker på grund av den där 150pF keramiska kondensatorn?
Skulle kanske gå bra att mäta upp den 150pF kondensator jag använde med VNA?
Radiobygget finns i AoE nr 10-11/2001
Mylar-kondensatorer kanske är ännu bättre?
Skriv svar