Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ett annat ord för jalusi här är "frasstrappa", frass = hankatt.

Tyvärr saltas det även här, men inte så mycket som på andra ställen. Det tär på bilarna tyvärr. Som tur var hade Saaben blivit rostskyddsbehandlad. Det är något allt flera struntar i och fabriksskydden blir allt sämre också.

Jag vet inte om nån olja på sprayburk jag brukar köpa 1 eller 4 liters dunkar av olja.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av adent »

Här kallas det nog oftast hönstrappa. Trevligt! Vår första bil var en 900:a från 1991. Hade mycket strul med lambdasond:en först och bytte flera. Sen köpte jag en begagnad luftmassemätare och då slutade check engine tändas ibland.
Motionera bromsarna på dem ibland är bra!
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Hedning »

Kolla att kylarvätskan är "modern", bra korrosionskydd som VAG's röda.
Gjutjärn i blocket och aluminium i toppen ger (inte "kan ge" utan GER)
ett svagt ställe där topplockspackningen inte sitter i kläm utan släpper.
En vattenkanal sitter väldigt nära den främre cylindern och det tar en
ända med förskräckelse. Tre av tre SAAB'ar gav tre trasiga packningar
på en spik på garageväggen. På en turbo går det fort, hundra meter mellan
fungerande motor och Lützen-dimma i hela kvarteret.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det blev att byta avlastningsventilen till turbon, ett membran i den hade börjat läcka, såhär såg den ut:
Bild

Framsidan av motorn är riktigt nedkletad av svart oljig gegga, värst nära turbon och axeln till fördelaren. Jag har rengjort området och har kört ca 5000km med bilen och har inte märkt det skulle kommit tillbaka.

Passade på att plocka ut intercooler systemet och rengöra det insidan ut, insidan av intercoolern rengjordes med E85.
Bild

Bild

Bytte även alla tändstift, gamla var nog inte bytta på ett bra tag. Köpte två uppsättningar med guld-palladium NGK stift som var en av originalrekommendationerna till denna motor.
Bild
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Gällande kylvätska var planen att byta mot våren, då ska kylaren bytas efter jag kört igenom med rengöringsmedel också.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Mindmapper »

säter skrev: 29 januari 2024, 14:05:37 Linoljan som säljs på sprajburk, är det rå linolja?
Det mesta som säljs på affär är kokt. Vet ej vad spray är. Letade som tusan innan jag fick tag på någon odlare nere i småland som sålde på 10l dunk. Riktigt billig jämfört med vad jag kunde hitta kokt på affär.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Efter en regnig augusti märkte jag att det var blött inne i bagaget. Vatten hade tagit sig under ljudisoleringen och den lossnade i flagor.

Bild

Bild

Jag spårade vattenintrånget till bakljusen, att få av den högra lampan var en pärs då muttern och skruven rostat ihop.

Bild

Men den kom ut
Bild

Men efter det började problemen på riktigt. De hårda tagen verkade ha stressat den gamla plasten, som över natten utvecklade flera sprickor.

Bild

Jag läste att man kunde fixa dom med genomskinlig epoxi så jag provade det, först gröpte jag ut sprickorna
Bild

Fyllde sprickorna med epoxi
Bild

Sen slipade jag ner ojämnheterna till 800 kornighet
Bild

Bild

Efteråt klarlackade jag med 2k klarlack för bilar
Bild

Använde epoximetall för att sätta dit en ny skruv i rostfritt
Bild

Tillbaka på bilen
Bild

Jag har nu en ersättningslampa som är hel men håller den som reservdel då denna funkar.

Hade jag fått tag i en liten flaska diklorometan så lär det kunna limma ihop sprickorna på lampan på ett osynligt vis, men det är förbjudet för privatpersoner.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Diklorometan!!!!!!!!!!!!!

EEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeK!!!!!!

Se till (jag hoppas du såg till) att göra detta utom eller i VÄL ventilerat utrymme. Vi körde med Trikloretylen på jobbet för att lösa upp epoxi och MYCKET annat. Funkar bra att lösa upp hjärnceller.

PS. Dra ut på renoveringen ordentligt. Den här tråden kan bli lika legendarisk som radiostationstråden. :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nå jag har inte fått tag i nån sådan flaska, men det kan väl knappast vara mycket otrevligare än 2k lack och isocyanater.

Jag har ganska mycket kvar att göra på bilen och jag har en lista med saker att lägga upp som jag redan gjort på bilen. Det är meningen jag kommer jobba på den under en längre tid.

Saker som gjorts och jag ska lägga upp
-Byte av den moderna spelaren till en äldre kassettspelare
-Byte bränslepump
-Genomgång av bakljusens eldragning och omkoppling
-Installation av främre dimljus
-Reparation av förarstolen
-Rostsvetsning vid höger drivtunnel

Har också bytt en massa vakuumslangar men inte något direkt jag tog bilder på. Jag

Planerade projekt som inte gjorts:
-Kylarvätskan ska bytas och spolas
-Kylaren läcker litet och ska bytas
-Servo-oljan ska bytas
-Bromsoken ska renoveras
-Bromsvätskan ska bytas
-Förardörren ska rostsvetsas
-Bagaget ska målas om och ny ljudisolering installeras
-En panel ska lackas om på passagerarsidan
-Rostfix ev. svetsning runt skärmarna
-E85 konvertering, byte av bränslefilter
-Byte av primärväxel till en aftermarket 8.8 primär
-Reflektorerna ska bytas i strålkastarna.
-Höger damask ska bytas
-Oljebyte växellådan

Oklart om/när det blir av eller bara långt borta:
-Förmodligen kommer motorn att åka ur bilen nån gång för kontroll av kamaxel, lager, kolvar, nya kamkedjor, nya packningar osv osv...
-Installation av AC system
-Bromsskivor
-Hjullager (slitdelar så nån gång ska det bytas)
-Bussningar ska säkert bytas nån gång
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Uppdateringarna kommer snabbare nu först för jag har liksom redan gjort dom. Det kommer sakta i då vi kommit ifatt nuet...

Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:

Bild

Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
Bild

Bild

Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Här kan det blir att svetsa i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den. Man borde regelbundet plocka av, rengöra och applicera nytt fett.

Här var höger fram, tidigare ägaren hade hittat på eget och fäst med tjära. Man kan även se lite rost, det är denna panel jag tänkt måla om.
Bild

Detta var en vanlig syn i somras annars då jag jobbade på bilen med dörren öppen
Bild

Bild
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av petertub »

Fina katter !
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Hedning skrev: 29 januari 2024, 15:22:18 Kolla att kylarvätskan är "modern", bra korrosionskydd som VAG's röda.
Man bör väl inte använda annat än den rekommenderade, vill minnas att dom är känsliga dom där.
DennisCA skrev: 29 januari 2024, 15:27:34 Det blev att byta avlastningsventilen till turbon, ett membran i den hade börjat läcka, såhär såg den ut:
Jag hoppas att du köpte en original bosch eller vilka det var som tog över tillverkningen sen, piratvarianterna brukar vara riktigt dåliga.


Angående linolja säljer jem&fix enliters rå kallpressad olja.

Min första bil var f.ö en 900 turbo '83, älskar dom där plyschklädslarna som saab hade förr, i min vita var det 70-talsbrun plysch :)
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ha ha ha... jag köpte den första från Maptun och det var ProParts... Den höll en månad. Nästa köpte jag via en lokal verkstad, original Saab.


Angående kylvätskan tänker jag köra originalklassning, Saab 690 1599 eller G48.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Ur ett elektronik-perspektiv skulle jag rekommendera en djupdykning i APC, dess varianter och funktion + möjligheter till egen modifiering.
Men självklart försiktighet. :vissla:
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av norlin »


Redan sett?
Skriv svar