Labbagg modell robust

rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av rikkitikkitavi »

alexanderson skrev: 16 januari 2024, 21:47:01 Hur varm blir kylflänsen vid maximal utström och minimal utspänning. Med en tyristorförregulator hade du sluppit mycket värme.
Men hade behövt betydligt större trafo!
Med fasvinkelstyrning behöver trafons VA vara minst 2X effekten för att inte överhettas.

Man kan också använda en långsamswitchande mosfet för att hålla spänningen över serieregulatorn konstant, men denna lösningen ger lätt störningar oavsett och läckinduktansen i trafon kan ge stora spänningsspikar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av MadModder »

Jag har varken mätt eller räknat på temperaturen, och kommer förmodligen inte göra det heller. :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av 4kTRB »

Lådan verkar vara robust i vilket fall. Väldigt snygg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av MadModder »

Tack. Ja det är den som är robust. Resten, tja…
Måste byta 230V-brytaren. Ibland är den på fast jag stängt av. :eh: Det är väl nån plastdetalj som gått av.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av 4kTRB »

Vore kul att bygga in ett nätagg i en militär ammo-box.
Kanske inte just den här. Svenska försvaret har nog fina också.
Bild
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av alexanderson »

rikkitikkitavi skrev: 16 januari 2024, 23:17:38
alexanderson skrev: 16 januari 2024, 21:47:01 Hur varm blir kylflänsen vid maximal utström och minimal utspänning. Med en tyristorförregulator hade du sluppit mycket värme.
Men hade behövt betydligt större trafo!
Med fasvinkelstyrning behöver trafons VA vara minst 2X effekten för att inte överhettas.
Man sätter en strömbrytare som kopplar förbi tyristorförregulatorn då spänningspotentiometern är uppvriden till mer än 75%
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av alexanderson »

MadModder skrev: 19 april 2007, 23:07:17 Nu är det inte så långt kvar, förhoppningsvis.
Har spridit ut bilder och text i alla möjliga trådar, men nu börjar det gå mot sitt mål så jag tänkte att det är väl lika bra att samla projektet här.

Själva regulatorn, en LM723 med utgångstrissa för att driva effektsteget.
Utgöres både utgångstrissan och effektsteget av NPN transistorer ?
Har Du något kopplingsschema ?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av rikkitikkitavi »

alexanderson skrev: 18 januari 2024, 08:48:52
rikkitikkitavi skrev: 16 januari 2024, 23:17:38
alexanderson skrev: 16 januari 2024, 21:47:01 Hur varm blir kylflänsen vid maximal utström och minimal utspänning. Med en tyristorförregulator hade du sluppit mycket värme.
Men hade behövt betydligt större trafo!
Med fasvinkelstyrning behöver trafons VA vara minst 2X effekten för att inte överhettas.
Man sätter en strömbrytare som kopplar förbi tyristorförregulatorn då spänningspotentiometern är uppvriden till mer än 75%


Kan du visa det med en simulering i LTSpice? Det stämmer inte överens med de resultat jag har fått utan trafon behöver överdimensioneras oavsett.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av bearing »

På 0-30V labbagg typ detta hör man klickande från relän när man vrider på spänningsvredet. Antar att det är för att koppla in olika lindningarna i transformatorn för att begränsa värmen i regulatorn. Är det på primären eller sekundären reläerna sitter?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av Klickmans »

Svårt att låta bli att kommentera detta snygga bygge, gillar tanken med den analoga visningen.
Hoppas att det fortfarande lever och gör nytta, läste att det hade pajat ihop vid något tillfälle.
Hade jag sett det till salu hade jag köpt det direkt, just för hur gediget det är byggt och ser ut.

chassi08 (1).jpg
Lånade bilden, så jag har något vackert att titta på regniga dagar. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av pi314 »

Jag har inte sett den här tråden tidigare.
När jag såg kylflänsen med 5 st 2N3055 i inledningen kunde jag inte undgå att få asocciationer till ett hembygge som är ca 40 år gammalt.
Jag minns inte om det är tre eller fem och jag minns inte om det är 2N3055 eller 2N3715, men monteringen är snarlik.
Jag satte ihop det till en hembyggd dator en gång. Det har inte använts jättemycket, men lite då och då och till lite av varje. Kalla vintrar, med 2-siffrigt antal minusgrader, har jag satt några tiondels ohm i serie med den oreglerade spänningen på ca 18 volt och kopplat till bilbatteriet. Så att det skulle vara fulltankat när jag skulle starta. T.ex. när jag visste att det blivit många korta körstreckor efter kallstart i kyla.

MadModder:
Två likheter som slog mig när jag såg ditt aggregat. Effekttrissorna på en alu-vinkel mot kylflänsen och handtagen som man dels kan bära med och som dels skyddar uttag m.m. på fronten lite grann.
Därutöver får jag försöka försvara utseendet med att jag har mycket fokus på min tes "function before beauty" när jag gör något. Peppar, peppar, det här aggregatet har hållit hittills...

Så här kan det bli om man inte lägger så mycket fokus på skönhet.
231129_PS_for_6809.jpg
Kanske ska jag nämna att jag har ett annat hembyggt aggregat som jag konstruerade och byggde för ca 50 år sedan. 3,5 - 18 volt, 0,3 alt. 3,0 ampere strömgräns. Det använder jag ganska regelbundet som labagggregat. Det har gått sönder några gånger. Det är klart fulare än det på bilden ovan...

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ett nätagg uppfyller verkligen uttrycket insidan räknas före utsidan.

Mitt fulaste är en variac på 1kVa, en toroid på lika mycket fast 2x35V en brygga på 35A oxh så 2x 111mF 120VDC + en 5mH drossel på ca 20A eller så. Jag kan koppla om så det blir +- också med mittnolla men då utan drosseln.

Och en dubbel automatsäkring på 15A. Allt utom Variacen på en träplatta med ett rep som underlättar lyftet.

Fungerar utmärkt för att testa olika saker till fail.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Labbagg modell robust

Inlägg av MadModder »

alexanderson skrev: 18 januari 2024, 08:55:37 Utgöres både utgångstrissan och effektsteget av NPN transistorer ?
Har Du något kopplingsschema ?
Ja och ja mestadels. :D
På den tiden ritade jag i Orcad, så var tvungen att hämta hem Orcad viewer...
Har inget blockschema som visar hur det hela sitter ihop, och inget schema över pottarna på experimentkortet.

Spänningsmatningen
labbagg_matarkort.png

Regulatordelen
labbagg_kontrollkort.png

Reläer för de fast strömbegränsningslägena
labbagg_reläkort.png

Slutsteget
labbagg_kraftkort.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar