Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av guckrum »

Det ser ut som att du har: brun, brunvit, orange, orangevit, grön, grönvit, blå, blåvit? Så skall det väl inte vara?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av ajje »

Jag skulle säga att det är uppskalningen som är för lång.

Troligtvis vill inte din dator förhandla fram 1GBit/s utan faller tillbaka till 100Mbit/s.

*edit* guckrum: det verkar som ordningen på plint inte matchar ordningen i uttaget, kolla numreringen på den tomma plinten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ett ganska simpelt uttag, men såvitt jag kan se stämmer numreringen med 568A.

Vad är det för artikelnummer på kabeln du köpt hos Kjell?
Har du testat att de korta patchkablarna du använder för att ansluta mellan uttag-dator och uttag-switch är korrekta med din testapparat?
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Castor »

Ordningen på ledarna verkar inte stämma med vad som visas i olika bilder på nätet, kanske där problemet ligger? nedanstående klippt från Kjell:

Följande färgordning är den som gäller (enligt EIA/TIA 568B) för en rak koppling:

vit/orange
orange
vit/grön
blå
vit/blå
grön
vit/brun
brun

Tvåa eller trea på den bollen :D , pekfingervalsen funkar för långsamt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

När det gäller ordningen så är det färgmarkerat i alla uttag så jag får skylla på att jag bara följt färgerna, om nått nu är fel med färgmarkeringarna :D

Men om jag skulle klippa av en bit så att trådarna går så tajt som möjligt inpå plinten, skulle det då kunna hjälpa alltså? :)

Det var denna kabel: https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 0-m-p39863
Screenshot 2024-01-14 at 22.35.48.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns två färgmarkeringar, 568A som du använt är den äldre, 568B är den nya som de flesta använder. Båda fungerar lika bra.

I teorin ska kablarna vara tvinnade ända fram till max 13mm från plinten så det är absolut en sak att åtgärda.

Har du testat alla patchkablar? En del gamla/billiga har bara 4 trådar i sig.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

Ja jag provade även kablarna, dels varje kabel för sig och även ihopkopplade: kabel -> uttag -> UTP-kabel -> uttag -> kabel och då visade mätaren också att alla 8 trådar fungerade :humm:
Jag ska korta av kablarna lite i uttagen och se om det hjälper :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Klas-Kenny »

Det verkar vara rätt kopplat.

Ordningen som brukar dyka upp när man googlar, där de är i "o-ordning" gäller i RJ45-kontakten.

Men jag har aldrig sett ett uttag som har den ordningen för plinten, utan där är de i alltid i "ordning", dvs. så som det är kopplat på bilden, och färgmärkningen i uttaget visar.
Sen löser uttaget så att ordningen blir rätt genom kopplingen mellan plint och jack.

Skulle bli rätt kass om de ska vara i RJ45-ordningen i en sån plint, då det skulle innebära att ledarna i ett par behöver säras ganska långt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av MiaM »

>>Skulle bli rätt kass om de ska vara i RJ45-ordningen i en sån plint, då det skulle innebära att ledarna i ett par behöver säras ganska långt.

Dock om man (ovanligt) vill koppla enligt RJ61 så blir det väl än krångligare att göra om plinten ser ut som på bilderna, än om den är kopplad 1:1 rakt så att säga.
Skriv svar