Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ajje »

Nej, det är silikonet som är problemet.
Färgen man lägger på drar sig bort från silikon.

Det blir små kratrar utan färg där det är en silikonbesudling på underlaget.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av verkstaden »

cittra49 skrev: 11 januari 2024, 17:46:04 kul tråd, uppskattas :D , s¨ni pratade om B20-m47 finns färdiga kåpor som satt original så man inte behöver adapterplatta, satt på volvo 240 med b20 motor (L modellen) , har haft ett gång sådana och såld, antar att de är svindyra idag, men det finns iaf.
Fanns dock endast på årsmodell 1976 :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 12 januari 2024, 13:51:13 Kanske dum fråga men är det metriska gängor eller tumgängor på denna?
Den är nog så ny så att det är UNC genomgående.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 12 januari 2024, 19:12:27 ikväll ska diffen rivas och få en shimsbricka för det är väl mycket glapp i diffen
Är det glapp mellan kronhjul och pinjong, eller är det diffdreven som glappar?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 13 januari 2024, 11:05:21
MiaM skrev: 12 januari 2024, 13:51:13 Kanske dum fråga men är det metriska gängor eller tumgängor på denna?
Den är nog så ny så att det är UNC genomgående.
Tum och även whitvorth finns.
Det var diffdreven som glappade, med en shimsbricka på 1 mm så blev det bra så den var ju "lite" glapp minst sagt, tur jag har egen fabrikation av det som behövs för då är det enkelt att skräddarsy det som behövs.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Vad gör du (om något alls?) med insidan av rambalkarna? Rostskyddssmörja insprutad på något vis, eller?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Det blir penetrerande rostskyddsmedel av samma sort som använts sen generationer, jag ska skicka igenom endoskopet först för att se hur dom mår och om dom behöver tvättas ur först, det är ju enkelt gjort eftersom jag demonterar motorpaket och hela framvagnen och kan ta kranarmen på Avanten och lyfta ut ramen på gården, sen har ju en kompis taktvättfirma och hetvattentvätt, själv har jag en avloppsrensare för högtryckstvätt, kombinerar vi detta lär ramen bli sopren inuti och i så fall blir det Isotrolbehandling av den invändigt också, rosten ska inte få en chans.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och även om dom skulle varit använda men inte uttöjda hade det ju varit bra mycket bättre än det som INTE finns där. Bältesmaterial är fö. inte färskvara och bryts inte ner av ålder och miljö.
Vi (barnens mor bakom ratten), parkerade en PV544 i ett broräcke för en himla massa år sedan. Bilen hade inga bälten och eftersom bilen framfördes på en snorig vinterväg (underkylt regn) var farten låg men smällen var tillräckligt låg för att knäcka min näsa och skära sönder ett ögonbryn när glasögonen krossades mot instrumentbrädan.

En fundering kring rostbehandlingen. Ungefär när PV:n pensionerades hade vi snack på jobbet med en kollega som fyllde balkarna med rostskyddsmedel. Grejen som togs upp var att div sådana medel stelnar och släpper från metallen. Om man upprepar behandlingen fyller man bara på med mer rostskydd till klumpen som tedan finns och så får man fukt mellan det stelnade rostskyddet och metallen. Många menade på att gammal motorolja var modellen.
Tankar?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Så är det, i princip allt stelnar över tid och släpper om det inte byggs som ett "klister" vilket Isotrolen är, ett krypande klister som aldrig riktigt stelnar eller släpper. Spillolja är inget att rekommendera, dels löser det upp det lilla rostskydd som finns kvar och dels innehåller det syror som binder fukt och påverkar stålet, finns det rost kan det bli en rejäl fräta istället för skydd och ska man använda olja ska det vara en krypande, klistrande och "jungfrulig" olja som är ny. Jag har inte funderat på hur jag ska göra med insidan av ramen, det får endoskopbilderna avgöra och är den fin får den bara ett tunt nytt lager med traditionell hålrumsolja som är vaxbaserad och klistrar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 13 januari 2024, 11:31:20 Det var diffdreven som glappade, med en shimsbricka på 1 mm så blev det bra så den var ju "lite" glapp minst sagt
Jag fixade samma problem på en äldre Volvo-axel.
Vad jag minns fick jag pressa tryckbrickorna sfärsiska efter svarvning.
Du kanske shimsade bakom de stora dreven?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Man shimsar ALDRIG bakom dom sfäriska dreven utan bakom dom andra, samt att brickan ska vara härdad och slipad, allt annat hör till bonnmeck och blir sällan speciellt lyckat i längden.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av 4kTRB »

Läste en Allt om Hobby tidning från förra året tror jag det var. Flera sidor om modeller av Duetter.
Tydligen fanns de som brandbilar, ambulanser, televerksbilar (både i sverige och norge), postbilar + en massa andra varianter.
Väldigt populär modell kort sagt.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av svanted »

Teknikern skrev: 16 januari 2024, 12:49:25 Man shimsar ALDRIG bakom dom sfäriska dreven utan bakom dom andra, samt att brickan ska vara härdad och slipad, allt annat hör till bonnmeck och blir sällan speciellt lyckat i längden.
inte?, hur justerar man förspänning/spel i så fall?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Bakom dom där drivaxlarna sitter och eftersom dreven är koniska räcker det med att shimsa ena sidan, andra sidan fungerar då som glidbricka utan shimsande funktion.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Klickmans »

Ser fram emot framtida bilder på Duetten, den blir nog en bil med extra allt.

Imponerande att du har sån energi!
Skriv svar