Batteridrivna sensorer och kyla.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PW2000
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 mars 2012, 05:46:32

Batteridrivna sensorer och kyla.

Inlägg av PW2000 »

Jag håller på med "hemautomation" och samlar data från köpta sensorer, typ inne/ute och egenbyggda. Även värmepumpen, laddboxen, ventilationsanläggningen och solpanelerna får sin beskärda del, men dom kan vi ta i separata trådar om intresse finns.
Nu till dom egenbyggda, drivs av 3 st AAA-celler och mäter temperatur och relativ luftfuktighet. De sover för det mesta men vaknar upp med ojämna intervall och mäter temp/RH samt polspänning på batterierna och skickar resultatet över 433 MHz på mitt egna hemmasnickrade protokoll. Det fungerar utmärkt förutom när det blir kallt ...
Schematic_PW TRH 3.5 R1.6_2024-01-08.pdf
Så fort man tar ut sensorn och ställer den på andra sidan dörren (~-10°C) så tystnar den inom kort. Plockar man in den så pladdrar den på igen som vanligt inom någon minut.

Efter att ha funderat och läst på lite så lutar jag mot att dom alkaliska batterierna får (för) hög inre resistans vid kyla så att step- up/down regulatorn MCP1253 helt enkelt lägger ner när sändaren börjar dra ström.

Är jag ute och cyklar?

Om inte, Lösningen är:
1. Köpa Lithiumbatterier á 149:- / 4-pack
2. Flytta C3 och C13 och sätta parallellt med C1, C3 och C13 är Kemet tantaler med 20 mOhm ESR.
3. Bättre förslag :)

C15 är SMD keramisk kondensator med X7R dielektrikum helt enligt databladet för kretsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Batteridrivna sensorer och kyla.

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla batterispänningen med oscilloskop?

Att mäta är att veta...
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Batteridrivna sensorer och kyla.

Inlägg av ecenier »

Förläng kabeln till batteriet och ha det inomhus och sensorn utomhus. En gissning är att du har en bug i protokollet till din temp/luftfuktighetssennsor.

Som ett test för att isolera felet.
Senast redigerad av ecenier 9 januari 2024, 08:55:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Batteridrivna sensorer och kyla.

Inlägg av Hedning »

Jag har två olika utomhussensorer (temp + fuktighet) som går på alkaline AA batterier.
De funkar i alla väder och räcker mer än ett år. Kanske din strömförbrukning ligger
mycket högre än vad som går att komma ner till. En av termometrarna anger 24 månaders
drifttid och rekommenderar just alkaline-batterier.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Batteridrivna sensorer och kyla.

Inlägg av 4kTRB »

Här är ett som ofta används till elektronik om man ska tro texten.
https://www.24.se/hemelektronik/batteri ... gK6H_D_BwE
Fast det var visst ett brunstensbatteri.
Nickel Kadmium är nog bland det bästa kanske.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Batteridrivna sensorer och kyla.

Inlägg av adent »

Jag tror inte på att batterierna inte pallar. Antingen nått med att radiomodulen inte tål kyla eller att något blir fel med negativa temperaturer i din kod/protokoll?
Skriv svar