Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Disco74
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 december 2023, 19:02:44

Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Disco74 »

Vi har problem med vår Electrolux Ångugn.

Den har några år på nacken, men förutom nedanstående problem fungerar den perfekt.

Problembeskrivning:

När man kör igång ett ugnsprogram påbörjas uppvärmningen och fortgår som vanligt TILLS ugnen har uppnått inställd temperatur (ugnen piper).
Strax därefter löser Jordfelsbrytaren ut, men den går att återställa direkt.
Man kan därefter fortsätta att använda ugnen och allt funkar som det ska.

Felet upprepas på exakt samma sätt varje gång man använder ugnen.

Jag trodde att felet var Värmeelementet i ugnen (övervärmen/huvudelementet), varvid jag bytte ut det.
När jag sedan provkör ugnen dyker exakt samma fel upp igen. :?

Någon som har några idéer kring vad det kan vara som krånglar? :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Danny »

Vad är det för modell och PNC.Nr?
Disco74
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 december 2023, 19:02:44

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Disco74 »

PNC NR: 941047183

MODELL NR: EOB98000X
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Danny »

Har du mätt upp alla komponenter så ingen överledning till jord?
Delar elektroniken sin jord med chassijord/skyddsjord, kan du ha problem med överslag i något av reläna.
Disco74
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 december 2023, 19:02:44

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Disco74 »

Nej, har mest kollat okulärt.

Felet är ju inte konstant, utan verkar dyka upp i anslutning till att Termostaten slår ifrån (första gången).

Går det att få tag på ett elschema för den här ugnen?
dunde
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 februari 2023, 20:10:07

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av dunde »

Jag har samma problemställning med en Electrolux spis/ugn. Jag har mätt upp allt och jag menar att i min ugn är det ugnsfläkten som inte fungerar/har isolationsfel. Jag ska testa att byta fläkten först. Annars kan det vara ett av värmeelementen som fallerar när de är uppvärmda (är OK om man resistansmäter mina, har tyvärr ingen Megger). Sista och tråkigaste felet torde vara om styrkortet i spisen är defekt, det går inte ens att köpa som reservdel, inte listat någonstans iaf. All relästyrning ligger på detta kort, nästa grej blir väl att se om något av reläerna är kass.
Edit: detta kortet sitter i min spis: https://shop.electrolux.se/matlagning/s ... &gclsrc=ds
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan ju enkelt göra felsökning så du slipper byta saker på måfå.
Koppla ur ett av elementen och provkör.
Om jordfelet uppstår koppla istället ur det andra elementet och prova igen.
Disco74
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 december 2023, 19:02:44

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Disco74 »

Huvudelementet är bytt, så felet ligger inte där.

Det är absolut enklast att felsöka om man kan få tag på någon form av Elschema för den aktuella ugnen.
Någon som vet vart man hittar det?
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Haralt »

Disco74,
Huvudelementet har bytts på måfå, jaha.
Har han provat att vända på 230 V stickproppen? Du säger jordfelsbrytaren löser ut vid ditt fel på ugnen. Jordfel, det betyder att inte all fasström går i retur i noll-ledaren, utan leds bort någon annanstans.

Det kan också bli fel på jordfelsbrytare. Vi fick efter felfri drift på en ca 1 år gammal jordfelsbrytare fel på den, elfirman som hade monterad den bytte på deras garanti.
Disco74
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 december 2023, 19:02:44

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Disco74 »

Elementet var den mest troliga felkällan och därför byttes det ut.
Det såg även lite tråkigt ut...

Ugnen är inte ansluten via stickpropp, utan korrekt (F-F, N-N, J-J) via kopplingsdosa.

Jordfelsbrytaren fungerar som den ska, har även testat med en ny likadan.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Haralt »

Alltså er ångugn drivs 1-fasigt. Då går det ju att växla fas och nolla, för att prova.

Vad man vidare ska kolla är vilka andra apparater som ligger under samma jordfelsbrytare. De kan nämligen ha litet jordfelsström, men inte nå upp i så hög jordfelström så jordfelsbrytare löser ut. De andra apparaterna kan möjligen ge en felström på säg 25 mA över den jordfelsbrytaren, då löser den inte ut. Men du har en då en grundjordfelsström och räcker då med en liten felström ca 5 mA i din ångugn för att lösa ut jordfelsbrytaren.
Senast redigerad av Haralt 9 januari 2024, 13:59:03, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Palle500 »

Bra förslag där Haralt.
Jag har denna testare köpt på Amazon.se där kan man ställa testströmmen till jordfelsbrytaren löser ut.
IMG_5392.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av Haralt »

Den finns på Conrad.se också, seriösare än amason. Men jag säger inte att Disco74 ska skaffa en sådan, är nog ganska onödigt, men kanske skaffa den på måfå.
https://www.conrad.se/sv/p/multimetrix- ... 46570.html
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Electrolux Ångugn löser ut Jordfelsbrytaren

Inlägg av X-IL »

OffTopic : Haralt>>> nu vet jag inte hur många olika trådar jag läser dina enkelriktade frågor eller insinuationer: Har du kollat garantin? Men garantin då? Vad säger de i butiken? Har du bytt på måfå alltså? Men kanske skaffa den på måfå? osv osv osv. Jag vet inte om det bara är jag som tycker att det är ett ganska tråkigt och tyket svar på en fråga om hur man lagar saker eller vad som kan vara fel? Om en person frågar här så vill den nog gärna ha svar på sin fråga, inte få reda på att man kan få saker fixade på garantin (vilket oftast är uttömt när man ställer frågan här). Det är kanske jag som övertolkar saker, men i text är det svårt att läsa ton och ironi.

OnTopic :
Jag har precis bytt värmeelement för varmluften i en Miele-ugn, den drog jordfelsbrytaren nästan varje gång varmluften användes, men inte alltid. Efter bytet så funkar den utan anmärkning. I mitt fall var det ju lättare då felet bara uppstod vid användning av varmluften, så i stort sett fläkt och värmeelement var de enda misstänkta. Förstår din text som att det finns fler värmeelement, finns det nåt program där du kan isolera nåt av dem så att säga?
Skriv svar