Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Inte en aning faktiskt.
Den byggde också på en ESP-modul av något slag, så den hade ju rätt liknande förutsättningar.
Och det krävdes ju ingen extremkyla för att den skulle stanna, utan några enstaka minusgrader bara, tycker den mesta elektronik brukar fixa det utan problem.

Har heller inte lyckats hitta någon annan som rapporterar liknande problem, så kanske bara var något fel på mitt exemplar. Men svårt att reklamera efter min antenn-modd så :lol:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Ja, vem vet, kanske ett måndagsex. Men skönt att den nya fungerar, förhoppningsvis väldigt länge!

Jag är sugen på att fixa en sådan modul också, men har inte ens kollat vad vi har för elmätare där vi bor nu, den sitter ju utomhus precis som för dig och ja.. vid dessa temperaturer har jag ingen lust :lol:

Du skrev ESPHome, det är som HomeAssistant och liknande eller? Har inte satt mig in i det, har inte tagit mig tiden riktigt plus att detta inte är rätt tråd för det, men kan man berätta för ESP modulen vilken server den ska koppla sig till, eller är det auto discovery från ESPHome eller? Jag skulle vilja få "färdiga" sensorer som är kompatibla med ESPHome eller HomeAssistant att ansluta och prata med mitt egna system, men har inte grävt ner mig så mycket som sagt, så jag vet inte om det är möjligt ens antingen att det är kodat för det med inställningar eller ens något sådant alternativ.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

ESPHome är ett tillägg till just Home Assistant, men det går att köra fristående också om man vill ha det mot något annat system.
I HA så får man auto-discovery, så allt dyker upp automagiskt. Men det ska gå utmärkt att konfigurera för generell MQTT tex, om man hellre vill det. https://esphome.io/components/mqtt

Finns en massa färdiga sensortyper, tex. knappar, temperaturgivare, reläutgångar, osv som man enkelt kan speca i en konfigurationsfil vilken pinne som ska göra vad. Och så installerar man det till ESP-modulen, och vips så har man tillgång till de funktionerna ifrån Home Assistant.
Här kan man se alla olika grejer som det finns inbyggt stöd för: https://esphome.io/#sensor-components
Just denna mätaren hade ingen färdig sån sensortyp, utan det är just vad github-repot jag länkade tillhandahåller. Så det finns betydligt mer än det som officiellt ingår i ESPHome, om man letar runt lite. Då det går utmärkt att lägga till custom-komponenter också, antingen bygga egna eller om man hittar någon annan som gjort.

ESPHome gör hela hanteringen av ESP-moduler väldigt enkel. Man kopplar ESP-modulen till sin dator via USB för att installera första gången. Därefter kan man enkelt göra allting via Wifi. Bara att ändra i konfigurationen och trycka "Install", så kompilerar den och trycker upp det till enheten.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Tack Klas-Kenny! En hel del av det du skrev är nytt, sånt som jag försökt förstå men inte haft orden för, så har inte kunnat hitta vad jag önskar. Men nu känns det som jag har alla delar för att förstå hur det fungerar och vad jag behöver ta mig vidare med.

Jag har fått delar av detta från Youtube videos, men har aldrig förstått hela kedjan, aldrig hittat någon video som förklarar det heller eftersom alla kopplar det till HA eller annat liknande system. Men jag vill ju få in det i "mitt" system som inte är något som andra använder, så har fastnat med att jag funderat på att skriva ESP programvaran helt från grunden, men då ska det inte behövas alltså :P

Supertack för hjälpen!
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

--- Början lite OT och info från föregående ---
Frågan är vad du vill göra med ESPn. Det finns många färdiga programvararor idag som du kan använda.
Jag har mest kört med ESPHome och Tasmota för att lösa mina utmaningar. Provat många fler och kodat flera egna själv.
ESPHome så skriver du yaml syntax som sedan definerar upp vad din enhet gör. Tasmota är mer baserat på ett web UI och kan vara lite trixigare om man ska göra mer komplexa saker. Men för knappar och annat räcker tasmota långt.

Båda kan dyka upp automagiskt i HA som exempel. Båda kan använda MQTT o.s.v. Med det sagt har jag gått över till ESPHome själv nästan helt idag. Just då integrationen på sista åren har blivit så mycket bättre. Och det finns många bra exempel på nätet att använda idag :) Jag har allt från knappar, temperatur och fuktighetsnoder till PIR sensorer. Även vatten styrning, lampor och mer komplexa enheter som läser el och vattenförbrukningar. Starkt rekommenderat men som det står så är det beroendeframkallande när man inser hur mycket man kan göra med HA och enheter som ESP :D Menar jag har dom små ESP enheterna överallt här.

--- SLUT OT ----


Senaste mini projektet här är att jag konstruerat en hållare för Paj + batteri som passar i en låda. Detta är för radio enheter till Orientering. Dvs mottagaren som sedan skickar stämplingarna live. Jag tröttnade på att det inte fanns något bra så gjorde ett första utkast. Denna är för stor i mitt tycke och jag är sugen på att bygga en bra mycket mindre baserat på en ESP32 istället. Dom ska ju bara samla in lite data trådlöst och ladda upp till en websida. Idag får man ju fokusera på 4g istället för 2/3 då det snart stängs ner :(

Men är inga pengar i det direkt så lägger nog det på is att vidareutvekla. Däremot ska jag fortsätta med GPS trackersna som vi tänkt använda till sommaren.

Bilderna viser 4 av enheterna monterade. samt en bild på detaljerna som printas till varje låda. Saknas usb-uttag på utsidan för att ladda och montera 4g modemet externt. Allt i förpackning som tål regn.
Innuti sitter det sedan
Raspberry pi 2 eller 3
batteri 20ah
2 st srr mottagare
1 st modem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Tack för din hjälp också danielr112!

Det system jag utvecklar är dels väldigt mycket för privat bruk men har även en del med jobbet att göra, jag har möjligheten att utveckla saker för privat bruk som sedan kan integreras i det jag jobbar med. Temperaturer är något vi pratat om och nu när jag bor i hus så är det långt mycket mer aktuellt för min del, så jag vill försöka titta på det på fritiden och ta fram enheter som kan kopplas till systemet jag jobbar med.

Första delen i dessa "hem automations" produkterna är just temperatur då jag vill dels se vad vi har för temperatur på värmen som kommer från pannrummet, som står i ett separat hus. Jag vill kunna övervaka temperaturen dels "just nu" och över tid för att hjälpa mig när jag ska gå ut och lägga på mer ved, kanske integrera det med ett "larm" eller notifikation när temperaturen har sjunkit ett visst antal grader under en viss tidsperiod. I dagsläget så går vi ut ganska slaviskt var 40e minut. Men det behövs förlängas ju längre vi eldar då värmen stiger i systemet, så efter en 2-3 timmar behöver vi gå ut en gång i timmen ungefär. Men innan man justerar sig i huvudet så får man ibland så och vänta 10-15 minuter på att temperaturen ska sjunka till max 60 grader på vattnet så man kan lägga på mer ved. Eftersom pumparna gärna inte vill ha varmare än 60 grader, då de kan gå sönder tydligen och gjorde det 2022 någon månad innan vi flyttade in.

Sen vill jag gärna ordna med reläer för styrning av dels uttag men även fast inkopplad el och det är ju också sådant som redan finns ESPHome sensorer och enheter för, vilket är anledningen till att jag tittat på att använda dessa som grund eller kanske rakt av, men har som sagt inte riktigt vetat hur jag ska koppla det till mitt system.

Kanske kan man köra någon autodetektering i mitt system framöver också, men först och främst är det ju skoj om man bara kan få ESPHome produkter kopplade överhuvudtaget :lol: :P

Vet inte varför jag inte frågat om detta på forumet förut, men som oftast och som för många så tar det ibland tid innan man tar sig an projekt och likaså slutför de.. För min del, ett år innan man påbörjar projektet :lol: :P


Spännande projekt du håller på med också, jag håller inte på med orientering dock, sista gången var i gymnasiet och jag kan orientera mig väldigt bra så jag tycker det ändå är intressant. Vi har sett när det varit lite "bättre" väder än det är för närvarande så har det suttit såna där orange-vita hängande grejer (du ser vilken koll jag har) här i lilla skogen uppe vid vägen hos oss, så det är lite kul att folk håller på med sådant även här. I Stockholm kunde man ju se det lite mer, i skogarna, men tänkte inte att det kunde vara intressant här ute också.

Hur får du iväg stämplingarna live från RPi enheterna då? Är det just 4G du skickar över i de burkarna också eller har du något annat sätt? Tänkte mest på hur du ska lösa det med ESP32 istället, men klart det går väl koppla 4G till de också förstås ... läste igen och såg att du skrev "1 st modem" :P

Det kanske inte är så "viktigt" med live stämplingar på annat än just hardcore tävlingar, men jag hade ju definitivt varit framåt för att köpa in sådana moduler om jag var med i en orienterings-förening. De kan ju visserligen bli stulna, men har du 4G och kanske en GPS också i mottagaren, så går det ju att spåra fram till dess att förövaren kommer på hur man stänger av spårningen :P

Det var fina lådor ändå, väl organiserat och snyggt!


Håller också på med ett litet miniprojekt.. Bygger regulator eller tydligen "reducering" som det tydligen heter också som lyckades gå sönder på nyårsafton när vi skulle fylla ballonger :rofl

Fint att tillverkaren limmat fast rördelarna istället för att använda gängtejp eller liknande. Så det blir lite städning innan man kan sätta tillbaka grejorna.. Hoppas också att den billiga regulatorn från Biltema håller bättre. Den gamla har visserligen hållt i 5 år minus 6 dagar, så rätt acceptabelt ändå.
IMG_20240107_114526.jpg
IMG_20240107_114532.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

toffie skrev: 7 januari 2024, 09:30:15 Ja, vem vet, kanske ett måndagsex. Men skönt att den nya fungerar, förhoppningsvis väldigt länge!

Jag är sugen på att fixa en sådan modul också, men har inte ens kollat vad vi har för elmätare där vi bor nu, den sitter ju utomhus precis som för dig och ja.. vid dessa temperaturer har jag ingen lust :lol:
Om någon är intresserad så har jag några kretskort över efter jag och några HA-användare byggde adaptrar till våra elmätare..
Denna version har även ett 1w-interface, för att en kollega ville ha det då han sätter en 1w-temperaturgivare på alla enheter han bygger..
Beställde 10 kretskort, men fick 30st...
20240107_135812.jpg
Vill man göra enheten mer slimmad, så kan man istället för kontakten löda kabeln direkt på kortet och bara använda krympslang som kapsling.

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Oj, ja det kan väl vara intressant. Vad vill du ha för ett kretskort? Och vad behövs för att bygga? Eller har du möjlighet att sälja helt färdiga också, alternativt kompletta kit?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Toffie: På dessa kör vi ROC. https://roc.olresultat.se/ Dvs en linuxhink med lite script som hämtar datan och laddar upp det till en websida som vi sedan tar ner datan till programvaran vi kör. Det finna även om man gör det på en träningstävling är just att ungdommar och även de äldre kan direkt på en skärm i området se hur dom själva ligger till mot andra samt att familjemedlemmar och kompisar får förvarningar om att folk snart är på väg in. Det är inte GPS tracking i detta fallet men det ger en indikation om vad som pågår under tävlingens gång och det är extremt uppskattat!

FIY jag sätter också tempmätare på alla enheter jag sätter ut oavsett vad det är för enhet. Antingen en DS18B20 (1wire) men oftast slänger jag in en SHT21 eller liknande.

När det kommer till automatisering så finns det sjukt mycket enheter idag som använder en ESP. Köp dem och sedan lägger man själv in tasmota eller ESPHome :) Annars Shelly produkter gillar jag skarpt. Jag började när bwired.nl var en stor inspiration. Det enda jag inte gjorde då var sensorer på toaletterna som han också hade :D Men jag har eller har haft på allt. Tom kylskåp och frys så man ser temperatur och om dörren är stängd/öppen :D


Slut på OT :)

Senaste under dagen är att jag fortsatt med att printa ut lådor och organisationslådor. Gjorde en borrhållare.Lite onödigt då man kan ta en träbit och bara borra massa hål. Men varför behöva stå och borra när skrivaren kan göra jobbet :D

För den som ser så är det inte helt jämt i toppen och det beror på att jag kör 3% ifyllnad och det gjorde att det kurlade sig lite när den la sista lagren och det är lite tunt med lager. Allt för att spara material och tid för printern. inte alltid önskvärt och i efterhand är nog 5% ifyllnad bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mickecarlsson »

lond skrev: 7 januari 2024, 14:29:58 Om någon är intresserad så har jag några kretskort över efter jag och några HA-användare byggde adaptrar till våra elmätare..
Jag är intresserad av ett kretskort, har precis köpt in en Wemos D1 mini för att polla HAN-porten. Så slipper jag att mecka med ett prototypkort.
/Micke
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Bara för ett kretskort skulle jag säga 10kr + porto. För ett helt monterat har jag tagit 500kr, men jag behöver kolla min inventariesystem för att se vad för komponenter jag har hemma....

Skall också skaka fram en BOM-lista.

/// Marcus
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

lond
Inte alls farligt, med BOM kan jag ju se om jag har allt som behövs också förstås om du inte har allt hemma. Det är ju perfekt med en 1W anslutning också förresten, så man kan kolla temperatur antingen precis vid enheten eller på ett avstånd på säkert ett par meter.

danielr112, jo jag har sett en del enheter där ute, men det känns som det mesta vill köra ZigBee eller annan trådlöst och det vill jag absolut inte blanda in och bråka med WiFi.. Sen är det återigen så, jag kommer inte igång :lol: Klart man kan hitta de med ESP och utan andra trådlösa varianter, men jag har inte lyckats beställa bara :P

Men är det så lätt att man bara uppdaterar med ESPHome, konfigurerar rätt pinnar och så "fungerar" det? Det är ju väldigt smidigt..

Definitivt smidigt system det för orienteringen också och helt klart är det ju skoj för familj och kompisar som kan följa när orienterarna är på språng. Personligen tycker jag att alla orienteringar bör ha det digitalt, blir ju roligare för alla.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

BOM:

Kod: Markera allt

Bill of Materials from no5_v3.sch, 30 parts, grouped by values, as of 2024-01-07 16:00

Part                            Value                   Qty     Package                 RS         Comments
C1                              10n                     1       C0603                   133-5645   Only if U3 is used
C2, C3, C4, C5, C6              330n                    5       C0805                   144-1441
C7, C8                          10µ                     2       CT3528                  684-3888
D1, D2                                                  2       SOD110-R                           D1 could be bridged
J1                              MHRJJ66NFRA             1       520470-3                809-4898
OK1                             TLP283                  1       MINI-FLAT-4                        Use OK1 or OK2
OK2                             FODM2705R2              1       SOP254P675X100-4N                  Use OK2 or OK1
Q2                              BSS123                  1       SOT23                   671-0321
R1, R2, R3, R4, R5, R6, R9      10K                     7       R0603                   804-8921
R7                              1K                      1       R0603                   804-8845
R8                                                      1       R0603                              Pull-up for tempsensor
SV1                                                     0       MA03-2                             For programming
SV2                                                     0       MA03-1                             For tempsensor
SW1, SW2                        SKTDLDE010              2       SKTD                    917-3839
U1                                                      1       ESP12E-SMD
U2                              CJT1117-3.3-SOT223      1       SOT-223                 921-0701   Use U2 or U3
U3                              AP2202-ADJ              1       SOT23-5                 828-7397   Use U3 or U2
Schema:
no5_v3.sch.png
Många av mina komponentval är baserade på vad för komponenter jag har hemma, de flesta av dom passiva komponenterna har jag köpt på "full"-rulle (5000st) så det blir det jag använder :)

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Har kollat vad jag har hemma och har några frågor.. :P

Men jag skickar det i PM istället, kanske börjar bli lite för mycket för mini-projekt tråden. Alternativt om du skapar en egen tråd eller om du redan har en egen tråd om denna modul?
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av janno »

Kanske ska flytta HAN-port kopplingar till HAN-port tråden?
viewtopic.php?p=1739004&hilit=han+port#p1739004
Skriv svar