Koppla in en Arboga från staterna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MP-SbcR
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 januari 2024, 14:28:15

Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av MP-SbcR »

Hej

Jag har en seat and guide machine från Usa som heter Winona Van Norman.
I grund och botten är det en arboga pelarborrmaskin modell 2508.
Hur kan jag koppla in denna maskin så att den funkar här i Sverige? Jag har en svensk version också men den går som lägst på 100v/min och den från Usa 35, 75 som lägsta.
Den från Usa går på 3fas 220v 60hz och den svenska 3 fas 380v 50hz. Skickar med ett par bilder också.

Hade varit grymt om någon hade lite koll på detta.

Med vänlig hälsning,
Mattias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av grym »

det gör man inte
motorn är en 60 hz med lindingar för låga spänningar

enklast är nog en frekvensomformare driven från 230v
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av Prins Valiant »

Lindningen håller nog, för motorerna tillverkades på en egen verkstad i Helsingborg, tror de hette Scaniaverktyg. Tror inte de tog fram sämre koppartråd för USA-marknaden.
Men tyvärr, motorn kommer bli kraftigt övermagnetiserad vid 400V, 50Hz. Du kan ju kolla, motorn är kanske D-kopplad och kan läggas om till Y-koppling. Då kommer lindningen ej bli övermagnetiserad, men varvtalet blir ca 20% lägre.
Du kommer troligtvis inte finna någon Y/D-plint, kopplingen är utförd dolt någonstans under kopplingsplinten, där man redan vid tillverkning lagt ihop lämpliga lindningsparter. Så gjorde man på Scaniaverktyg, speciellt vid 2-hastighetsmotorer. Detta är ju en 2-hastighetsmotor med 2 helt skilda lindningar. Vet tyvärr ej om dessa dolda kopplingar går att nå utifrån.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av Mindmapper »

Medans jag skrev detta han Prins Valiant före med ett inlägg. Han är bra uppdaterad på frekvensomriktardrift. Jag postar detta ändå eftersom det står en del kanske intressant i mitt inlägg.
Lite att känna till om du ska köpa en frekvensomriktare. Som sagt ska du köpa en som ger ut 3*230V. Kolla först om du kan koppla om motorn till 400V drift.
Det är vanligt att använda frekvensomriktare för att ändra hastighet på motorer.
Ökar du frekvensen 25% ökar du varvtalet 25%. Det brukar dock inte vara bra att öka varvtalet så mycket på gamla motorer. Eftersom lindningarna och lager inte mår bra av för höga frekvenser/varv.

Minskar du frekvensen 25% minskar varvtalet 25%. Problemet här är att minskar du varvtalet på motorn minskar du också kylningen. Fläkten i motorn snurrar lika snabbt som motorn. Går att använda yttre fläkt för att kyla. Kommer du att köra långa tider med hård belastning på motorn är det viktigt att se till att den får rätt kylning.

Motorn du har är en två hastighets motor. När du byter varvtal bryter du spänningen till motorn. De flesta frekvensomriktare tycker ej om att du bryter belastningen under drift. Dvs. kopplar bort motorn. Därför bör du ha någon slags säkerhet som gör att någon ej rör brytaren på borren under drift. Eller att du har en frekvensomriktare som klarar det. Eller spärrar omkopplaren för hastigheten på borrmaskinen. Eftersom du vill ha den för låga varv så spärrar du den för högre varv.

Du bör också ha en frekvensomriktare som med marginal klarar effekten till borrmotorn. Kör du med hög belastning vill du ej att frekvensomriktaren ska slå av pga överbelastning. I varje fall den erfarenhet jag har av borrning/etc. på låga varv att man tar ibland i så borren nästan vill stanna. Då drar motorn bra med ström.
Naturligtvis vill du att frekvensomriktaren ska slå av om den eller motorn riskerar att bli överbelastad. Det kan man ställa in på frekvensomriktaren. På en kraftigare omriktare ställer du ner strömmen till motorns driftdata.

Lite grann som att dra en husvagn med en för liten dragbil. Kopplingen vill gärna bli angripen och bilen kan koka lite emellanåt om du kör för agressivt på hög växel. Bilen mår som en för liten frekvensomriktare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av SeniorLemuren »

Att köra en elmotor som är avsedd för 220V 60 hz på 400V 50 hz låter sig inte göras utan att den brinner alldeles oavsett vilken "kvalité" koppartråden håller, eller i vilken stad den är tillverkad.

Det är inte bara för stor spänningsskillnad. det är dessutom lägre impedans i lindningarna vid 50 hz än vid 60 hz. Sedan frågar jag mig varför koppla en dyr 3-fas 400V frekvensomformare? Motorns effekt är så liten så det skulle lätt räcka med en 1.5 kW omformare som matas med 230 V enfas och ger 230V 3fas till motorn.

Jag köpte en sådan från Amazon för ca 1000 kr för drygt ett år sedan. Den har fungerat perfekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av Glenn »

Går det inte att få tag i en lämplig motor för 400V och bara byta den ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av säter »

Är det inte inbyggnadsmotor i de där?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av SeniorLemuren »

Mindmapper skrev: 5 januari 2024, 16:06:42 Kolla först om du kan koppla om motorn till 400V drift.
Varvtalen 1700 och 3420 r/m talar för att motorn är Dahlanderkopplad och inte går att omändra till 400 V
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Koppla in en Arboga från staterna

Inlägg av Prins Valiant »

Scaniaverktyg gjorde vad jag vet inte Dhalanderkopplade, detta är en 2 / 4 -polig motor, synkront varvtal vid 60 Hz blir då 1800 / 3600 rpm.
Det går utmärkt att tänka sig att välja enbart den 2-poliga lindningen för en frekvensdrift. Men köp en 3x380V omriktare, och ställ max utspänning vid 60Hz till 220V. Bättre med 3-fas in och 3-fas ut, rent generellt.
Trassla inte med hastighetsbyte, eftersom det är olika motordata för den 2-poliga motorn och den 4-poliga motorn (inom samma stator). En billig Kina-omriktare kan inte ha två uppsättningar av motordata inprogrammerat.

Men som sagt, titta lite försiktigt in i innandömmet i motorn, kan du se var de kopplat de förmodade D-kopplingarna, de är kanske ihoptvinnad, lödd, isolerad och instoppad.
Skriv svar