Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av verkstaden »

Alla volvo amazon hade hydraulisk koppling vad jag vet i alla fall

Din Duett:
20190217_185242-768x432.jpg
Säters amazon-bild som jämförelse:
DSC05763-scaled.jpg
Ny huvudcylinder och slavcylinder, är det den här som sitter vid växellådan?
4910_0a94211c23-hydraulsats-koppling-az-b18-1961-68-full.jpg
Länk: https://classicvolvorestoration.se/p/hy ... DrEALw_wcB

Väldigt trevligt projekt, :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ja när du nämner det så har jag ett minne av att Amazonerna hade våtkoppling, det var så länge sen jag skruvade med dom så det hade trillat ur minnet. Volvo-valparna hade det på alla modeller och det är därifrån min huvudkopplingscylinder kommer som nu ska användas, jag behöver då bara köpa en slavcylinder eller ta från skroten och modifiera, ja, eller göra en ny själv i aluminium, för den var i aluminium på iallafall Saabarna. :)

Igår blev bromsservot färdigt och provat i bänk och injusterat, gummigenomföringen till backventilen var kass så det får bli en ny. Idag fortsätter jag plocka ner och bygga upp styrservosnäckan som jag rev igår, och som legat i avfettningsbadet över natten, den får nya tätningar på in och utgående spindlarna pga. att den inte varit i drift på många år. Tätningar är så billiga att det inte lönar sig att hoppas och tro att gamla ska vara täta och funka när saker återanvänds.
20240105_102502.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av hcb »

Mycket vackert, och tack för rapporterna.
Dock måste jag fråga om begreppet "våtkoppling". Min spontana tanke var att det är den typen av oljeindränkt koppling som ofta finns på MC, men du tycks använda det för hydrauliskt manövrerad (torr)koppling i stället?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

När det gäller bilar benämns hydraulisk koppling med "våtkoppling" men är det motorcyklar, traktorer och entreprenadmaskiner då badar kopplingen i oljan i växellådan. Det är samma fenomen som våta bromsar, då ligger dom inne i växellådan.

Apropå bromsar så är benämningen i folkmun "hysteriska bromsar" när det gäller enkrets trumbromsar, eller "Flinta-bromsar" eftersom det inte händer nåt innan dom låser, går dom varma så finns inte mycket bromskraft kvar alls utan då gäller "sikta på nåt mjukt och billigt". :lol:

Nu är rostfri syrafast stång beställd av min lokala "stålhandel" och hämtas på måndag när jag ska in och handla, 4 dm för 100:- inkl. kapning blev det så nog fanken lönar det sig att göra egna bromskolvar, för det priset hade jag inte ens fått en bromskolv på billigaste stället. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av hcb »

Den användningen av ordet var helt ny för mig.
Lycka till med renoveringen och jag hoppas på många fler bilder.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Tack, ja det blir många fler bilder på både före och efter varefter jobbet går framåt, nu när det är som kallast gör jag allt som kan göras i maskinverkstan så jag slipper värma upp där den står och mekaniken ska ju ses över först och byggas om eller renoveras så då är det lämpligt att ta dom bitarna nu eftersom det kommer att ske en separering av ram och kaross och då blir ju första steget att få dit mekaniken på ramen så den kan rullas ut helt färdig när plåtjobbet ska påbörjas. Det gäller att börja i rätt ände, vilket många missar när dom ska renovera bilar, det är därför många halvfärdiga projekt hamnar på Blocket när kunskapen inte finns. Mycket kan vi nog tacka bilprogrammen på tv för, det är varken gratis eller går snabbt att renovera ett fordon och bara lacken kan kosta allt från 30 till 100,000:- om det lämnas bort.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Om du nu byter tätningar i hela bromssystemet, du har aldrig tänkt tanken att använda tätningar som fungerar med ATF-olja?
Jag tycker att det borde fungera bättre än bromsvätska.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ajje »

hcb skrev: 5 januari 2024, 10:47:49 Dock måste jag fråga om begreppet "våtkoppling". Min spontana tanke var att det är den typen av oljeindränkt koppling som ofta finns på MC, men du tycks använda det för hydrauliskt manövrerad (torr)koppling i stället?
Här håller jag med.
Jag har aldrig hört någon tidigare referera till en hydrauliskt manövrerad som en "våtkoppling". En våtkoppling är en där lamellerna ligger i ett oljebad.
Undrar om det är något dialektalt i Teknikerns hemtrakter.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 5 januari 2024, 11:31:57 Om du nu byter tätningar i hela bromssystemet, du har aldrig tänkt tanken att använda tätningar som fungerar med ATF-olja?
Jag tycker att det borde fungera bättre än bromsvätska.
Sådana tätningar existerar inte i dom storlekar som vanliga ok har samt att bromsslangarna inte heller tål mineralolja utan sväller, det fick en bonde erfara när han av ren snålhet hällde i ATF istället för bromsvätska, han tog det som fanns hemma och det blev riktigt dyrt. :mrgreen:

ajje, det är inte nåt dialektalt utan bara en annan benämning och jag har hört det på flera håll.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Inte jag heller och jag var bilmek när det fanns PV o Amazon även Saab som bruksbilar. Man pratade om mekanisk eller hydraulisk manövrerad koppling. Slavcylindern (i aluminium) på Amazon/P1800 var lika läckbenägen som bromsservot. Så där rekommenderar jag förbättring av konstruktionen. Fast man fixade slipning och byte av packning samt luftning på 30 min, var ju lite mera lättmeckat på den tiden.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Glömde bilden.
Cylinderns tryckstång med kula i änden satt fast med ett nitat clips i urtrampningsarmen om jag inte missminner mig.
Edit
Minnet sviker. Den tryckte endast mot kopplingsarmen med hjälp av en fjäder inne i slavcylindern. Kulan och clipset var i andra änden av kopplingsarmen!
Edit 2
Var ju inte självjusterande på den tiden utan varefter lamellerna slets så fick man släppa lite på muttern på slavcylinderstången. Dom som missade detta fick snabbt en slirande koppling.
IMG_5358.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Det stämmer Palle, det var samma på Saaben. Kanske slavcylinder i rostfritt syrafast? Det blir en bit över när jag gjort alla bromskolvarna och den räcker. När du nämner det så, på Saaben läckte också slavcylindern, kolven var för kort så den kantrade lite och efter ett tag blev det inget bra men det fixade sig med en längre kolv i just rostfritt syrafast så den inte kunde kantra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Finns det några fästhål för slavcylindern på kopplingskåpan liknande som på Amazon?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Ja det har du rätt i kolven var rätt kort så den stjälpte och skadade cylinderväggen. Har för mig att det var en vanlig manschett packning som vilade mot kolven. Alltså inte monterad på kolven i ett spår.
Saab var det värre när den läckte då rann bromsvätskan ner bland svänghjul och lamellerna . På Volvo blev det endast en fläck på backen.

Ang fjädrar för slavcylindern på Volvo. En fjäder inne i cylindern för att trycka ut kolv/tryckstång mot kopplingsarmen och en yttre fjäder för att spänna tillbaka kopplingsarmen så att urtrampningslagret inte snurrade i onödan.

Edit
Säter bra fråga det skiljer sig åt så ny kopplingskåpa från Amazon eller ett varv med TIG svetsen behövs.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Minnet kommer sakta tillbaka.
Var ju en kort urtrampningsarm på Amazon enligt bilderna här nere. På de Volvo som har kopplingswire så är det den långa armen vilken är lagrad på andra sida av kåpan.
IMG_5362.jpg
IMG_5361.jpg
Finns ju även ombyggnadssatser för att få dit en modern låda. Eller blir det 4 växlat med overdrive?
IMG_5360.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 5 januari 2024, 12:40:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: tillrättade bildkoder
Skriv svar