Varvtal på tvättmaskinsmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Varvtal på tvättmaskinsmotor?

Inlägg av Thomasx »

Funderar på om en tvättmaskinsmotor kanske kan vara rätt för ett litet projekt jag har på gång.

Vilket varvtal kan man förvänta sig få ur en tvättmaskinsmotor om man kör den direkt på 240VAC?

Förstår att det kan variera lite från maskin till maskin, men i runda slängar. De borde ligga rätt högt tänker jag. En centrifugering går ju upp till 1200 varv eller mer på en mordern maskin, och det är en väldigt liten diameter på motorns drivaxel jämfört med hjulet på trumman som remmen driver. Så det borde vara ett väldigt mycket högre varvtal på motorn, 10 000 varv, 15 000 eller till och med 20 000. Någon som vet?

Tänker alltså på maskiner med allströmsmotor.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varvtal på tvättmaskinsmotor?

Inlägg av svanted »

gissningstävling alltså...
eller så tar du reda på en maskin, letar fram centrifugvarvtalet och multilpicerar med kvoten av diametrarna på remskivorna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varvtal på tvättmaskinsmotor?

Inlägg av Glenn »

En gång i tiden fanns det nån websida med en kille som ville motbevisa alla CDROM-hastigheter på typ 52x och liknande, och då bygger han en testrigg för att spinna upp skivorna i dessa hastigheter varvid dom vanligen exploderar.

Jag har för mej att han använde just en tvättmaskinsmotor, vilket i sin tur berodde på att han jobbade just med utveckling av motorstyrning hos en tvättmaskinstillverkare.

Jag kan ha fel på detaljer men det är så jag minns det :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Varvtal på tvättmaskinsmotor?

Inlägg av Danny »

ca 12000 - 16000rpm
Skriv svar