Laga kabel vid mikro-USB-kontakt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 115
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Laga kabel vid mikro-USB-kontakt?

Inlägg av thomasa88 »

Har fått i uppdrag att laga ett par hörlurar som ansluter högtalarna med en micro-USB B-kontakt. Problemet är att den kabeln utsätts för mycket böjningar - högtalarna sitter åt varsitt håll från kontakten (180 grader böj för den ena) - och så går ledarna av precis vid kontakten.

Jag har tidigare skarvat ihop dem med lite lödtenn, smältlim, en stöttande plastbit och sen tejp runt det hela (missade att trä på yttre krympslang - så klart :p).

Kommer troligen göra något liknande igen, men kan jag göra det bättre? Med plastbiten förflyttade jag ju bara det stumma stället en bit.

Vad säger ni? Flera lager krympslang som går ut längre på kabeln desto kortare den blir? Försöka byta sladdarna till hörlurarna till något grövre?
Ta kontakten från en annan USB-sladd och skarva ihop den med högtalarnas sladdar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Laga kabel vid mikro-USB-kontakt?

Inlägg av hummel »

Jag hade löst det med JB Weld runt och förstärkt med typ bommulstråd. som lindas runt limningen, det blir förvånansvärt starkt med kompositlösning. JB Weld går att slipa/borra osv, mycket smidigt.
thomasa88
Inlägg: 115
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Laga kabel vid mikro-USB-kontakt?

Inlägg av thomasa88 »

Tänker du att tråden följer kablarna från kontakten eller bara runt där det är lagat?
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Laga kabel vid mikro-USB-kontakt?

Inlägg av hummel »

Jag skulle limma med JB Weld lite längre än din blåa förstärkning åt båda håll. Linda med bomulstråd utefter hela längde med JB Weld.
Skriv svar