Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HagelthornA
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2023, 09:08:10

Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av HagelthornA »

Tjena, jag skulle vilja ha lite tips och råd in för mitt kommande projekt. Tänkte bygge ett escaperoom i mindre skala (till en halloweenrunda i oktober nästa år, tänkt till barn mellan 11-13 år, så inga fasta installationer behövs) jag är ganska handy men kan inte jättemycket om elektronik men lyckas ändå få ihop allt på nåt sätt ändå i mina projekt :D när det kommer till mer finlir så skulle jag dock behöva hjälp.

Just nu undrar jag om ni har några ideer om hur man kan skapa en nedräkningstimer (skylt på väggen) som startar nedräkningen när en viss sak händer, exempelvis att en mojäng (nån fejksak som bränslecell eller nåt) sätts på plats i en hållare, när man skriver in en kod på ett numreriskt tangentbord (typ portkodsliknande) eller när man bara har tryckt in en viss knapp.

Det bästa vore om utlösaren ovan även startar en röst som säger nåt i stil med "nedräkning påbörjad" självförstörelse om 3 minuter" etc etc

Jag har inte riktigt gjort klart storyn än så därför det är lite otydligt men kort och gått hur får man någonting att starta en display med en timer? De skylttimrar jag hittar på nätet verkar bara vara små saker som kopplas till en app i telefonen och inga lösa kablar som kan kopplas till grunkor.

Hoppas någon förstår hur jag menar :P
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av GeekJoan »

Jag har sagt det för och kan säga det igen.
Köp ett Arduino startkit med en nybörjar bok, så har du löst det själv på en eller två helger.
HagelthornA
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2023, 09:08:10

Re: Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av HagelthornA »

Tack för svaret, det var nåt sånt jag misstänkte att det skulle behövas 🙂
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av pi314 »

GeekJoan skrev: 19 december 2023, 13:02:07 Jag har sagt det för och kan säga det igen.
Köp ett Arduino startkit med en nybörjar bok, så har du löst det själv på en eller två helger.
Amen!
HagelthornA skrev: 19 december 2023, 09:46:53 Tjena, jag skulle vilja ha lite tips och råd in för mitt kommande projekt.

...nedräkningstimer (skylt på väggen)...

...när man skriver in en kod på ett numreriskt tangentbord (typ portkodsliknande)...

...en röst som säger nåt i stil med "nedräkning påbörjad" självförstörelse om 3 minuter" etc etc...
Kanske då med tillägg att från början köpa til det som behövs för projektet.

1. En lämplig display. Kanske en liten LCD, om storleken räcker, eller kanske en LED-display med stora siffror, om det behövs.

2. En lämplig numerisk key-pad.

3. En liten högalare som kopplas in så att den kan återge lagrade röstmeddelanden.

Vid sökning efter lämplig utrustning, leta efter programvara för denna att ladda ner. Om man t.ex. hittar en lämplig display och också hittar kod till den som gör det man vill ha gjort, då är det mesta av jobbet gjort.

/Pi
HagelthornA
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2023, 09:08:10

Re: Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av HagelthornA »

Aha, du menar alltså en färdig programvara för arduino? Jag vet inte så mycket om denna men har förstått att man kan göra väldigt mycket med den 🙂
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av danei »

Det finns väldig mycket på nätet. Både youtube och text.
För att få en stor display kan addresserbara diod remsor vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp med bygge av escaperumliknande konstruktioner

Inlägg av GeekJoan »

Typ:
Skriv svar