Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av cittra49 »

Nu är det 5:e gången i år jag har bruk för ett sånt verktyg, problemet är att jag vet inte vilket verktyg jag ska ha? Problemen under året är 3st keyfobs till bilar (315Mhz och 433 Mhz) och två stycken radiostyrda bilar 2,4Ghz. På keyfobsena har jag använt en germanium diod, radiostyrda bilarna funka det inte så bra tycker jag. Borde finnas nån kinesisk produkt som scannar av eller visar toppar i nån display eller nåt. Jag är ute efter "funkar, funkar inte" och inte att analysera spectrumet. Så kravet på upplösning är väldigt lågt. Nån som har nåt tips?

Är detta nån som funkar? https://www.banggood.com/2023-New-Handh ... gJ5S_D_BwE
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av carpelux »

en sdr-dongle, typ RTL-SDR och en downconverter för MMDS fixar biffen.

Läs mer här:
http://blog.cyberexplorer.me/2014/01/sn ... 1-and.html

En gammal länk så det behövs nog göras lite hemläxa ang val av SDR-hårdvara om du tänker använda sdr# för att säkerställa kompabilitet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av 4kTRB »

MAX7034 är till för 315MHz och 433MHz vad jag kan förstå. Den har en signalstyrkeutgång också.
https://www.analog.com/en/products/MAX7 ... t-overview
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av mankan »

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av 4kTRB »

Ja de där Tiny verkar som gjorda för TS tänkta applikationer.
https://www.ebay.de/itm/355110800203?_t ... %3A4429486
Bild
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av E Kafeman »

TinySA är helt fel verktyg om man vill avkoda RF-data.

En SDR radio levererar realtids dataström utan avbrott. En frekvens-svepande spektrumanalysator kommer enbart händelsevis att plocka upp data om alls klarar kravet på bandbredd.
En svepande spektrumanalysator från R&S för 800.000 kr har inte en chans mot en TV-dongel för en 100-lapp vad gäller att avkoda fjärrstyrda strömbrytare, termometrar och andra trådlösa prylar på ISM-banden. Jag vet då jag har bägge verktygen.

TV-dongelns stora brist i detta fallet är att den som mest brukar klara att lyssna upp 2GHz och ska man avkoda information på 2.4GHz så kan man klara sej med en enkel nedblandare. Iofs fullt möjlig att göra för ytterligare en 100-lapp men det blir i mitt tycke kluddigt om man ska använda det som ett behändigt och simpelt mätverktyg. Iofs, har man inte en TV-dongel i sin verktygsarsenal och alls sysslar med radio-prylar så är man handikappad med tanke på vilket kraftfullt verktyg det är på många sätt.
Ett motsvarande verktyg fanns i princip inte för 20 år sedan oavsett vad man ville betala. Inga av dåtidens spektrumanalysatorer eller nätverksanalysdatorer kunde prestera realtids bredbandig data över flera MHz förutom konkreta radioapparater som bara kunde göra just sin grej och variant på demodulering, vilket även dåtiden TV-mottagare var exempel på.

Givetvis är TV-dongeln inte den optimala mjukvaruradion. Det finns mjukvaruradio att köpa kommersiellt med betydligt större frekvensområde, högre realtids bandbredd och höge bitupplösning och med priser uppåt 20.000.000 kr på en av värstingvarianterna.
Till sitt pris är ändå TV-dongeln av större värde. Mycket mer prisvärt instrument är knappt möjligt att hitta. Den är som sagt mjukvarustyrd så med rätt mjukvara så kan den fungera i en mängd miljöer, allt från automatisk telegrafi-avkodare till att uppträda som hyggligt avancerad spektrumanalysator eller mottagare av olika typer av digtal-demodulerad radio och naturligtvis TV, som var dess ursprungssyfte. Det är inget man kan göra med konventionella spektrumanalysatorer.
Sedan har ju TV-dongeln även upptäckt av HAM-folk och de som bara gillar att lyssna runt på olika typer av radio kommunikation. En avancerad kortvågs radiomottagare med vattenfall över hela avlyssnade bandet för en hundring...

Men om man nu vill avkoda data på 2.4 GHz eller än högre så rekommenderar jag en SDR som klarar detta utan yttre blandare. Det blir dyrare men det är fortfarande så billigt att man kan ha råd med sådant instrument även om man inte har behov av det dagligen.
Det finns massor av alternativa SDR för högre priser och vill man ha proffesionell SDR så startar prislappen på ca 10.000 kr. Då får man även sändarfunktion, dvs kan via programvara definiera modulations-typ och kodning. Man kan i mjukvara skriva sin egna basstation för mobiltelefon t.ex.
Skulle jag i detta fallet rekommendera något som är i mer passande nivå så är det en HackRF. De finns i olika grader av byggsater från 500 kr och uppåt, men det är i mitt tycke bättre spenderad tid att köpa något som kan direkt användas.
Här ett exempel: https://www.aliexpress.com/item/1005004990818300.html
Går utrusta med display och annat så att det kan bli ett fristående mätinstrument men jag ser det som mer värdefullt att ha mjukvarudelen och i datorn och nyttja dess bildskärm.
För denna liksom för TV-dongeln finns en mängd färdiga programvaror att ladda ned om man inte vill skriva sådant själv. Det finns det mest numera, allt från att automatisk skicka falska signaler till grannens trådlösa dörrklockemottagare till att plocka ned satellitbilder från de senaste miljö-satelliterna med automatisk avkodning.

Här finns ett hundratal gratisvarianter av mjukvaror för SDR-dongeln: https://www.rtl-sdr.com/big-list-rtl-sd ... -software/
Förutom dessa finns ett antal främst radio för kortvåg där man tar betalt på ett eller annat sätt för programvaran.
Dock hittade jag en kul grej nu som kan vara av nytta om man felsöker EMI på ett kretskort där man kan få en bild över hur en specifik signal sprids över kretskortet:
Arduino_Uno.png
Det kan definitivt underlätta om man felsöker eller måste minska störnivåer att se och följa källans väg på kretskortet och kunna reptera bilden efter att avstörande åtgärder har satts in. Det kan underlätta en hel del att välja rätt åtgärd.
Kretskortet på bilden är en Arduino UNO och det är bara allmän bredbandig scanning men att kunna lyssna efter ett specifikt spektra skulle vara kul att testa. Behövs en USB webbkamera också men det finns i byrålådan.
200 kr totalt för ett verktyg som kan göra sådan analys är rätt prisvärt.
Mer här: https://charleslabs.fr/en/project-Elect ... ce+mapping

Själv har jag ett antal TV-donglar men köpte nyligen denna varianten: https://www.aliexpress.com/item/1005003360670365.html
Bättre frekvensstabilitet, högre bitupplösning, går lägre ned i frekvensområde utan behov av yttre blandare, samt större realtids bandbredd jämfört med den vanliga TV-dongeln till ett pris som inte är så mycket högre och de kan bägge arbeta med samma programvaror.
TV-dongeln kommer ändå fortsatt följa med i byxfickan när jag åker på kunduppdrag, ofta mätningar och analyser av olika slag. Då använder jag dongelns möjlighet att spela in ett brett frekvensområde i realtid och spara som WAV-fil. Är det data som ska dekodas så kan jag sedan hemma i lugn och ro analysera radiospektrumet som spelades in. Behövs specifika verktyg för att vänta på att fånga random glitchar på okänd frekvens är det bara att sätta på inspelning och så ser man i vattenfallsdisplayen närt glitchen blev inspelad och på vilken frekvens.
Sedan kan man backa tillbaka inspelningen och t.ex. analysera mer smalbandigt och mäta exakt frekvens.

Det händer rätt ofta att kunden förväntar sej att jag kommer med en trave avancerade mätinstrument och de påtagligt reagerar när jag kommer med en laptop och drar fram TV-dongeln ur byxfickan.
Iofs har jag ofta betydligt mer avancerade verktyg med mej men ofta så är det TV-dongeln som jag använder för att spara ned spektrumet för senare analys.
Det är som att spela in en bit av FM-bandet och sedan i efterhand kunna välja att lyssna på valfri av radiostationerna som sände just då hos kunden och det går även plocka fram RDS-texter och tidsstämplar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av Klas-Kenny »

E Kafeman skrev: 14 december 2023, 06:36:49 TinySA är helt fel verktyg om man vill avkoda RF-data.
Läste du frågeställningen?
cittra49 skrev: 13 december 2023, 09:41:23 Borde finnas nån kinesisk produkt som scannar av eller visar toppar i nån display eller nåt. Jag är ute efter "funkar, funkar inte"
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av E Kafeman »

Ja jag förstod hela frågan. Jag förstår även hur vanliga mätverktyg fungerar vid felsökning, vilket de som inte kan felsökning inte alltid förstår. Det blir då MYCKET dåliga råd från de som saknar erfarenhet. TinySA ä'r sådant i detta fallet, ett dåligt råd.

TinySA är iofs också ett billigt mätverktyg så om man har råd kan man definitivt köpa en sådan, den har sin plats vid vid andra typer av jobb typ trimma frekvenser eller nivåer från kontinuerliga signalkällor, men vill man felsöka keyfobs är det ett olämpligt verktyg även om det är bättre än inget alls. Det är till ock med ett osäkrare verktyg än TS användning av germanium-diod som RF-detektor vad gäller utsändning av korta datapaket. Det är för övrigt annars ett verktyg som även jag har som basverktyg, en loop-prob med LNA och dioddetektor kopplad till lysdiod inbyggd i en gammal tushpenna. Ger en viss grundinformation om det finns liv alls även om man inte kan se konstiga amplituder eller frekvenser men den har sin plats genom att den är behändig och utan sladdar så man kommer åt att mäta där det är trångt och svårt att proba på annat sätt och man behöver inte kolla någon display utan kan hela tiden bara se på mätstället och proben.

Om man vill felsöka saker som gör annat än bara lägger ut en bärvåg, om de fungerar som förväntat, vill man som till en regel kunna mäta eller rent av tolka om informationen är korrekt.
Frågeställaren var vag i funderingen kring vilket verktyg som behövs och en TV-dongel eller annan lågpris SDR erbjuder en mängd varianter av verktyg som man kan växa i efterhand som man lär sej olika avancerad felsökning till en rimlig kostnad genom att köra olika mjukvaror.
TinySA erbjuder inte detta. Den kan som bäs0 på tillförlitligt sätt mäta en kontinuerlig bärvåg.

Ett typiskt felsökningsexempel kan vara en trådlös termometer som man vill veta om den fungerar. De arbetar ofta på det viset att de skicka korta binärdata om aktuell temperatur en gång va 5:e minut. Varaktigheten sändningen pågår kan vara under 0.1 sek.
Man förväntar sej typiskt att de sänder någonstans på 433-435 MHz så när man letar efter liv söker man i detta området.
Risken stor att när spektrumanalysatorn kommer fram till aktuell frekvens har sändpaketet redan skickats och synlig signal uteblir och oavsett hur snabbt man satt sveptiden på kommer man aldrig kunna fånga hela utsändningen utan riskera missa.
Man kan chansa hoppas att man fångar något när termometern sänder något 5 minuter senare, men det är osäker typ av felsökning för att ens se om där förekommer utsändning. Det är hit or miss. Det är mycket samma problematik även för manuellt aktiverade keyfobs, sveper man över 433-435 MHz för att hitta nyckeln är risken stor att man inget ser.
Det är inget man missar med en TV-dongel och lämplig programvara. Man missar inte en enda utsändning och man kan se exakt hela sändpaketet och hur länge det varar , om det står stadigt i frekvens, ostadig oscillator är ju ett vanligt fel-problem i billiga 433-MHz sändare.
Man får också mycket mer information om störningar, sidband mm förutom att man kan se att det är fungerande modulation med avläsbara data, vilket är sådant som är till nytta vid mer avancerad felsökning.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av cittra49 »

E kafeman pratar vi en sådan https://www.electrokit.com/produkt/rtl- ... gIk5fD_BwE, ska ha en sådan i lådorna nånstans (eller nåt liknande) , fick aldrig den att fungera då programvaram som följde med va till windows xp (vet inte riktigt vilken version jag har men det är silver och inte svart) , om du vet att en sån skulle kunna funka i alla fall till keyfobs så får jag plocka fram den och ladda ner lite olika programvaror och prova mig fram.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av E Kafeman »

TV-dongeln finns i många versioner med lite olika hårdvara. Inta alla USB TV-donglar fungerar som helt programerbara SDR men den du länkar till ska fungera och det finns USB drivrutiner och programvara som fungerar till de flesta windows-versioner.
Vad gäller de lämpliga TV-donglarna så skiljer bl.a. vilket frekvensområde de hanterar.
För att använda den i Windows så behöver man plugga in den och installera drivrutiner som ersätter drivrutinerna som enbart fungerar att tittas på TV med.
Dessa alternativa drivrutiner kan hämtas här: https://zadig.akeo.ie/
För att lära känna dongeln och experimentera med att ansluta lämpliga antenner eller prober är det enklast att börja med att använda en programvara där man även kan lyssna på en mängd radio-trafik.
Denna radion är rätt vanlig för detta ändamål: https://www.sdr-radio.com/
Det är alltså två olika saker som måste installeras, en USB drivrutin och en radio-mjukvara.
Följ instruktionen på USB-drivrutinens hemsida.
När man sedan startar radio-mjukvaran måste man i denna välja signalkälla, i detta fallet TV-dongeln, sedan ska allt fungera.

Det finns en hel del instruktioner på Youtube hur man får dongeln till att fungera.

Det går ofta även välja andra signalkällor i radions inställningar typ lyssna på mikrofoningången på datorns ljudkort. Det är även det intressant i vissa felsökningar. Enklast tar man talspolen från en liten högtalare och ansluter till mikrofon-ingång. Spolen kan man sedan svepa över ic-kretsar som man vill lyssna på det digitala flödet. Det är även en populär väg att lyssna på ultraljud, typ fladdermöss som man sedan kan få ner till hörbara frekvenser via radion om man ansluter en mikrofon som klara frekvenser på 50 kHz.

När du kommit underfund med funktionen kan man experimentera med någon av de andra radio-mjukvarorna jag länkade till. Det finns specillla mjukvarar för att just lyssna och avtolka nyckelfobbar, fjärrkontroller termometrar och mycket annat.

En fördel med t.ex. RSP1C som jag länkade till är att dess USB drivrutin från början är avsedd för SDR så där behöver man inte ladda ned alternativa drivrutiner.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Mätinstrument för att mäta Rf signalr 100mhz-2,4ghz?

Inlägg av cittra49 »

Jag tackar och bockar :tumupp: , blir att rota i lådorna då. Återkommer så småningom med resultat.
Skriv svar