Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nonifo
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 januari 2008, 19:36:32
Ort: Halmstad

Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av nonifo »

Hej alla, behöver hjälp med att identifiera en trafo på ett kretskort. Behöver en ersättare.
20231210_152730.jpg
20231210_152735.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av Haralt »

På kretskortet, som du inte visar, kan det stå användbar info för forumsmedlemmarna.
Varför behöver du ersättare?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av breflabb »

Det är mycket ovanligt att en trafo går sönder
Vad är det för objekt och bild på kretskortet kan underlätta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av TomasL »

Dessutom till 100% OEM, och i princip omöjlig att få tag på.
Gissar att det är en trafo i en switchad nätdel.
nonifo
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 januari 2008, 19:36:32
Ort: Halmstad

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av nonifo »

Här kommer lite mer bilder.

Just nu är det en gissning då maskinen inte startar, samt ett högfreqvent vinade när man spänningasätter plus att jag tyckte mig se en lite gnista när jag stoppade i kontakten.

Kortet är styrkortet i en gammal luft luft värmepump.
Bifogar även bild på typskylt.

Mottager gärna all tips på vad jag ska kolla.
20231210_231949.jpg
20231210_232006.jpg
20231210_141910.jpg
20231210_231954.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nonifo
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 januari 2008, 19:36:32
Ort: Halmstad

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av nonifo »

Glömde säga att jordfelsbrytare löser ut ibland när man stoppar i kontakten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av mrfrenzy »

Om jordfelsbrytare löser ut så skulle jag gissa på:
värmeslingan för avfrostning
motor
avstörningskondensator
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av breflabb »

Det kan också vara kortis i någon diod på sekundärsidan
Om det är det då kan trafun väsnas ganska bra
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av malman »

Man borde kunna mäta spänningen på sekundärsidan vid diod D6 som verkar vara likriktaren där…
Strulande nätdelar brukar ofta vara bootstrap kondensatorn som bråkar.. typ blinkande lampor.. nätdelar som står o pumpar… osv.. så skulle kolla till den bara för att om man misstänker strulande kraft, är nog C14 i detta fall…


(Bootstrap kondensatorn är till för att glätta matningsspänningen till switchstyrningen… den laddas initialt via ett högohmigt motstånd från den likriktade 230vac’n, sen brukar det sitta en zenerdiod för att hålla matningsspänningen vid någonstans 5-12vdc. Men det betyder att motståndet bränner mycket effekt, så när nätdelen startat brukar man ha en hjälplindning i trafon som matar denna del separat. På så sätt minimeras vidare effektutvekling i motståndet. När kapacitansen i denna kondensator minskar efter en tids slitage(pga värme, rippelströmmar mm) så klarar den inte lagra tillräckligt med energi från hjälplindningen för att driva switchlogiken, varpå den stannar, å det tar sedan en liten tid innan motståndet åter hunnit bygga upp energi nog för att återstarta switchlogiken…. På så sätt står dessa nätdelar och pumpar…. Mkt typiskt på div billiga ledlampor och andra nätdelar… byter man denna så brukar de funka igen. Ett sk klassiskt standardfel)
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av alexanderson »

Det är som sagt mycket vanligare(troligtvis 100ggr vanligare) att drivkretsen(drivtransistorn) till trafon går sönder än att trafon går sönder.
Kontrollmät även dioderna D1-D6.
Koppla en signalgenerator inställd på 25 kHz till trafons primärlindning via ett 100 ohms (enwatts)motstånd.
Hur stor spänning har du över motståndet ?
Hur stor spänning har du över trafon ?
nonifo
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 januari 2008, 19:36:32
Ort: Halmstad

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av nonifo »

mrfrenzy skrev: 11 december 2023, 00:12:30 Om jordfelsbrytare löser ut så skulle jag gissa på:
värmeslingan för avfrostning
motor
avstörningskondensator
Allt i utedelen verkar vara ok. Det är själva innedelen som inte startar upp. Den reagerar inte på någonting längre men fungerade perfekt förra veckan.
Fick allt monterat för ca 1 vecka sedan. Själva apparaten har dock varit "liggandes" i ca 3år i ouppvärmt men torrt utrymme så det kan säkert ha gått lite fukt i komponenterna under den tiden, men allt såg bra ut vid montaget så tänkte inte på detta.

Dessutom tyckte jag min ana en liten gnista omkring trafon när jag spänningssatte kortet.
nonifo
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 januari 2008, 19:36:32
Ort: Halmstad

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av nonifo »

malman skrev: 11 december 2023, 01:38:16 Man borde kunna mäta spänningen på sekundärsidan vid diod D6 som verkar vara likriktaren där…
Strulande nätdelar brukar ofta vara bootstrap kondensatorn som bråkar.. typ blinkande lampor.. nätdelar som står o pumpar… osv.. så skulle kolla till den bara för att om man misstänker strulande kraft, är nog C14 i detta fall…


(Bootstrap kondensatorn är till för att glätta matningsspänningen till switchstyrningen… den laddas initialt via ett högohmigt motstånd från den likriktade 230vac’n, sen brukar det sitta en zenerdiod för att hålla matningsspänningen vid någonstans 5-12vdc. Men det betyder att motståndet bränner mycket effekt, så när nätdelen startat brukar man ha en hjälplindning i trafon som matar denna del separat. På så sätt minimeras vidare effektutvekling i motståndet. När kapacitansen i denna kondensator minskar efter en tids slitage(pga värme, rippelströmmar mm) så klarar den inte lagra tillräckligt med energi från hjälplindningen för att driva switchlogiken, varpå den stannar, å det tar sedan en liten tid innan motståndet åter hunnit bygga upp energi nog för att återstarta switchlogiken…. På så sätt står dessa nätdelar och pumpar…. Mkt typiskt på div billiga ledlampor och andra nätdelar… byter man denna så brukar de funka igen. Ett sk klassiskt standardfel)
Jag ska löda loss denna ikväll och mäta upp den. Får vi hoppas det är det som är fel.
nonifo
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 januari 2008, 19:36:32
Ort: Halmstad

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av nonifo »

alexanderson skrev: 11 december 2023, 08:51:18 Det är som sagt mycket vanligare(troligtvis 100ggr vanligare) att drivkretsen(drivtransistorn) till trafon går sönder än att trafon går sönder.
Kontrollmät även dioderna D1-D6.
Koppla en signalgenerator inställd på 25 kHz till trafons primärlindning via ett 100 ohms (enwatts)motstånd.
Hur stor spänning har du över motståndet ?
Hur stor spänning har du över trafon ?
Jag ska kolla dessa dioder också, signalgenerator saknar jag tyvärr så får bli lite gissningslek.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av Haralt »

Vad säger firman som installerade luftluftvärmepumpen om dina nu omnämnda problem?
Du anger "Fick allt monterat för ca 1 vecka sedan." vilket betyder att det är annan än du själv som monterat den.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.

Inlägg av Jan Almqvist »

nonifo skrev: 11 december 2023, 09:57:00 Dessutom tyckte jag min ana en liten gnista omkring trafon när jag spänningssatte kortet.
Det kan ha varit ett tecken på att en lödning släppt på en transformatorns pinnar.
Skriv svar