Enkel men duglig svets

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av tecno »

All gas kostar pengar!
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev: 4 oktober 2023, 16:01:34 Problemet med gassvets är att priserna på syrgas men framförallt acetylen är ockerhöga..
Det är där Dillons stora fördel kommer fram. I och med att de använder så mycket mindre flöde, spar de gas. I stället för en stor gasflaska använder du en bärbar flaska. Förbrukningen minskar. Eftersom du använder ett mindre flöde blåser du inte bort värmen.

Det stora problemet för Dillon är de vana gassvetsarna som vet precis vilket tryck du ska ha när du gassvetsar. De idiotförklarar de som använder Dillons lägre tryckinställningar. "Jag kan minsan gassvetsa så här lågt tryck kan du inte ha." Så drar de upp trycket och Dillonmunstycket fungerar skitdåligt. Där ser du vilket skit det är.

Ställer man in det lägre trycket som Dillon rekommenderar funkar det jättebra. Det tar naturligtvis en stund att vänja sig. Att du får så mycket mera värme tar en stund att vänja sig vid.
,
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Plötsligt börjar jag luta åt en lite vettigare TIG-svets istället, som (väl?) generellt funkar fint med pinne också. Sen kompletterar jag med en separat MIG när jag känner att behovet finns.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Glenn »

Jag tror det är en bra ide.

Fast personligen så är det migsvetsen som är viktigast, det är verkligen en universalsvets så länge det gäller stål, använder den mycket på bilen men även en massa annat,
nu förra veckan när jag var tvungen att bygga fästen för takstegen tex, hade aldrig fixat det utan svets.. men visst, det hade funkat med en TIG också, eller till och
med pinne..

Ska man svetsa bilplåt däremot är det bara MAG som gäller, ja jag VET att det finns folk som använder gas, pinne och TIG där med, men det är mer att betrakta som en nödlösning..
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Allmänbehovet består visserligen mest av MIG, men för det mest omedelbara jag tänkte göra är TIG mer lämpligt. Plus att det ju också är något kul att lära sig under annars tråkiga mörka höstkvällar.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 539
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Repaterion »

Budget?

Jag har en Kempomig 3500 med pinne, inget för 3X16A om man inte tänker sig för. 350A
Nackdelar stor, tung 90-100CM hög och ca 30-40 bred och 80 djup kanske, 3-fas(Ingen nackdel egentligen då ofta intermittensen ökar och belastningen sprids över tre faser)
https://www.blinto.se/auction/Kemppi-Ke ... 503-29593/
Bild <- Exakt denna modellen har jag.


Skulle jag ha en TIG (DC) så för hemma bruk så hade jag nog skaffat en Master 2200, den på bilden är 1500 dock.
https://www.cottandco.com/en/lots/kempp ... tig-welder
Bild

Med dessa två kan du bygga det mesta för relativt "små" pengar.
Hade jag fått välja helt så hade jag bytt Mastern mot en ESB DTE/DTA 255 vilka är en AC/DC men väldigt många vettiga funktion, DTA är en äldre variant skittung men nästan ödödlig, men automatsäkringarna gillar inte dessa. ;)
Bild

Till TIG/GTAW så rekommenderar jag starkt Mison AR eller motsvarande för att denna gas innehåller kvävemonoxid vilket minskar Ozon bildningen.
Kan även användas till rotgas med och du inte skall svetsa till ESA eller Ringhalls. ;)
Till MIG/MAG/GMAW Så kan du köra en hel uppsättning gaser Mison 18 och 25 funkar till det mesta som vill ha aktiv gas. Själv hade jag kört 18 den går lite renare men något dyrare iom högre Argon-halt.
Skippa flussad/slaggande tråd och CO2 om du inte måste, ta pinne(MMA/SMAW) i stället.

Skulle jag bara ha en maskin, pinne utan tvekan då den är grymt användbar och fungerar till allt nästan, JA även aluminium om än inte perfekt naturligtvis.
Men den kräver träning och tålamod för den lika förlåtande som Gordon Ramsey.

Handtagen till Kemppi är behagliga då pratar jag om de modeller som är ställbara i två eller om det är tre axlar.
Kör du vattenkyllt så kan vara stela, finns säkert modeller som kan vridas där med.
Bild
Man kan kör de flesta handtag på de flesta maskinerna om den som du köper hos är vettig och inte det är massa smarta funktioner i handtagen.
Både ESAB och Kemppin har stöd för pedal och eller fjärr på höften.

Bara för att, hade jag haft obegränsat med pengar hade jag kört Fronius men då är vi i en helt annan liga och kostnad.
Skriv svar