Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

Lite trådarkeologi såhär på söndagskvällen, nu börjar det bli dags att införskaffa skärolja till kallsågen som just monteras ihop och ska tas i drift, jag började fundera på om jag inte lika gärna som emulsion som riskerar att surna eller bli dålig och dunsta skulle kunna helt övergå till att tippa i hudraulolja av mineraltyp som jag har massor av och låta sågbladet skära torrt, vilket jag vet att vissa gör?

I annat fall, vilken emulsionsolja är stabilast över tid när den inte kontamineras med gejdolja, snusprillor och kaffesump och framförallt, inte bildar svartrost under allt som inte flyttas med jämna mellanrum??
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Jag kör torrt i kallsågen.
Det har sina fördelar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

I så fall kan jag ju skärma av kylvätsketråget och enbart fylla hydraulolja i den lilla del där själva pumperiet och kolven sitter, det skulle ju förenkla allt rejält och så klippa till ett enkelt lock så inga spånor eller annat kommer ner i hydraulbehållaren. Den här kallsågen ska ju inte precis köras i treskift så det borde bli billigare med ett extrablad om året än slabbet med emulsionen och framförallt mycket enklare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Det är så jag resonerar också.
Nu har jag separat hydraulik i och för sig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av grym »

njee
det håller så pass mycket sämre att smörjmedel ska man ha

https://eqsol.se/smorjmedel/
har en annan lösning, där man sprayar på en liten mängd smörjmedel
haft det på förrförra stället jag jobbade på och det funkar
behövs en del för att få det att funka
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

Smörjmedel i just kallsågar är ju också till för spåntransport och det där systemet hade ju inget smörjmedel för just spånskärande bearbetning. En väg att gå är ju att ha separat hydraultank för sågens rörelser och en liten tank för just skärenheten med liten volym, skulle gå att ha en vanlig plastdunk inne i sågen som skärvätskan får vara i och som försluts när inte sågen används. Lätt att lyfta ur och göra ren och liten volym, nackdelen är en extra pump.

Ytterligare en budgetlösning, en dunk nere och en uppe med självtryck och så växla mellan dom för det är ju inga ofantliga mängder som behövs,,,,,,eller köra torrt som Säter gör. Går sågen 15 timmar om året så är det inte mer och då är frågan om det ens behövs skärvätska och är ekonomiskt försvarbart.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av grym »

dom har, och säljer en del för kallsågar
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

Efter att ha mätt lite konstaterades att det får bli som det är nu, skärvätska i originalsumpen för ska den byggas om så måste stativet, alltså lådan allt sitter på byggas om och det gör jag bara inte, den får bli original med en bra skärvätska för att köra med hela sumpen fylld med hydraulolja och även köra med den som skärolja, ja visst går det, men då blir det kladdigt på riktigt och den fighten tar jag inte.
Skriv svar