bygga om skruvdragare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Prins Valiant »

danei skrev: 14 november 2023, 09:18:35 Nej, ett litium batteri behöver definitivt inte jobba. Däremot stämmer det att det helst inte ska vara full laddat. Frågan är vad du gör här om du är helt mot egna konstruktioner.
Jag är inte emot konstruktionen, och tycker själv om att bygga diverse apparater och konstruktioner. Men när vi kommer till batterisidan hade jag definitivt behållit originalladdaren oförändrad, och byggt om foten på skruvdragaren, så att jag hade flyttat över batteriet vid användning. Det är väl ett konstruktivt förslag till trådskaparen.

Ett lätt off track angående telefon/laptop laddning: Jag har en ICD med Bluetooth som övervakas via en Samsung telefon som är konstant inkopplad på laddning vid sängkanten. Började därför att läsa om vad en Samsung tycker om detta inklusive Samsungs sidor. De flesta menade att ifall telefonen laddas till 100% så avslutas laddningen. Men när den använt batteriet, så att det gått ned till 99% påbörjas en ny laddningscykel. Och det är antalet laddningscykler som är begränsade. Blir naturligtvis bättre om laddningen kan begränsas till 85% som på vissa nya Samsung. Därför är det bättre att låta telefonen gå ned till ca 30-40% innan den laddas igen.
Jag delar det intrycket som Glenn har, att en laptop av kvalitet som sitter i en dockningsstation verkar ha bättre batterilivslängd en de som hela tiden är på språng med sin laptop.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Perrunhammar »

Hej alla igen och tack för svaren.

Det var absolut inte meningen att så split mellan några medlemmar med mina frågor, men jag är mån om att klargöra detta för mig själv innan jag spelar in min video.
Jag känner mig klargjord vad gäller motorstyrning, tack för det, återstår alltså batterifrågan. Jag hör vad som sägs om att skruvdragaren är byggd för att växelvis laddas och användas. Att den är byggd utan möjlighet att laddas och drivas samtidigt kan ju vara av praktiska skäl, och måste inte nödvändigtvis betyda att den inte KAN laddas och användas samtidigt.
Att växelvis ladda batteriet och sen koppla om och köra min epoxiblandare på batteriet adderar ett moment till användingen av den som jag inte riktigt har plats för. Det är stressigt nog att blanda upp litervis med expoxi och springa fram och tillbaka mellan båten och maskinen. Lutar då mer mot att skippa batteriet helt och gå på lösningen med en batterieliminator.
En intressant detalj är att den befintliga maskinen, som bygger på isärplockande av en annan skruvdragare, helt saknar laddare. Den skruvdragaren hade ett uttag i sig för sladden som kom direkt från transformatorn och man laddade upp den på det viset. Dette gav mig alltså en installation där batteriet laddas direkt från transformatorn, utan någon dedikerad laddare emellan. Det var så jag installerade det i maskinen och det har funkat bra i ett par år. Men det är klart, jag vet ju inte riktigt hur batteiet mår.
Men, jag har svårt att släppa detta med laddning och belastning av litiumbatteriet i den nya skruvdragaren som jag har plockat isär. Jag ska försöka spela in en liten film där jag plockar isär laddaren, så får vi se om det får några lampor att tändas i forumet. Hoppas återkomma efter helgen med detta. Som sagt, tacksam för alla svar hittils.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Prins Valiant »

Oron jag har för Li-Ion är alltså brandrisken för denna batterityp, därmed stänger jag den diskussionen och har fått idéer med tanke på ditt sista inlägg:
Du talar om eventuellt en sladd direkt till motorenheten. Varför inte skaffa ett mindre blybatteri typ motorcykel/bil av gel-typ. Ett sådant kan underhållsladdas med en enklare batterieliminator med ställbar utspänning, tror den skall ligga på 13,5V för konstant underhållsladdning. Eller så skaffar man en vanlig batteriladdare för bilar.
Hur stort batteri i Ah? Med dina uppgifter kan man kanske gissa att den drar 10Ah. Hur länge beräknar du att den kommer köras under exempelvis en dag? 4 timmar? Ja då blir det ett mindre bilbatteri. Du har kanske extra batteri i båten?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av danei »

Nu blev det fel enhet va?
Varför skulle bly vara bättre?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Prins Valiant »

Enkel förklaring blybatteri behöver inte balanserad laddning. Bly riskerar inte att explodera/brinna vid felaktig laddning. Bara att se till så att det inte laddas med högre spänning än 14.4 V så är allt lugnt.
För trådskaparen skulle kanske vanliga batteriklämmor vara det bästa och upplysa användaren om att den kan anslutas till ett bilbatteri.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av ds77 »

Bly riskerar inte att explodera/brinna vid felaktig laddning
Säg det till killen jag såg som lutade sig fram med en cigarett i mungipan för att ta upp sitt bly batteri som var på laddning...

Det blev en rätt bra smäll, visst hanteringen var felaktig men själva laddningen var det inte.
Skriv svar