Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Haha ja.. mörkt ja.. vi köpte ju ett hus i februari.. vi är de enda av "alla" (3 stycken) som bor på samma väg som har lampor på huset.. och överhuvudtaget har lampor tända i rummen när det är mörkt.. Så det känns lite ensamt :D :lol:

Andra bilden gjorde mycket, det är ju väldigt fint! Jag förstår också att det var slitet, häftigt med ett så gammalt hus också! Vårt är "bara" från 1920 :P Underbart med dörr ut till altanen också, såg man inte på första bilden.

Just ja, nu vet jag vart hört den musiken förut :P Tack!

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Hesabon skrev: 17 oktober 2023, 17:34:15 Ser resultatet bättre ut tack vare tryckfoten? Där är ju ändå ett visst tomrum mellan den och borrhålet.
Hur håller du kortet på plats? Med något slags klämmare, eller...?

Jag brukar klistra fast kretskorten med dubbelsidig tejp direkt i offerplattan (MDF), och då hålls nog kortet på plats, så därför undrar jag.
Jo, borren går ju allt emellanåt genom tejpen också och drar med sig både tejp och klister, men jag har nog inte noterat att det skulle orsaka några nämnvärda problem - för mitt hobbybruk iaf.

Sedan kan det nog vara rätt besvärligt att peta loss kortet, i synnerhet om det är stort .
Moj,
Tryckfoten håller kortet på plats, inge jävelstyg med tape.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det dök upp annorstädes en fråga hur man fixar dubbla frekvensen av ett "inpulståg". Många förslag inbegripande en 4046 med räknare men enklaste var ju att ta originalpulsen, korta ner den med ett enkelt RC-nät, invertera originalpulsen och göra samma sak med dem och sedan summera ihop dessa två nya pulser med dioder (M2L-logik).
Schemat man kan använda ser ut såhär: https://circuit-diagramz.com/simple-frequency-doubler/.

Tyckte jag skulle testa kopplingen själv innan jag delade med mig av den. Kör man högre frekvenser får man minska kondingarna (jag valde 47nF så dubbelblinket skulle synas).

Och jag gjorde en kort och lätt obegriplig video (man kan ju urskilja dubbelblinket).

Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hesabon »

tecno skrev: 18 oktober 2023, 15:59:32 Tryckfoten håller kortet på plats, inge jävelstyg med tape.
Moj, moj!
Håller med om att tejpen blir ett strulande, men det är hittills det enda som gett tillfredsställande resultat med Autolevellern. Korten måste tejpas ganska tätt, då hålls de tillräckligt fixerade också i Z-led så att isolation-routingen blir bra. (Jo: tätare tejpat är lika många gånger värre... :x )
Vilka som helst klämmor bucklar till kortet så, att kasten hastigt blir multi gånger koppartjockleken.

Jag har aldrig försökt med en tryckfot, kanske värt att prova...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Är nog så att tryckfoten är bra för borrning men inte om man ska routa.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ecenier »

Hittade en gammal Technics SL-PG440A cd-spelare hos min mamma.
Den spolade ibland framåt i korta steg. Lite googling visade att cd-transporten var gjord av Phillips och att en kondensator till servostyrningen brukade få orimligt hög esr.
Bytte den och testade.
Efter det så var cd-transporten helt död 😵

När man lägger i en cd så är det första som händer att lasern försöker fokusera på en skiva. Lyckas den, spinner skivan upp och läser TOC. Lyckas den inte så gör den ingenting.

Det visar sig att när jag vände på cd-transporten för att skruva av pcb:t så fastnade laserlinsen i toppläget av tyngdkraften och föll inte tillbaka i sitt viloläge igen. Ett litet tryck på linsen så föll den tillbaka och allt fungerade som det skulle igen.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av PatrickOhlson »

PyAArlo har ju vissa problem med att hänga med i Arlo's alla försök o göra livet svårt för utvecklare, så tänkte chromium istället

Inte helt självklart, då de forcerar logout var 15min och vill att man ska använda app istället

Men trägen vinner
ARLOOF.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Hur har kamerorna fungerat efter Verisure tog över? Kostnader, funktionalitet, användarbarhet osv?
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av PatrickOhlson »

Har inte märkt något, de är lika otydliga som vanligt :rofl

Kamerorna går bra, om man har abonnemang, då kan du stänga av alla onödiga notifieringar, som drar batteri

Har 8 kameror nu, behöver inte laddas ofta

Är det mycket rörelse så bör man köra fast usb

Jag gillar dom

(Skulle jag börja från scratch idag så skulle jag nog kolla på frigate)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Alright, jag hade en Arlo kamera precis i början när det var Netgear, ingen batteri utan fast ström med USB, de var väl ok men inget jag ville ha fler av.

Mest därför jag var intresserad av hur det fungerar idag då man ändå hållit på med de lite grann :)
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av PatrickOhlson »

Ah,

Jo,startade också med de första, de var... sådär..


Mitt intresse ligger ju i att få kamerorna att integrerade med HA, så belysning på gården kan tändas osv
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

En ny knappanel till mitt cykellyse, då original inte var så vant-vänlig i mörkret.

Original
Bild

Nya knappar från Amazon, i spännande förpackning som luktar av billig parfym..
Bild

3D-printad och lackad panel att sätta på styret
Bild

Monterat
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

PatrickOhlson
Ah häftigt! Flyttade till hus i februari, så jag har börjat titta en hel del på sånt här också. Men har inte kommit längre än att jag bytt ut en lampa till LED lysrör, inne i pannrummet, som hade inbyggd rörelsesensor - så jag fick köpa en extern rörelsesensor.. har inte fått upp den än, den har legat en vecka :P Men det kommer.. Det är riktigt skoj med styrningar, men jag vill inte ha för mycket och allt jag sätter upp ska fungera helt och hållet utan styrningarna också, ska alltid finnas manuella knappar ifall någon styrning eller "server" går sönder.

Electricguy
Det där vart ju alldeles för snyggt! Körde du spackel eller liknande också, eller målade du bara över direkt på plasten? Så snyggt!!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Tackar tackar! Jo jag har blåst på Hagmans sprayspackel, som sväller lite och läker igen ränder och annat bös. Kan rekommenderas!
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... el-621009/
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Tufft! Den där ska jag prova så snart jag får upp 3D skrivaren igen :D Tack!
Skriv svar