TELWIN MASTERMIG 253

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Gookväll forumet jag fortsätter att tjata på om den här svetsen.
Tidigare frågeställningar i tråden är lösta, nytt slangpaket via en ny "euro-anslutning" är monterat och fungerar som tänkt. Men det är nåt galet med det elektriska för det bara sprutar och sprakar när jag tänder bågen. Har inte hunnit göra några mätningar men jag misstänker att det finns trasiga dioder i bryggan men skulle behöva ett schema för att börja felsöka.

Nån här som mekat med nåt liknade och som kan ge lite goda råd och synpunkter på hur jag bäst fortsätter?

Med vänlig hälsning, // Karl B.
IMG_8596.jpg
IMG_8595.jpg
IMG_8597.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av slft »

3fasbrygga.PNG
kör maskinen i MMA så har du alltid spänning ut på svetspolerna
denna får inte överstiga 113volt i tomgång
likriktarbryggan är en vanlig 3fasbrygga enl bild
//Ola
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Tack för hjälp och goda råd. Svetsen är fixad, likriktarbryggan uppmätt och godkänd likaså är slangpaketet monterat och som fungerar utmärkt så nu står den där laddad med rostfri tråd jämte en nästan likadan med svart tråd som jag hade sen tidigare.
Tidigare ägare/kunden vill inte ha den tillbaka så den blir kvar här tillsvidare.
Det är lite skillnad mellan dem när jag svetsar som kanske beror på att den rostfria tråden och eller att det är olika skyddsgaser, ren argon i den med rostfri tråd och i den och mison i den andra. Tycker den spottar och sprutar mycket mera än den som har svart tråd.
Dessutom är ett av svetslägena, strömstyrkan som manövreras som 1-6 med omkopplare, inte frisk i läge 2 då den inte lämnar rätt utspänning och därmed omöjlig att använda.
Svårt att felsöka utan rätt schema så det får jag leva med för den här svetsen lär inte bli mycket använd.

Ha en goo helg alla // Karl B.
Skriv svar