En huvudanledning till det upplevt sämre helljuset som bl.a. Golf och många andra tyskbilar har beror till mycket stor del på att man låter halvljusbilen kvarstå tänd när separat helljuslampa tänds.
Det ger på pappret mer totalt ljus även på avstånd men ögat ser det inte så på grund av det relativt sett för mycket ljus i närfältet.
I stort lika illaa är det med projektionslinser där helljusfunktion är en bortskuggad del av ljuset som vid "helljus" vrids undan. Allt halvljus i närfältet kvarstår så den bortvinklade skuggningen ger inte någon längre sikt.
X-IL skrev: ↑27 oktober 2023, 07:17:49
Jag har en uppsättning Philips X-tremeVision Pro150 som jag ska testa nästa gång en halvljuslampa går sönder, vanliga halogen men har fått bra recensioner vad jag kunnat se. Men att köpa LED-ersättare lockar också.
Det är närmast en fysikalisk begränsning hur mycket ljus man får ut av en lampa med en viss tillförd värmeeffekt om materialet i övrigt är lika, brinntråd och gas. Optisk olika bra lösning varierar.
Jo det är mindre skillnad men i praktiken är det mest marknadsföring med namn som X-strem, Laser, Xenon mm samt det faktum att nya lampor där det inte finns så mycket "sot" i lampan, som det blir med tiden och som sätter ned effektiviteten, dvs ljusutbytet relativt tillförd effekt.
Nedan bild visar att ljusutbytet mellan olika fabrikat varierar men rätt så marginellt.
Det är relativ jämförelse där Biltema-lampa fick bli noll-referens och där man mätte vilket avstånd som man fortfarande hade 2.5 Lux.
Olika lampors design gör att de sprider ljuset något olika och på det viset olika bra kan nyttja reflektor eller linser men nedan test, oavsett hur den gjort, överensstämmer rätt väl med andra liknade tester.
Den lampan med längst räckvidd lyste 93 meter och kostar ca 300 kr. Biltema-lampan lyser 10 meter kortare och kostar 100 kr.
Är dessa 10 meter välinvesterade 200 kr extra eller skulle det löna sej bättre att byta lampa vid halva dess förväntade brinntid och innan den börjar avta i effektivitet?
10 meter skillnad är i detta sammanhang inte något som man ser säker skillnad på utan mätverktyg.
Philips Xtreme Vision uppmäts till 82 meter, samma som Biltemas lampa för en tredjedel av priset. Man mäter upp 15% skillnad i ljusfördelning, vilket man har svårt att även det se med blotta ögat.
Om man i värderingen lägger in att en halogenlampa i slutet av sin livslängd minskar ljusutbytet med 20-50% så ger Biltemas lampa mest ljus för pengarna innan lampan är helt förbrukad.
Biltemas glödlampor har lägre ljusutbyte relativt de i testet bästa lamporna i det avseendet vilket antagligen är en del av förklaringen till den längre livslängden. Den brinner inte lika nära gränsen för att tråden inte ska kollapsa av värmen, vilket man kan påverka genom att variera längd och tjocklek på glödtråden för ungefär samma resulterande resistans.
Grafik_Billampor_(171127).pdf.png
Bilden finns här:
https://www.testfakta.se/sites/default/ ... 127%29.pdf
Om jag skulle köpa halogenlampa så utgår jag ALLTID från att det mesta är uppblåst reklam som inte ger något i verkligheten. Det är fantasi-namn på produkterna och med löften som saknar relevans, som man ser i testet ovan.
Bra reflektorer och stabil batterispänning samt bra kablar kan ge påtagligt mera ljus genom att dra egna kablar och relän till lamporna. En ökning av spänningen vid glödlampan på 0.5 Volt kan öka ljusutbytet med 10 % till kostnaden av lampans livslängd men där tillkommer att man kan se till att lamphuset är rent och välreflekterande, att lampans glas är kemiskt rent och att det finns ventilation bakom lamphuset samt givetvis att lampglaset även är rent på utsidan. Det bidrar till att sänka temperaturen något och förbättra lampans livslängd. Det är därför man aldrig ska sätta sina tumavtryck på lampglaset, om man inte vill att lampan ska brinna upp i förtid.
Just detta med bra kablar kan man lätt mäta på många bilar att det gäller även jordåterledningen. Man kan mäta med multimeter mellan lampans jordstift till batteriets minuspol och förvånas över varför jordåterledningen inte är bättre utförd på många bilar, eller förvånas är kanske för mycket. Det kostar att överdimensionera kabelarea och järntråd är billigare än koppar samt att total kabellängden ändå kan bli rätt stor original innan batteriet hittas i bagaget via några relän säkringar och lampövervakning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.