Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av Repaterion »

Hejsan!

Kanske fel plats men jaga bort mig då :P
Jag använder designspark mechanical 6 "svensson version", har en uppsättning STL filer efter Fusion360, som jag skulle vilja använda i DS6 men....
Jag får/kan inte öppna dessa filer, har sökt runt på nätet men utan lycka, har testat stp, skp, obj, stl, även sökt efter sätt att konvertera till RSDOC som deras kallas för...

Någon som har gjort detta?
Visst skulle jag kunna gå tillbaka till 360 men detta får inte användas till kommersiellt bruk som det heter och 700/mån är för mycket anser jag dessutom inte lokala filer uten extra steg :doubt:

PS: Om jag skriver mer felstavade ord än vanligt så skyller jag på att jag bytt till "SVORAK A1" :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av TomasL »

Tror inte det finns något program som kan konvertera stl till något användbart.
Har försökt att göra det till inventor, men det blir inte bra, lättare att rita om det.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av Repaterion »

Okej, hade på känn att det kunde vara så, vet att när man öppnar STL i Fusion så blir det väldigt "wireframe" av det. jag har ju iofs 3mf filer också.
Ja ja, det är som, det är.

Ytterligare en anledning till frågan var ju just att tar jag hem filer från låt oss säga Thingyverse så är dessa just STL.
Men men, det är som det är.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av GeekJoan »

Stl import is now only available with the Creator and Engineer flexi-monthly paid for subscriptions.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av Repaterion »

Jo jag har läst detta, men min fundering var om någon kände till om det fanns ett sätt att konvertera en STL till RSDOC, ibland är ju en filändelse bara en täckmantel.
Du kan ju skriva en textfil som egentligen är en CSV, men med ändelsen .gbm eller vad som.

Men antagligen inte, det är inte bara att jag har gamla filer utan även så uppstår hämtade filer med behov av förändring.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av GeekJoan »

Verkar som rsdoc är en zip-fil, så om du döper om filen så kan du extrahera den och läsa filen/filerna som är xml och xaml.
STL till XML converters finns. https://gotranscript.com/convert/stl-to-xml. Så då borde man kunna paketera om det som en zip och byta namn på den till .rsdoc igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av TomasL »

Nja, är nog inte så enkelt, det finns en del rena binärfiler, några filer i ACIS binärformat samt några xml filer.
Min gissning är att det är binärfilerna som är intressanta. Då XMLen inte beskriver objektet överhuvudtaget, utan verkar bara specificerar vilka filer som skall användas och dess relationer.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av Gimbal »

Nej, stl är bara en hög med trianglar, det fattas massor av information för att bli en "riktig" projektfil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filkonvertering... STL -> RSDOC/Designspark

Inlägg av TomasL »

Nu var det rsdoc-filen jag skrev om, ja, det är bara en hög trianglar, om jag importerar den till inventor, så blir det en dålig ytmodell, som man i princip inte kan göra nånting med.

viewtopic.php?p=1759003#p1759003 som synes blev det inte jättebra
Skriv svar