CE märka produkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: CE märka produkt

Inlägg av MiaM »

OBS; nedanstående är hur jag TROR det fungerar. Jag har inte varit i sitsen att faktiskt behöva veta detta exakt själv.

Ett sätt att kringgå en hel del och lasta över det på kunden / underleverantörer är att inte sälja en produkt utan att sälja arbetet och materialet för att göra en installation.

Ett mellanting kan vara att sälja all mekanik som en produkt och sen säljer du installation och material för all elektronik som du monterar på plats hos kunden. Då lär alla EMC/elsäkerhetsgrejer relaterat till ingående delar ligga på tillverkarna av dessa delar förutsatt att du följt dessa tillverkares anvisningar och förutsatt att du följt lagar och med fördel även rekommendationer gällande elsäkerhet osv.


Jag rekommenderar starkt++ att kolla upp vad som gäller för ansvarsförsäkring osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11346
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märka produkt

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker vid första anblick att offerten verkar väldigt rimlig. Både i pris och omfattning.
Inte djupanalyserat exakt val av EMC-standard mm, men ser inte helt orimligt ut i alla fall.


Saken är ju den att CE+CE =/= CE.
Många verkar tro att bara för att man använder en "förcertifierad" radiomodul, så kommer man ifrån alla radiorelaterade tester och krav. Så är det INTE.
Det finns rätt bra guidning kring användande av radiomoduler under RED, REDCA TGN 01 är väldigt läsvärd i sammanhanget.
Brukar landa i ungefär att man behöver köra full EMC, full elsäkerhet, och spuriösa emissioner, beroende på omständigheter även output power mm på färdig produkt. Man slipper göra om en del av radiotesterna, men inte alla. Vilket ser ut att vara ungefär vad listan du fått, innehåller.
Man ska också vara medveten om att om allt ska vara helt rätt, så behöver man ha testrapporter på alla tester. Dvs. använder man en radiomodul och utnyttjar en del av deras tester, måste man få testrapporterna för detta ifrån modultillverkaren.
Och eftersom det är en maskin, så kommer även maskindirektivet till.


Något man dock i vissa fall kan resonera kring vad gäller radiomoduler, är om man kan undanta den ur "din" produkt.
Ta till exempel en PC där man stoppar in en M.2 Wifi-modul. Där kan man resonera att Wifi-modulen inte är "din" produkt, utan den behåller sin ursprungliga CE-märkning då den används exakt som avsett.
Men det bygger på att modulen går att ta i/ur (dvs. sitter i sockel, inte inlödd) och att den inte är en väsentlig del för produktens funktion.
I just detta fall så är väl Wifi'n integrerad i Raspberry Pi'n, så den är väl en minst sagt väsentlig del i produkten.

Men använder du Wifi till något vettigt?
Annars kan du ju överväga att byta ut Raspberry Pi'n till något annat som inte har Wifi inbyggt. Så slipper du en del av testerna. Men fortfarande mycket som kvarstår såklart. Kan ju även undersöka om man kan komma undan LVD på något bra vis. Batteridrift tex.
Just elsäkerhetsgranskning kan du ju göra själv också för den delen. Om du är beredd på att köpa in ett par standarder och lägga (rätt många) timmar på att läsa in dig på standarden och göra granskningen inkl. skriva en rapport.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Jag använder tyvärr just nu wifi delen just nu då kunden ska kunna koppla upp den på wifi och kunna få automatiskt mjukvaruupdateringar samt kunna automatiskt skicka feedback till mig.

batteridrift blir svårt då är en produkt som står på under ganska lång tid samt drar inte försumbart med ström då det är även 2 stegmotorer(förvisso ganska svaga) som rör sig konstant typ. Var inne på klassa den utan 230V adapter men det kunde bli värre/svårare att göra vet för sig inte om man kommer i från elsäkerhet testen ens då?

Men det var ju tråkigt att det faktiskt var rimligt pris, hade någon smärt gräns runt 100k och detta är ju nästa dubbla.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: CE märka produkt

Inlägg av Jonaz »

Går det inte att kunden köper valfri wifi-dongle och stoppar i?

Eller att du säljer/hänvisar till en som maskinen stödjer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11346
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märka produkt

Inlägg av Klas-Kenny »

davrex skrev: 18 oktober 2023, 09:54:05 Var inne på klassa den utan 230V adapter men det kunde bli värre/svårare att göra vet för sig inte om man kommer i från elsäkerhet testen ens då?
Det beror lite på.
Så länge det är en radioprodukt, så kommer du inte ifrån elsäkerhet då RED ställer krav på elsäkerhet (RED hänvisar till LVD men utan undre spänningsgräns, vilket annars finns för att undantas från LVD). Och har man väl fått in LVD-kraven så är det mer än bara 230V att oroa sig för. LVD tar mer eller mindre upp alla risker från att få en elstöt till att tappa produkten på foten (till exempel, på en produkt med bärhandtag så måste handtagen klara tillräcklig vikt utan att gå sönder).
Men tar du bort radion, så finns det åtminstone en möjlighet att undgå LVD.

Sen är ju mycket inom CE-märkning rätt så godtyckligt.
Kör du en icke-radioprodukt och med en redan godkänd nätadapter, så finns ju möjligheten att göra sin egen riskanalys kring det hela där man eventuellt kommer fram till att produkten är säker, eftersom att nätadaptern är ett adekvat skydd (Om det finns några vettiga standarder eller så att luta sig emot där ska jag låta vara osagt, jobbat för lite med LVD).

Jonaz förslag att tillhandahålla en dongel som tillval eller att låta kunden köpa själv är en god idé.



För övrigt angående kostnad, detta är ju i mångt och mycket under förutsättning att allt går igenom så som produkten ser ut just nu.
Mer regel än undantag är att man springer på lite problem på vägen som kan kräva omdesign, omtester etc. särskilt om produkten inte är designad med dessa krav i åtanke från första början.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: CE märka produkt

Inlägg av ojz0r »

davrex skrev: 17 oktober 2023, 21:07:39 Men tycker du priserna verkar vettiga för uppdraget?
Jag tror lätt att man lurar sig på summorna i rena pengar, tänk tid istället. Ponera att konsulten tar 1kSEK i timlön, vilket inte är högt för en specialitet som detta, då pratar vi om ~200 timmars jobb.
Nu är det inte så enkelt att allt är timmar utan testerna i sig kostar nog också så säg 3 veckors jobb med dokumentation, 3x40=120h (120kSEK) + tester för 80kSEK - kanske inte låter helt orimligt.
Du kan ju jämföra med hur lång tid du har utvecklat produkten och senare byggtiden för varje exemplar.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Så är det, trodde dock inte i min fantasi att det skulle kunna ta 200timmar att testa igenom detta och hade gissat att rapporterna/dokumentationen var så standardiserad att det inte skulle ta så lång tid att skriva.
Utvecklingen har hänt som hobby nivå på kvälls tid så har inte räknat tiden :) men vist där blir säkert par hundra timmar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: CE märka produkt

Inlägg av Pedalosaurus »

Konsulter är konsulter…. 200 timmar låter ju rena pengamjölkningen….
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

AndLi skrev: 17 oktober 2023, 21:05:38
davrex skrev: 17 oktober 2023, 20:45:04
AndLi skrev: 17 oktober 2023, 19:29:15 Fast det kan väl vara så att de två CE produkterna råkar båda ligga väldigt nära gränsen på någon frekvens, när de sen monteras ihop så faller de över.

Så en mätning för att säkerställa att så inte är fallet bör väl vara lämpligt.

Men visst bör det kunna hoppa över en del mätningar runt wifi radion tex...

Men jag skulle ha ringt Delta i Västerås för att stämma av!
Tack för tipset om Delta gissar det är dessa: https://se.madebydelta.com/
Upplever det inte jätte lätt att hitta ställen som gör dessa testerna på så tacksam för tips.
Det stämmer! Har spenderat otaliga dar i deras lab i Västerås... De är väldigt trevliga, och man kan vara mycket mer hands on med mätningar och uppställningar än tex Intertek där jag upplever att man bara lämnar in prylen och så gäller det att allt funkar och man blir inte själv insläppt i annat än på sin höjd i ett konferensrum i entrén
Sen är det väl någon tysk som tagit över Ericssons gamla lab i Lund? Tüv?

Sen finns det div smålabb som väl inte har helt inmätta kammare, men funkar bra för att kolla att man är på rätt väg. WSI vet jag har, Prevas i Stockholm har också haft...

Sen har jag varit med om att man kört på SGS i Hong Kong med, bra pris, men strulfaktorn kan ju vara hög på större prylar. Särskilt också med mekanik som kan få stötar/slag..
Ringde nu delta de hade ganska mycket bokat just nu men skulle han gissa så skulle det hamna närmare 200k än 100k när jag tvinga han gissa efter min beskrivningen då det hamnar med radion delarna där i och med wifit, tyvärr.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CE märka produkt

Inlägg av SeniorLemuren »

Utan att vara expert på CE-tester så är min uppfattning att kostnaden är mycket orimligt hög. En faktor på 10 gånger minst. Detta kanske blir utanför ämnet så kanske en ny tråd om kostnader är rätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av AndLi »

Egentligen är väl det man oftast verkligen behöver hjälp med 1-3 dagar i mät-labben som kan kosta uppemot 5000 kr/h...
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Klas-Kenny skrev: 18 oktober 2023, 10:09:51
davrex skrev: 18 oktober 2023, 09:54:05 Var inne på klassa den utan 230V adapter men det kunde bli värre/svårare att göra vet för sig inte om man kommer i från elsäkerhet testen ens då?
Det beror lite på.
Så länge det är en radioprodukt, så kommer du inte ifrån elsäkerhet då RED ställer krav på elsäkerhet (RED hänvisar till LVD men utan undre spänningsgräns, vilket annars finns för att undantas från LVD). Och har man väl fått in LVD-kraven så är det mer än bara 230V att oroa sig för. LVD tar mer eller mindre upp alla risker från att få en elstöt till att tappa produkten på foten (till exempel, på en produkt med bärhandtag så måste handtagen klara tillräcklig vikt utan att gå sönder).
Men tar du bort radion, så finns det åtminstone en möjlighet att undgå LVD.

Sen är ju mycket inom CE-märkning rätt så godtyckligt.
Kör du en icke-radioprodukt och med en redan godkänd nätadapter, så finns ju möjligheten att göra sin egen riskanalys kring det hela där man eventuellt kommer fram till att produkten är säker, eftersom att nätadaptern är ett adekvat skydd (Om det finns några vettiga standarder eller så att luta sig emot där ska jag låta vara osagt, jobbat för lite med LVD).

Jonaz förslag att tillhandahålla en dongel som tillval eller att låta kunden köpa själv är en god idé.



För övrigt angående kostnad, detta är ju i mångt och mycket under förutsättning att allt går igenom så som produkten ser ut just nu.
Mer regel än undantag är att man springer på lite problem på vägen som kan kräva omdesign, omtester etc. särskilt om produkten inte är designad med dessa krav i åtanke från första början.
Fult medveten om att detta bygger på att det går igenom. Har försökt att designa så det ska gå igenom men är också första gången jag köra detta så finns nog många fallgroppar jag missar. Dock är ju mycket delar redan färdiga moduler som jag inte kunnat påverkat utan valt i hopp om att detta skulle vara smidigt. Vilket kanske det är men kanske inte så smidigt som jag hopats på gällande testningen.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: CE märka produkt

Inlägg av XorXaX »

Jag var hos Delta och testade i augusti. Körde endast utstrålat upp till 18 GHz på två olika matningsspänningar och ESD. Detta kalaset tog 1,5 dagar, plus rapport och kostade oss 125 kkr ex. moms. Intertek i Kista ville ha 135 kkr för samma tester.

Nu behövde jag använda Deltas stora hall så där gick fick kostnaderna upp lite. Och 18 GHz är ett specialfall för FCC som gjorde att det tog längre tid.

Priserna som OP fått anser inte jag är tilltagna utan det är vad man får betala. För 15 år sedan var det ungefär halva priset.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av Marta »

Är det endast enstaka exemplar kanske det kan gå som kundspecificerad utrustning och undantas märkning?

Det är nog enda möjligheten att det skall bli något. Annars är det nog dessvärre game over. Räkna med omtester. Du riskerar att stå där med en stadig bunt fakturor som överskrider vad försäljningen kommer att ge.

Räkna även på tiden det tar att montera en maskin och jämfö med nettot när lokalhyra, försäkring, revisor, soc. avgifter, moms dragits av. Kanske ytterligare kostnader för lånen till att betala testerna. Jämför det med vad en anställning kan ge. I de allra flesta fall går det inte ihop. Alla pålagor kväver oftast att starta upp en verksamhet. Dessvärre är det andra tider nu än för 100 år sedan. Det bara är så.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Ekvationen går ihop om man inte räknar med CE märkningen då det är så pass mycket större utgift än allt annat tillsammans. Detta är inte tänkt att vara mitt huvud jobb utan detta är mer tänkt som extra intäkt som en rolig grej. Så jag kan sälja 6-12st maskiner om året.
Skriv svar