Kan man ladda li-ion-batterier med BMS med en RC-laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kan man ladda li-ion-batterier med BMS med en RC-laddare?

Inlägg av jihe »

Det blir inte direkt praktiskt att hålla på med på en skruvdragare som skall slängas runt. Jag kommer att köra så här och se hur det går.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kan man ladda li-ion-batterier med BMS med en RC-laddare?

Inlägg av helmut »

Ska man inte koppla in batterierna på sidan där det finns flera uttag,
På mina radiostyrningsbatterier har jag två grova kablar ut som kopplas till motorn och ska jag ladda batteriet kopplar jag in den tunna kabeln med flera ledningar till batteriladdarens passande uttag och inte de grova kablarna till batteriladdaren? Har för mig att de tunna kablarna laddar en cell åt gången?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Kan man ladda li-ion-batterier med BMS med en RC-laddare?

Inlägg av Prins Valiant »

Stämmer som helmut säger. Två grova kablar och sedan klena via separat kontakt för balansering.
Nu har trådskaparen köpt ett BMS-kort, på vilket de grova anslutningarna finns och även funktionen för de klena. Så egentligen gör BMS-kortet samma sak som IMAX,BMI kan dock endast användas för LiPo. Och kräver en stabil DC kraftmatning, precis som IMAX.
Trådskaparen inledde sin fråga med ifall detta blir kaka på kaka, och min uppfattning är definitivt ja.

Tittar du noggrant på din IMAX kan du se att den laddar, slutar att ladda en stund för mätning. laddar ur den cell som ligger över i spänning så att de kommer i balans, för att fortsätta ladda samtliga celler. Så håller den på tills alla celler är fulladdade. Så gör förmodligen även BMS-kortet.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kan man ladda li-ion-batterier med BMS med en RC-laddare?

Inlägg av jihe »

Om någon undrar så har jag såklart kopplat in alla balanseringsanslutningar på BMS-kortet.

Så kaka på kaka blir det. Men min primitiva bedömning är att det funkar tills jag har en bättre matning. Och det måste nästan bli en sån väggvårta som är specifikt till för li-ion-laddning, eftersom jag vill ha indikering på när det är klart. Vilket de tydligen ger via en lysdiod som byter färg. Till dess ger ju Imaxen den funktionen.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Kan man ladda li-ion-batterier med BMS med en RC-laddare?

Inlägg av Humulus »

Se upp när du köper Väggvårta! Kvaliten på många av dom billiga som säljs är usel, för att inte säga
farlig kvalitet. När man får en 12.6V, 2A i sin hand som väger typ 50g, så anar man att det inte är bästa kvaliten, och när man sen
finner att den stänger av sig (eller sjunker i spänning) , vid 800mA, så känns det inte direkt oväntat.
Inget man laddar med utan att ha full koll på den iaf.
Skriv svar