Vill göra ett eget μC system...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du menar S100-buss. :wink:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av toffie »

Oj, det vet jag faktiskt inte!

SORRY ICECAP! :oops:
Syftar på projekt som detta; https://github.com/homebrew8088/8088-PC-Compatible

Där det står "-8 Bit ISA sockets (4 slots or 7 slots)".. Kan ju förstås vara att de använda ISA kontakterna, men inte själva ISA bus i sig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av Icecap »

Jag har inte kollat men det finns stor sannolikhet att man med en STM32 kan aktiver data & adressbuss externt. Då kan man ju koppla sig in på en ISA-liknande buss o peta i ett videokort.

O det kunde vara kul.

Det jag gjorde med min TRS-80 var roligt o gav mig en ganska skaplig grund inom μC.

Men det jag BEHÖVER nu är en kraftfull μC med serieportar, lagring, CAN-buss o annat roligt krafs så att jag har en plattform till att sniffa kommunikation, logga data osv.

Tänkar att det ska vara 1-Wire(R), RS485, RS232, SD-kort med filsystem för loggning, RTC, CAN, analoga in- & ut, digitala IO som även är kopplat till PWM-funktioner o Capture.

Kanske ett litet grafisk LCD eller så, då kan man göra en liten översikt o t.ex. se om ett villkor är utlöst - eller vad man kan hitta på.

Allt ska kunde packas i en lagom box, priset ska vara acceptabelt så att jag kan ha ett antal enheter till lite olika saker.

Att designa schema & mönsterkort osv. är gammalt för mig, mjukvaran är knappast svårare än Renasas 32 bitars med säkerhetsregistre osv. så jag räds inte att bygga ett sådan system.

Jag har klocka med Renesas RX210 processor i, den styr några LED-moduler o jag har då en klocka - med datum, veckanummer, veckodag, 1-Wire(R) bus för att logga utomhustemperaturen, kommunikation via 2 st RS232, 1 st RS485 samt 3,3V UART. Allt är interrupstyrd, sker med minnesbuffeter o har inte felat på många år.

Jag har en GPS kopplat till en seriell ingång - så klockan går rätt!
RTCn är en DS3232 med super-cap backup. Avviker max. 1 minut/år mellan 0-40°C.

Klockan kan - med georef-position - räkna ut tider för solens upp- o nergång, dag för dag. Ganska kul att ha. Såklart använder den georef från GPS om den finns så om jag kör en tur o tar klockan med med inkopplat GPS får jag konstant uppdatering.

Så liite erfarenhet har jag allt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av toffie »

"Lite erfarenhet.." eh.. min känsla av dig är att du har en massa kunskap och erfarenheter, även fast jag inte känner dig så, så känns det som att det här inte skulle vara några problem för dig överhuvudtaget. Kanske tar lite tid, men jag är helt övertygad om att du definitivt kan designa ett eget μC system!

Men duger inte RX210 för detta eller du menar att du vill ha en ännu kraftigare för detta projekt? Aldrig jobbat med Renesas så har ingen aning om vad de kan eller hur de fungerar.

Är ARM processorer för avancerat? (jag hoppas det, annars lär jag inte kunna bygga en egen om du släpper ritningar m.m :D :lol: :P )

Blir definitivt skoj att följa, kommer säkerligen inte ha mycket att tillföra då detta är över mina kunskapsnivåer, ganska ordentligt :P
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av Icecap »

Jag valde i sin tid RX210 för att den jobbade på 5V. Renesas har även RX600-serien som kör på 3,3V men til projektet jag hade då behövde jag 5V digitala IO o miljöt kunde vara tufft så med 5V har man större störningsmarginaler än med 3,3V.

Här tänkar jag instråling, typ starka magnetiska fälter.

STM32 är ett ganska hyggligt system, kostar inte mycket, kan pinna på ganska duktigt o det finns fri compiler. En ST-Link är inte våldsam dyr o ger debugging-möjlighet.

Jag har använd MÅNGA olika μC genom åren, jag har även gjort ett projekt där SAMMA källkod användes till 2 olika fabrikater μC. Själva hårdvaru-delen var separata filer (en för Renesas o en för Fujitsu) men hela reguleringen var en o samma källfil o det blev gjort 2 olika mönsterkort. Allt fungerade som tänkt.

Så att välja ett system för att man känner till det har en minimal betydelse anser jag, med RX210 som bas, att jag har ett skapligt överblick på hur jag använder en kraftfull μC, programmeringen sker fortfarande i C - så skillnaden är i grunden minimal.

O att använda en nyare μC ger mer säkerhet mot End-Of-Life där man står med ett färdigt projekt men utan μC.

Det är lite som programmeringen: Om man använder BASIC, assembler, C, C++, Pascal, Python eller annat är av mindre betydelse om man förstår flowet o vad man vill lösa. Kan man den del är resten bara en fråga om att hitta namnet på rätt kommando.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av rvl »

Ett helt eget system, kommer bli intressant att följa.

ST har förresten kampanj med fri frakt till månadens slut i sin eshop nu. Nåt Nucleokort kanske inte skulle vara helt fel för inledande prototyping, dessutom för man ju ST-link "på köpet".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vill göra ett eget μC system...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tips från Elektor idag, en 8052 Basic uP från 1987: https://www.elektormagazine.com/labs/80 ... alp-reborn
Skriv svar