Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av Bigstone »

Finns det någon form av liten blåtandsmodul som agerar som trådlös seriell port RX/TX upp till 38400 OCH som kan förmedla ljud in/ut?
Ska vara till ett projekt för styrning amatörradio. (Jo, RPi lösningar finns men jag behöver en direktkoppling till radion utan att köra VNC eller liknande.)
Sett några moduler på nätet men de är för industribruk men då pratar vi många 1000 lappar.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av agehall »

Är detta kansas något i still med vad du letar efter? https://www.electrokit.com/en/product/p ... ent-board/

Jag köpte något liknande för några år sedan till ett projekt jag höll på med men tyvärr har jag inte kvar det så jag kan inte kolla vad det var för modell.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av Bigstone »

JA, exakt något sådant! Synd att de slutat sälja dom bara. Ska forska om de finns kvar på eBay eller liknande.
Kom på att ett alternativ skulle vara att ha en separat modul för duplex ljud men det kanske är lika svårt att få tag på? :humm:
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av MiaM »

agehall skrev: 9 oktober 2023, 16:50:40Är detta kansas något i still med vad du letar efter? https://www.electrokit.com/en/product/p ... ent-board/
Två sidospår:
Dels nämns någon mojäng i beskrivningen, som antagligen går att söka efter hos andra säljare för att få vettiga resultat.

Dels så verkar detta också vara en lämplig modul för att bygga CD-växlar-emulator-blåtand-mojäng för bilstereo. Typ bilstereon pausar moibilens musik när RDS-trafikinfo kommer, och bilstereons knappar kan användas för att byta låt osv. För sån användning vill man väl dock ha bästa överföringsjox. (Ja, trots allt buller i en bil osv så hör man t.ex. skillnad mellan FLAC och MP3/OGG )
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hittade den här sidan:
https://github.com/sparkfun/Purpletooth_Jamboree

Så det går att göra ett eget kort. :)
(Kanske rent av redan finns hos t.ex pcb-way.)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av MiaM »

SparkFun verkar dock tycka att själva BC127-modulen i sig (den vita keramiska tusenfotingen) är "Retired Product" :?

https://www.sparkfun.com/products/retired/12819
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av agehall »

MiaM skrev: 9 oktober 2023, 19:22:22 Dels så verkar detta också vara en lämplig modul för att bygga CD-växlar-emulator-blåtand-mojäng för bilstereo. Typ bilstereon pausar moibilens musik när RDS-trafikinfo kommer, och bilstereons knappar kan användas för att byta låt osv. För sån användning vill man väl dock ha bästa överföringsjox. (Ja, trots allt buller i en bil osv så hör man t.ex. skillnad mellan FLAC och MP3/OGG )
Det var exakt vad jag gjorde. :)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av Bigstone »

Skrutt också! :(

Är som sagt inne på att man ev. skulle dela på problemet och använda en HC-05 modul för den seriella överföringen men då återstår ljudet.
Överföra audio i båda riktningarna, mono. Prioritet för ljud för vid sändning, som att trycka in PTT knappen på mikrofonen.

MiaM skrev: 9 oktober 2023, 22:20:25 SparkFun verkar dock tycka att själva BC127-modulen i sig (den vita keramiska tusenfotingen) är "Retired Product" :?

https://www.sparkfun.com/products/retired/12819
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av MiaM »

Hur funkar det med PTT osv via blåtand? Skickar man det som separat data, eller?

Worst case så kan du kanske ta ljudet och styrningen som separata moduler. Opraktiskt att behöva para med två enheter osv, men ändå. (Det var så jag tänkte detta med CD-växlar-emulator en gång i tiden)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Blåtandsmodul med serieport och audio, finns det?

Inlägg av Bigstone »

PTT via blåtand går nog att lösa, ev. går det att köra via VOX eller så löser man det att utnyttja de I/O portar som finns på HC-5. Osäker på om ordinarie firmware är förberedd för det eller så får man helt enkelt ha en dedikerad Arduino som mellanhand alt. "Sniffer" som tar vissa seriella kommandon och översätter dom till en PTT signal.

Har börjat titta på hur man enklast ska överföra ljud åt båda håll utan att göra det för komplicerat och trillat över en lösning där man använder nRF24L01+ och en Arduino. Visserligen 8-bitars ljud i 44.1KHz men med tanke på att det inte är mer än max 3KHz så kanske det kan funka ändå och för digitala moder är det ju sällan man går över 1KHz (oftast max 750Hz om jag fattat rätt). Iaf. så tror jag det ska funka. Läste även att det kanske finns 10bitars och rent av 16bitars lösningar, ska leta lite mer. Finns nåt klipp på Youtube där någon byggt improviserade Walkie Talkies som däremot låter fruktansvärt illa :sick:, hoppas på att det berodde på att han körde med på lägsta bitrate. :D
Fördelen här är att man även kan skicka signaler för att styra I/O's på båda sidor hos sändare och mottagare, därmed torde ju PTT funktionen även vara löst. Tror däremot inte att det går att blanda in seriell kommunikation, fast vem vet, högsta bitrate och hålla tillbaka ljudkvalitén lite och låta serie porten få prio på nåt sätt, den sortens programmering ligger dock över min förmåga såvida det inte redan finns ett färdigt bibliotek för det. Tips och erfarenheter kring denna lösning tas emot med varm famn! :)
Skriv svar