Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Jan Almqvist »

Det finns två sorters analoga multimetrar. Traditionella enklare instrument har bara olika motstånd i serie med vridspoleinstrumentet. Typiskt 20 kOhm/V.
Andra mer avancerade analoga multimetrar är uppbyggda på liknade sätt som digitala instrument med spänningsdelare och förstärkare. Typiskt 10 MOhm oavsett område.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Mindmapper »

Om jag minns rätt så var de analoga instrumenten kallade universialinstrument.

När de digitala kom så tillförde man ett diodtestområde för att behålla den högre spänningen som behövdes för att testa halvledare. Även med den högre mätspänningen hade man begränsat mätströmmen. I ohmmätområdet hade man en lägre mätspänning och begränsad mätström. Dessa nya instrument som hade en bättre anpassning för att mäta halvledare och resistans kallade multimetrar.

Analoga instrument = universalinstrument
Digitala instrument = multimetrar

De analoga kunde vara av två typer, som beskrivits ovan.
Är inte helt säker på om båda typerna räknades som universalinstrument, men jag tror nästan det.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Janson1 »

Nu gjorde jag ett likadant test fast med ett analogt universalinstrument (multimeter) utan inbyggd förstärkare. (Metrix MX2 från 1993) Det står 20kOhm/V -
Den har från 0,5 volt till 1500 volt full skala. På lägsta området 0,5 volt ger 10 kOhm exakt sedan 31, 99, 310, 987, 3130, 9950 kOhm och mer än 10000 Kohm (10 MOhm) på högsta läget. Så på ett gammalt museiinstrument så drar det olika mycket beroende på dess mätläge och på en digital multimeter är det försumbart.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Klas-Kenny »

Janson1 skrev: 4 oktober 2023, 13:01:34 på en digital multimeter är det försumbart.
Det beror ju helt på vad man ska mäta.

Tex. kom det ju upp en tråd om en spänningsdelare här om dagen, bestående av två motstånd på 10 MΩ.
Ska du mäta spänningen ut ifrån en sådan spänningsdelare, så är ju ingångsimpedansen verkligen inte försumbar ens i en digital multimeter.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Janson1 »

Nej, det finns alltid tillfällen som man skulle behöva ännu bättre utrustning. I just det fallet med två seriekopplade motstånd så räcker det ju att mäta resistansen per motstånd och det kan man göra med nästan vilken multimeter som helst, ja den bör klara mer än 10 Mohm...
Mest intressant med min mätning på ett gammalt universalinstrument var att fast det stod 20 Kohm/volt - så var det mellan 10 kOhm och lite mer än 10 Mohm på högsta läget. 20 Kohm däremot kunde jag inte få fram någon gång! Finns det någon bra och vettig förklaring tro?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det inte så att 20 kOhm/V innebär att om mätområdet är upp till 0.5V får man 10 kOhm, upp till 10V blir 200 kOhm osv?

Kanske inte fanns något mätområde som var upp till just 1V som skulle ge 20 kOhm?
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av Janson1 »

Nä, konstigt nog 0,5 volt, 15 volt, 50 volt osv.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kan en analog multimätare skada utrustningen?

Inlägg av MiaM »

Är det bara jag som tycker att en hel sida med inlägg i denna tråd skrivit exakt samma sak som redan skrivits på första sidan? :D
Skriv svar