Fejka feber!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

Fejka feber!?

Inlägg av SighMoanL »

Jag är vårdlärare och jobbar mycket med simuleringar med eleverna. Det saknas något på marknaden - en örontermometer man kan ställa in önskat värde på. Jag har genom tidigare inlägg fått hjälp i hur jag ska kunna lösa mitt dilemma på ett sätt som kan bli något klumpigt, så jag undrar nu vad som krävs för att ta det här till nästa nivå...
Jag vill ta en örontermometer, helst en Braun Thermoscan, och förbikoppla ir-sensorn som mäter temperaturen. Istället vill jag med knappar eller vred kunna ställa in den önskvärda temperaturen som ska visas vid "mätning".
Hade sensorn varit analog hade detta väl varit enklare, men nu är den digital... tips på tänkbara tillvägagångssätt?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Fejka feber!?

Inlägg av rvl »

Nästa nivå blir att bygga en egen termometersimulator med blåtand, som kontrolleras från app på lärarens telefon. 8)
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

Re: Fejka feber!?

Inlägg av SighMoanL »

@rvl tanken är frestande 😆 hade jag haft befintliga kunskaper eller tid att lära mig hade blåtandsprojektet varit i full gång😁
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fejka feber!?

Inlägg av grym »

med engångstratten för hygien därframme?
skulle gå att sätta att ytmonterat motstånd med tunna trådar, som man värmer lite lagom för att få rätt temperatur på termometern, rent fusk men som funkar
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Fejka feber!?

Inlägg av ojz0r »

"Helikopter".*

Kan du inte bara sätta ett klistermärke över temperaturmätningen där det står tex 39oC?



* För dem av oss som har sett repmånad.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fejka feber!?

Inlägg av Nerre »

Spontan tanke är ju att det måste vara enklare att ta ett hölje från en trasig termometer och stoppa in nåt annat. Har man tur kanske man lyckas återanvända displayen.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fejka feber!?

Inlägg av MiaM »

Om det är simulering i form av att eleverna ska ta ställning till vad de ska göra vid vissa symptom så är det väl enklare att göra just "*helikopter"*, alltså bara säga att temperaturen är X?

Om det rör sig om elever som simulerar att de är sjuka så är det kanske bättre att faktiskt mäta rätt?

Annars är väl den klassiska skrönan att om man äter tandkräm får man tillfälligt feber :)
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

Re: Fejka feber!?

Inlägg av SighMoanL »

grym skrev: 5 oktober 2023, 05:42:18 med engångstratten för hygien därframme?
skulle gå att sätta att ytmonterat motstånd med tunna trådar, som man värmer lite lagom för att få rätt temperatur på termometern, rent fusk men som funkar
Intressant tanke...
ojz0r skrev: 5 oktober 2023, 08:18:51 "Helikopter".*

Kan du inte bara sätta ett klistermärke över temperaturmätningen där det står tex 39oC?

* För dem av oss som har sett repmånad.
MiaM skrev: 5 oktober 2023, 16:49:55 Om det är simulering i form av att eleverna ska ta ställning till vad de ska göra vid vissa symptom så är det väl enklare att göra just "*helikopter"*, alltså bara säga att temperaturen är X?

Om det rör sig om elever som simulerar att de är sjuka så är det kanske bättre att faktiskt mäta rätt?

Annars är väl den klassiska skrönan att om man äter tandkräm får man tillfälligt feber :)
Simulanterna smiter hem innan jag hinner ta tempen på dem... men vore dock väldigt kul att lyckas ta en temp som visar 40° när eleven uppenbart är kärnfrisk men åberopar feber 😁😁😆😁


Kör "helikopter-metoden" nu... men jag kan styra allt från hur fyllig pulsen känns, till på vilket sätt magen kurrar på vår plast-patient. Då känns det tråkigt att bryta "fjärde väggen" för att säga "tempen är 39°“, eller för den skull labba med klisterlappar 😆
Nerre skrev: 5 oktober 2023, 14:38:03 Spontan tanke är ju att det måste vara enklare att ta ett hölje från en trasig termometer och stoppa in nåt annat. Har man tur kanske man lyckas återanvända displayen.
Så får de nog bli!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Fejka feber!?

Inlägg av rvl »

När det nu är en docka inblandad, så kunde det ju också gå att "operera in" styrda värmekällor i öronen, men man får i så fall räkna med en viss tröghet i önskade tempändringar.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fejka feber!?

Inlägg av E Kafeman »

Denna sista varianten är simpel och lätt att implementera om dockan tillåter mindre ingrepp och det finns strömförsörjning. Inte världens bästa design men detta schemat lär fungera ok och kräver inget stort kunnande: http://romanblack.com/xoven.htm
För mer naturlig funktion så hade jag kanske spridit ut värmemotståndet på 5-6 parallella motstånd runt örgången och värmeisolerat med al-folie runt om för snabb och energisnål funktion. Temperatur väljer man genom att justera en liten trim-pot med typ 35-45 grader mellan ändlägena. Intrimning genom justering av värdet på kringliggande motstånd får man prova lite då det beror på val av trissa.
Vill man slippa utprovningsbiten så får man ersätta trissan med en op.
Det är lite mer komplicerat pga fler motstånd så det bör byggas på ett litet PCB.
Sedan är steget rätt minimalt att bygga något kring en ESP8266. Ställa exakt temperatur går man då enklast från mobilen. :)
Skriv svar