NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Inlägg av SighMoanL »

Tjena! Ni upplysta, förklara gärna för mig - fungerar det att plocka bort thermistorn på en billig digital termometer, och ersätta den med en variabel resistor? Analog signal som analog signal, som funkar man bara vet hur många ohm termometern förväntar sig - eller?
Jag vill ha en ställbar fejktermometer i utbildningssyfte.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Inlägg av Icecap »

Det går utmärkt att använda en "egen" resistor för detta.

Det kan vara bra att ha ett motstånd i serie med potentiometern, det säkrar att man kan välja lägsta motståndet utan att skulle akta för att skruva i botten.
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

Re: NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Inlägg av SighMoanL »

Om detta inte funkar - nån annan smidig lösning för att producera en liten lcddisplay som visar ett justerbart värde mellan 30.0 och 44.0? Förutom att införskaffa en Arduino med tillbehör och lära sig den?
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

Re: NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Inlägg av SighMoanL »

Tack Icecap! Snabbt och välkommet svar!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Inlägg av Icecap »

I grunden beror "rätt" lösning på nivå - alltså ditt nivå.

Känner du dig trygg & stabil med programmering?
Om du gör är en Arduino med LCD som en bra lösning.

Om alltså det är för svårt att byta ut en NTC med ett motstånd o potentiometer...

Du ska ha klart för dig att ett termometer på batteridrift kan ha en del tid mellan varje mätning, detta då själva mätningen kostar ström.
SighMoanL
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2023, 19:54:47

Re: NTC thermistor ≠ variabel resistor?

Inlägg av SighMoanL »

Sorry Icecap, jag skickade mitt andra inlägg innan jag såg ditt svar, det blir lösningen! Jag ska nog lyckas få dit ett motstånd och en potentiometer, även om det blir en stretch 😉
Ack, måste dock än en gång hitta en giltig orsak för att komma igång med Arduino,😆
Skriv svar