Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xaviern
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 september 2012, 08:31:08

Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av xaviern »

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera bildens resistorer. De användes i en feader för att läsa 4+V in till en ADC som ta max 3.3V tror jag. Det som jag inte förstår riktigt är 1) Varför är båda likadana 2) Vart ska man börja "läsa" färgade banden om alla står lika långt ifrån varandra.
IMG_6122.jpeg
Tack!

Xavier
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av Icecap »

Det är mycket svårt att se färgarna på kortet så den vägen kan jag inte komma vidare.

Men orsaken till att de är lika: Med en topp mätspänning på 3,3V och en delning på detta sätt kan den högsta spänning in i denna koppling vara 6,6V.
Om den sedan ska mäta runt 4V blir det ganska bra: inte för hög dämpning - vilket ger skaplig upplösning och det viktiga mätområde i närheten av mitten av totala mätområde.

Ger god mening.

Om du kan notera ringarnas färg - i sekvens - kan vi ganska säkert klura ut resten.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av Pucco »

Zoomar man in ordentligt ser det ut så här tycker jag:
Brun-Svart-Svart-Grön-Brun vilket ger 10Mohm 1%. Baklänges ger inget vettigt värde.
Sen kan man tycka att 10Mohm är väldigt högt och kräver att ADCn har Gigaohm in för att inte påverka mätningen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av Icecap »

Om det finns avkoppling på A/D-ingången kan det gå bra.

Jag gissar pga. spänningen att det rör sig om batteriövervakning o att strömmen ska vara minimal.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32792
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att MÄTA är att VÄTA eller Att META är att VETA ... Mät resistansen! :idea:
xaviern
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 september 2012, 08:31:08

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av xaviern »

Hej alla!

Tack snälla för era svar.

Jag tror att Pucco har rätt, det är sama färgen som jag ser.

Jag försökte mäta dem men min multimeter gav "1." på alla mätning inställningar :?:

Icecap det stämmer, det användes till batteriövervakning från en 18650 batteri till en ADC input som tar 3.3V

Jag får fräscha upp mina Voltage Dividers, jag ville minas att den ena resistor ska alltid vara minst dubbel som mycket som den andra men jag kommer inte ihåg varför tbh.

Tack!

Xavier
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av danei »

Det finns ingen regel om att de ska vara olika eller vilken som ska vara störst. Det väljer man efter hur man vill dela ner spänningen.
Mindmapper
Inlägg: 6428
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av Mindmapper »

xaviern skrev: 3 oktober 2023, 12:06:09 Hej alla!

Tack snälla för era svar.

Jag tror att Pucco har rätt, det är sama färgen som jag ser.

Jag försökte mäta dem men min multimeter gav "1." på alla mätning inställningar :?:

Icecap det stämmer, det användes till batteriövervakning från en 18650 batteri till en ADC input som tar 3.3V

Jag får fräscha upp mina Voltage Dividers, jag ville minas att den ena resistor ska alltid vara minst dubbel som mycket som den andra men jag kommer inte ihåg varför tbh.

Tack!

Xavier
Nu är det väl så att man börjar läsa från det band som är närmast änden.
I så fall får jag det till att det ska bli 1500 ohm 1%. 10Mohm är ett väldigt högt värde samtidigt känns 1500 ohm som ett lågt värde, eftersom vi vill ladda ur så lite som möjligt.

Att mäta är alltid bra. Dåliga mätsladdar är det gott om. Väldigt många har ingen fjädring i metallen som gör kontakt med instrumentet. För att kolla hur mätaren fungerar och att mätsladdarna är ok gör jag alltid så här:
Kolla att instrumentet ger oändligt med mätsladdarna isär. Lägg varsin hand på mätproberna. Du ska då få ett väldigt högt värde, din kroppsresistans. Kortslut mätproberna med varandra, ett väldigt lågt värde helst noll ska bli fallet.
Rör lite vid anslutningen vid instrumentet, är det glapp fladdrar siffrorna.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av Marta »

Koppla motståndet i serie med Din multimeter inställd för att mäta spänning. Lägg på en känd spänning och räkna ut resistansen. Har multimetern 10M resistans så visar den då halva den pålagda spänningen om det är 10M även i det okända motståndet.
xaviern
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 september 2012, 08:31:08

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av xaviern »

Pucco skrev: 2 oktober 2023, 18:59:37 Zoomar man in ordentligt ser det ut så här tycker jag:
Brun-Svart-Svart-Grön-Brun vilket ger 10Mohm 1%. Baklänges ger inget vettigt värde.
Sen kan man tycka att 10Mohm är väldigt högt och kräver att ADCn har Gigaohm in för att inte påverka mätningen.
Jag förstår inte en sak, du säger att baklänges ger inget vettigt värde men skulle inte de vara Brun-Grön-Svart-Svart-Brun 150ohm 1%?

Xavier
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Hjälp med att identifiera resistorer på Voltage Divider

Inlägg av morten.dynamite »

Jag tycker det ser ut som 150Ω då den sista ringen mot den svarta tråden är lite smalare än dom andra och vad jag fick lära mig var att den sista ringen brukar skilja sig från resten som längre avstånd, smalare eller bredare än dom andra.
Skriv svar