Elpriset. Hur räknas månadsmedel ut.
Elpriset. Hur räknas månadsmedel ut.
Jag har funderat lite....
Timpris. Då kan man handla el till det just nu gällande priset. Ganska enkelt.
Men om man betalar genomsnittspriset på månadsbas. Dvs inte timpris.
Räknas det ut genom att man tar timpriset timme för timme summerar 24 tal och dividerar med 24? Eller viktas det mot förbrukningen? Alltså inte min förbrukning utan all el som tillexempel EON säljer det dygnet.
Jag menar alltså att om man bara räknade ut medel genom att dividera med 24 så finns det ju stor risk att ett elbolag skulle kunna förlora stora pengar beroende på när på dygnet förbrukningen sker. Förbrukningen är ju trots allt högre när priset är högt. Om priset var viktat skulle ju Eon-kunder tex kunna påverka medelpriset om tillräckligt många plötsligt flyttade sin förbrukning till natten.
Tycker det verkar för enkelt att bara räkna ut medel baserat på timme för timme utan att väga in förbrukningen dessa timmar. Jag tycker det skulle vara en förlustaffär för elhandelsbolaget.
/Knut
Räknas det ut genom att man tar timpriset timme för timme summerar 24 tal och dividerar med 24? Eller viktas det mot förbrukningen? Alltså inte min förbrukning utan all el som tillexempel EON säljer det dygnet.
Jag menar alltså att om man bara räknade ut medel genom att dividera med 24 så finns det ju stor risk att ett elbolag skulle kunna förlora stora pengar beroende på när på dygnet förbrukningen sker. Förbrukningen är ju trots allt högre när priset är högt. Om priset var viktat skulle ju Eon-kunder tex kunna påverka medelpriset om tillräckligt många plötsligt flyttade sin förbrukning till natten.
Tycker det verkar för enkelt att bara räkna ut medel baserat på timme för timme utan att väga in förbrukningen dessa timmar. Jag tycker det skulle vara en förlustaffär för elhandelsbolaget.
/Knut
Re: Elpriset. Hur räknas månadsmedel ut.
Jag tycker mig minnas att vattenfall tittar på sina kostnader för att köpa in den el som gruppen månadsmedel har förbrukat, lägger på sin marginal och sen fakturerar efter det.
Så det baseras på deras faktiska kostnader, vilket ju verkar logiskt..
Så det baseras på deras faktiska kostnader, vilket ju verkar logiskt..
Det fungerar lite olika beroende på om man har tidmätning eller månadsmätning. Men förenklat så betalar du ett pris som motsvarar kollektivets förbrukningsprofil. Dvs kollektivet med månadsrörligt elavtal.
Som jag uppfattar det så beräknas månadspriset baserat på vad din elleverantör får betala, totalt för sina kunder med månadspris.Knut skrev: ↑28 september 2023, 10:32:45 Jag har funderat lite....
/Knut
Det betyder t.ex. att om din elleverantörs alla kunder med månadspris förbrukar dubbelt så mycket när elen är dyr som när den är billig så kommer du att få betala ett betydligt högre månadspris än det man får om man tar medelvärdet för månadens timpriser.
Om, hypotestiskt, du och alla övriga kunder hos din elleverantör bara förbrukade el just den timme då elen kostar 5:-, då kommer din elleverantörs månadspris att bli 5:-. Även om månadsmedelppriset är 50 öre.
Om vi antar att "aktiva" elköpare skaffar timddebitering och sänker sin förbrukning när elen är dyr och förbrukar mer när den är billig så får dom ett lägre pris än månadsmedelvärdet.
Då kan man tänka sig att detta får två, delvis motstridiga, följder.
Elen blir billigare i "dyrtid" eftersom förbrukningen minskar då.
Eftersom det bara är passiva elkunder som har månadsdebitering kommer dessa att ha hög förbrukning när elen är dyr. Då kommer månadspriset att stiga och bli högre än månadsmedelpriset.
Ungefär som AndLi skrev, men han skrev lite kortare.

/Pi
Du blandar in månadsspot medelpriset här med för att röra till det? Månadsmedelpriset blir det elleverantörer har omkostnader för, inte något fiktivt medelvärde, vi vet att medelpriser bara duger i div teorierOm, hypotestiskt, du och alla övriga kunder hos din elleverantör bara förbrukade el just den timme då elen kostar 5:-, då kommer din elleverantörs månadspris att bli 5:-. Även om månadsmedelppriset är 50 öre.

-
Jag gjorde en jämförelse på timpriskollen.se med min elförbrukning (per timme) där den gav mig en kostnad för månadens elförbrukning.
Jag laddade ner min elförbrukning för varje timme för en månad laddade upp denna data på hemsidan och fick en kostnad för månaden baserat på förbrukning och timpriset summerat för alla timmar över månaden.
Det skiljde ungefär 5-10% mot min verkliga elkostnad när jag har månadsmedelpris. Ibland ngt mer, ibland något mindre. Jag har också jämfört med bekanta som har timpris och det ger samstämmighet. Deras kWh pris (faktura kostnad / antalet kWh) skiljer sig i samma ordning. De har tom smart styrning av VP map elpriset men det finns begränsningar hur mycket det kan spara i bostäder när man har små accumilatortankar ...
Så empiriskt skiljer det kanske 10% för mig eller ungefär en 1000-1500 kr/år beroende på hur högt elpriset ligger.
Mer såklart om december 22 priser råder, mindre om det är september 23 priser.
Besparingen ligger främst i att styra stora elförbrukare mot lågpristider.
Jag laddade ner min elförbrukning för varje timme för en månad laddade upp denna data på hemsidan och fick en kostnad för månaden baserat på förbrukning och timpriset summerat för alla timmar över månaden.
Det skiljde ungefär 5-10% mot min verkliga elkostnad när jag har månadsmedelpris. Ibland ngt mer, ibland något mindre. Jag har också jämfört med bekanta som har timpris och det ger samstämmighet. Deras kWh pris (faktura kostnad / antalet kWh) skiljer sig i samma ordning. De har tom smart styrning av VP map elpriset men det finns begränsningar hur mycket det kan spara i bostäder när man har små accumilatortankar ...
Så empiriskt skiljer det kanske 10% för mig eller ungefär en 1000-1500 kr/år beroende på hur högt elpriset ligger.
Mer såklart om december 22 priser råder, mindre om det är september 23 priser.
Besparingen ligger främst i att styra stora elförbrukare mot lågpristider.
Jag tycker att det är trevligt att veta vad elen kostar.
Elpriset kan ju vara nom nu, några gå ören. För att gå upp till flera kronor veckan därpå. Om jag har månadspris vet jag inte vad elen jag konsumerar kostar förrän i efterhand.
Elpriset kan ju vara nom nu, några gå ören. För att gå upp till flera kronor veckan därpå. Om jag har månadspris vet jag inte vad elen jag konsumerar kostar förrän i efterhand.
Okej, kostnaden elhandelsbolaget har för elen delas upp per såld kWh. Verkar ju verkligen rimligt.
Vilket då innebär att man kan påverka månadsmedelpriset beroende på hur man styr sin förbrukning. Ännu mera om alla anstränger sig. Så det man säger att "det spelar ingen roll har ändå månadsmedelpris" är inte helt sant...
/Knut
Vilket då innebär att man kan påverka månadsmedelpriset beroende på hur man styr sin förbrukning. Ännu mera om alla anstränger sig. Så det man säger att "det spelar ingen roll har ändå månadsmedelpris" är inte helt sant...
/Knut
När jag frågade mitt elbolag svarade dem: volymvägt.
Föörklaring här: https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... sborspris/ (längst ned på sidan).
Föörklaring här: https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... sborspris/ (längst ned på sidan).
Knut: Det stämmer, antagligen är ens eget agerande i princip försumbart, men om alla som valt månadspris (rörligt pris kallas det nog) skulle bli bättre på att förbruka el på rätt tider skulle månadspriset sjunka. Samtidigt är ju en stor del av poängen med månadspris att man kunde göra saker vid helt fel tidpunkt om man ville eller behövde.
När jag hade det så försökte jag ändå flytta förbrukningen till billig tid för att dra ner snittet även om det nog handlade om miljondels ören i bästa fall. Men var jag tvungen att ladda bilen vid fel tidpunkt var det ändå skönt att inte ha timpris.
Nu har jag timpris, så nu anstränger jag mig än mer.
När jag hade det så försökte jag ändå flytta förbrukningen till billig tid för att dra ner snittet även om det nog handlade om miljondels ören i bästa fall. Men var jag tvungen att ladda bilen vid fel tidpunkt var det ändå skönt att inte ha timpris.
Nu har jag timpris, så nu anstränger jag mig än mer.