Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)

Inlägg av Prins Valiant »

När det gäller PWM-moduleringen är 5kHz vanligt för mindre storlekar. Denna frekvens går i princip alltid att ändra, ifall den stör. En del förändrar frekvensen konstant, men ligger oftast då mellan 1-15kHz. Konstant förändring minskar resonansljud, och gör att motorn går tystare. Men det innebär troligtvis att störningen förändras och blir svår att hitta med instrument. Dy får läsa när du får din omriktare. Parametern brukar heta carrier frequency"
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det här med VFD, 3-fas in och 3-fas motor är ju helt nytt för mig. Så, jag räknar med en liten resa innan jag riktigt får kläm på det. En liten rolig detalj är att jag tror att jag har fem olika motorer som jag kan testa med ("leka med"). Jag har plockat fram tre till att börja med.
Jag har hållit på med BL och BLDC en hel del och även DC-motorer och stegmotorer. Det är ju annorlunda, men det finns också en del likheter. Inte alla tänker nog på att BLDC är en frekvensstyrd 3-fas-motor. Bara att det är DC in till styrenheten.
Jag gjorde en gång en sammanställning av information om hur man bör tänka när man väljer PWM-frekvens i en BLDC-lösning. Kanske finns det anledning att försöka leta fram den nu? En del av tankarna bör ju vara besläktade?

En skillnad är att BLDC-motorer ofta åtföljs av råd om hur man ska ställa in styrenheten. När mina 3-fas-motorer tillverkades var nog VFD knappt påtänkt. Dom är ganska gamla. Så, några råd för just dom räknar jag inte med att hitta.

Som du skriver, Prins Valiant, till att börja med får jag läsa manualen som jag räknar med följer med min VFD.

Jag har inte gjort det ännu, men funderar lite på hur jag ska göra isolationstest. Jag tänker ungefär att jag ska göra en högomig spänningskälla med ca 1000 volt och sedan mäta krypströmmar mellan lindningar och mellan lindningar och hölje.

I allt detta så gäller det att hålla fingrarna i styr! Det är ju inte ofarliga spänningar och strömmar som det handlar om.

Kanske ska jag börja med en säkerhetsbrytare med en stark kontrollampa som visar att strömmen är på? För att minska risken för att man stoppar in fingrarna när man inte ska. En livad lax kan jag gärna vara, men jag vill ju inte bli gravad i förtid. 8)

/Pi
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag hade nog hellre lånat en Megger än att provbygga en. Men med en mycket lång erfarenhet av att modernisera stora maskiner med VFD måste jag säga att det är ett minimum som inte klarar isolationen vid 400V system. Jag ser inte det som nödvändigt att testa inför användning.
Jag vet inte hur mycket du satt dig in i hur motorn används, men när jag satte mig på en kurs i Västerås i början på 80-talet var det en lärare som kunde allt om asynkronmotorer och dess teori. Han menade att denna gamla tillförlitliga motor hade fått ett helt nytt liv, och används på ett helt nytt sätt, vilket är sant.
Det gäller att förstå det nya sättet att använda den gamla asynkronmotorn. Att t.o.m. glömma att den har ett nominellt varvtal. Vi hade åkverk där man traditionellt valde motor med rätt märkvarvtal, valde växellåda med rätt utväxling, hjul med rätt diameter. Helt plötsligt fanns det inga gränser, vi körde samma motorer med allt från 35-120Hz, lindade för 400V 100Hz osv. Visst tappade den moment vid 120Hz, men då gav beräkningsprogrammet en större motor, som vid 120 Hz gav tillräckligt moment. Det öppnade sig en ny värld. Ett fåtal motorer och ett fåtal utväxlingar klarade hela behovet.

Som kuriosa, när jag gick i pension fick jag världens största IGBT-transistor som present. Detta är alltså 1 st transistor. Sådana sitter i 390kg omriktare, 650 Amp ut kontinuerligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

störningarna ligger relativt lågt, så den radion funkar

en del stör upp mot fmbandet, märks när man kommer nära maskiner med radiohörselskydden på, men det är låga nivåer, sällan man blir störd mer än 10-20m bort
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 17 september 2023, 14:18:53 Det här med VFD, 3-fas in och 3-fas motor är ju helt nytt för mig. Så, jag räknar med en liten resa innan jag riktigt får kläm på det. En liten rolig detalj är att jag tror att jag har fem olika motorer som jag kan testa med ("leka med"). Jag har plockat fram tre till att börja med.
Jag har hållit på med BL och BLDC en hel del och även DC-motorer och stegmotorer. Det är ju annorlunda, men det finns också en del likheter. Inte alla tänker nog på att BLDC är en frekvensstyrd 3-fas-motor. Bara att det är DC in till styrenheten.
Jag gjorde en gång en sammanställning av information om hur man bör tänka när man väljer PWM-frekvens i en BLDC-lösning. Kanske finns det anledning att försöka leta fram den nu? En del av tankarna bör ju vara besläktade?

En skillnad är att BLDC-motorer ofta åtföljs av råd om hur man ska ställa in styrenheten. När mina 3-fas-motorer tillverkades var nog VFD knappt påtänkt. Dom är ganska gamla. Så, några råd för just dom räknar jag inte med att hitta.

Som du skriver, Prins Valiant, till att börja med får jag läsa manualen som jag räknar med följer med min VFD.

Jag har inte gjort det ännu, men funderar lite på hur jag ska göra isolationstest. Jag tänker ungefär att jag ska göra en högomig spänningskälla med ca 1000 volt och sedan mäta krypströmmar mellan lindningar och mellan lindningar och hölje.

I allt detta så gäller det att hålla fingrarna i styr! Det är ju inte ofarliga spänningar och strömmar som det handlar om.

Kanske ska jag börja med en säkerhetsbrytare med en stark kontrollampa som visar att strömmen är på? För att minska risken för att man stoppar in fingrarna när man inte ska. En livad lax kan jag gärna vara, men jag vill ju inte bli gravad i förtid. 8)

/Pi
Håller med om att låna en megger är säkrast och enklast. Om du inte har några bussiga elektriker i närheten, så har du kanske en gymnasieskola med elprogram i närheten. Ta med motorn och få den uppmätt.
gör du en egen begränsa strömmen till ett säkert värde. Det kommer ändå att vara obehagligt att få en 1000V kyss.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Om transportföretagen håller vad dom lovar så ser det ut om om jag får min VFD före ferritkärnorna. För att inte behöva vänta på dom tog jag en promenad i huset och letade lite i några "bra-att-ha"-lådor.

Tilla vad jag hittade!

ferrritringar.jpg

Jag tror att jag får igenom 4 st 1,5-kvadrat genom dom där.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Idag fick jag min VFD.
VFD, emballage, kartong, allt i en plastpåse. Inte tillstymmelse till dokumentation!

Jag var inte helt oförberedd på att det skulle kunna vara så.

Jag trodde mig ha identifierat att den som jag köpt, som hette
HE200-T3-1R5G
var identisk med
EV200-1500G-T3.

Baserat främst på utseende och spec.

Dom här dokumenten går att hitta och ladda ner, men jag lägger upp dom här, om någon skulle ha användning för dom.

Nu dröjer det tyvärr några dagar innan jag kommer i närheten av mina motorer. Test blir ändå förhoppningsvis inom en vecka eller så.

/Pi

Edit: Jag hade skrivit EV200-0750G-T3 ovan, där det borde vara EV200-1500G-T3
Senast redigerad av pi314 2 oktober 2023, 19:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Så här ser min HE200-T3-1R5G ut.
Den var mindre än jag trodde. Plasten som den är inslagen i, finns kvar.
Jag har skrivit till säljaren och bett om länk till dokumentation, men dom har inte hunnit svara ännu.
Jag tror IOFS att den dokumentation jag har stämmer, men jag tycker att det är lite dåligt att dom skickar utan dokumentation eller hänvisning (länk) till dokumentation.

HE200-T3-1R5G.jpg
/Pi
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

HE200
Inte utan ansträngning lyckades jag få fram en manual på den VFD som jag just fått, HE200.
Jag har inte kollat ännu om den är helt identisk med EV200.

/Pi
Skriv svar