Relä till ringklocka 24V DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
trexen

Relä till ringklocka 24V DC

Inlägg av trexen »

Hej
Är på jakt eller förslag på lösning till min Dörrringklocka som jag gissar går på AC gammal jävel men behöver ett Relä så jag kan koppla till min Binär aktor KNX så att när någon trycker på ringklockan så ska det ringa som vanligt men även en signal till min binäraktor 24V DC

Bakgrunden är att när någon ringer på klockan så ska jag fånga upp signalen i KNX och då ska webkameran ta en bild och skicka iväg den till min mobil sam visas på ipad som sitter på vägen.

Tacksam för svar och funderingar.
//M
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Relä till ringklocka 24V DC

Inlägg av prototypen »

Ett relä med AC spole eller en optokopplare.
Kan ju även fungera bara med en likriktare om KNX och ringklockssystemet är flytande mot varandra.

Protte
trexen

Inlägg av trexen »

Protte,
Jag är inte jätte bevandrad med Elektronik men absolut inte tummen mitt i hand heller =)

Finns det något relä du kan rekommendera på tex Elfa eller något annat ställe?
Tacksam för svar :tumupp:

//M
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lite svårt att välja relä när du inte anger spänningen till ringklockan, 6-8-12-24 volt kan förekomma

Protte
VikHe

Inlägg av VikHe »

Alternativt så kopplar du din ringknapp till binäringången, och styr sedan ringklockan med en brytaktor.
Om du har belysning i knappen som drivs av ringklockans transformator fungerar det dock ej.

Ett vanligt industrirelä med tillhörande sockel känns lämpligt för ändamålet.
Standardspänningar är 12, 24 och 48V, AC eller DC. Finns även relän som klarar både AC och DC.

Exempelvis
http://www.elektroskandia.se/Katalog/de ... 97/4016903

Sockel
http://www.elektroskandia.se/Katalog/de ... 02/4016998
trexen

Inlägg av trexen »

Tack för svar.

Varför jag inte svarat på vad det är för spänning ännu är för att det sitter någon transfo högt uppe vid taket, säkert från -72 då huset byggdes, enda jag bytt är grejen som plingar (hitta på kjell.com)

Jag ska försöka mäta mig fram vad det kan vara för spänning.

tack igen för svar.
//Marcus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En idé som jag körde med i förra lägenheten är att helt enkelt plocka spänningen över ringklockan (som bara finns där när någon trycker på knappen), likrikta och glätta med en ganska liten kondensator, och sen dra iväg detta dit det ska och där göra om till lämplig signal, exempelvis med optokopplare och 24VDC
dgeltech

Inlägg av dgeltech »

Hej! Apropå dörrsignal och den belysta knappen är det nån som har en idé hur man skall styra lampan där så att den lyser bara när det är tiilräckligt mörkt? Det är ju 14 v~, så det måste till nån elektroniklösning och i miniformat.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Kul när en tråd vaknar till liv efter drygt sju år!

Kolla om lampan slocknar när du trycker in knappen.
I så fall sluter tryckknappen lampan när man trycker in knappen och det blir då tillräckligt med spänning/ström för att ringklockan ska ringa.

Gissningsvis finns det inte så mycket plats i eller bakom knappen. Kanske bara ett par (två trådar) som går via en transformator till ringklockan.

Om du måste placera lösningen långt från dörren, t.ex. i anslutning till transformatorn (om det finns en sådan), så kan din lösning göra följande.

1. Ha en ljussensor så att den vet om det är ljust eller mörkt ute.
2. Dagtid, när det är ljust, pulsa strömmen till brytaren, så att pulskvoten är t.ex. ca 1:25. Det kommer inte att tända lampan. Knapptryckning kan ändå avläsas.
3. Ha en sensor som identifierar när strömbrytaren sluts. Dagtid genom att avläsa ström vid pulserna, kvälls- och nattetid genom att se att den kontinuerliga spänningen kortsluts.

Det går åt lite elektronik eller en processor av något slag.

Om det är tre eller fyra trådar till knappen så är det troligen betydligt enklare. I så fall är det trolygen en separat spänning/ström som får lampan att lysa.

/Pi
MiaM

Inlägg av MiaM »

En variant är att variera spänningen som ligger över knappen. Dagtid kanske 0,5V, nattetid full spänning.

OBS att eftersom det är utomhus och inte fantastiskt isolerat mot fukt osv så bör du verkligen se till att ha AC (och om du styr den elektroniskt så se till att styra båda halvperioderna symmetriskt). Med AC så kommer ev elektrolys pga fukt och smuts knappt ge nåt problem, men vid DC så äts metallen upp och allt blir dåligt. Jämför hur bil-12V-DC-el kan se ut med 230V AC för t.ex. motorvärmare på bilar (för att ta jämförbar miljö där det kan komma slask och elände på kontakterna).
dgeltech

Inlägg av dgeltech »

Tackar för 2 svar med med fler förslag!
Ska kolla vilket som är möjligt genomföra i
det trånga utrymmet, eller i trafon.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

varför vill du att den bara ska lysa i mörker ?

själv lödde jag ihop några vita LED och ersatte rörlampan i min lysknapp, men trots att jag driver den med typ en tiondel av märkströmmen så lyser det rejält starkt, dessutom kallvitt :/
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Håller med Glenn.
Med en liten led som knappt drar nånting alls är det stor risk att "skymningsrelät" drar mer än att låta den lysa dygnet runt.

Visst, du har redan ett KNX system. Men bara att hålla en utgång dragen...
Skriv svar