Siemens ugn - del 2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MattisLind
Kontakt:

Siemens ugn - del 2

Inlägg av MattisLind »

Jag har hållit på att reparera min Siemens ugn. En dag så slog jordfelsbrytaren av när man slog på den. Det visade sig vara ett relä som gett upp precis som Danny skrev med en gång.

Länk till förra tråden

Nya relä dök upp i vecka och jag installerade relät idag och började testa.

Den betedde sig inte riktigt som förväntat. I läge kombinerad över/under-värme respektive endas undervärme kan den plötsligt få för sig att cykliskt låsa och låsa upp luck-låset medan den kör kyl-fläkten för fullt. Den verkar heller inte bry sig speciellt mycket om temperatur-reglaget om jag har över/under värme och den hamnar i detta läge. Det yttre av de två elementen i övervärmen blir rödglödgat vid dessa tillfällen. När samma sak händer vid endast undervärme så verkar den inte spåra ur på detta sätt. Kan inte se att samma över-elementet blir varmt då. Värt att notera är att det inte var det element som blir rött nu som var det värme-element där reläet gick sönder.

En annan sak är att varmluftsugnsfläkten går för jämnan i över/under värms läget.

De andra ugnslägen verkar fungera som de ska, olika varianter av grill och fläkt-värme.
Testade även att köra pyrolysläget och då låste den luckan som förblev låst och såg ut att börja värma upp på korrekt sätt.

Jag tog isär allt och dubbelkollade mot foton som visade hur det var monterat från börjat, men kan inte se att något är fel. Jag plockade bort kontakter och rengjorde med Isopropanol både i kontakten och på kretskortet.

Så frågan är vad som kan ha slutat fungera? Kan kontroller-kortet tagit stryk av det kortslutna reläet på något sätt? Eller har styrkortet som sitter vid vreden och displayen tagit stryk? Tycker att det inte borde drabbas egentligen men man vet ju aldrig. Om något kretskort har pajjat vore det ju trevligt att beställa rätt reservdel. Jag tycker också att den ULN 2003 som sitter på kortet borde ha varit den som tagit stryk i första hand.

Ugnen är en HE63BD513/58

Tacksam för alla tips!
MiaM

Re: Siemens ugn - del 2

Inlägg av MiaM »

Om jag fattat rätt så var det kortslutning mellan reläkontakter och reläspole. Det är väl tyvärr risk att något dåligt hänt med styrelektroniken.

Kanske läge att prova att mäta på vad som kan antas vara DC-matningen?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Jo, det är det jag misstänker. Det finns styelektronik att köpa. Kostar 1500. Mycket billigare än att köpa ny ugn.

Men är det just drt styrkortet som är trasigt. Inte helt enkelt att veta säkert. Det finns ett till som styr frontpanelen och är kopplat till vreden. Den verkar kommunicera med det andra kortet via fyra signalaledare.

Sedan kan ju nätagget tagit stryk.

Men jag tänker lite vilka kretsar som kan ha tagit stryk så tänker jag först och främst på ULN2003. Den driver reläerna. ULN är nu en OC darlington så reläet är kopplat till utgången och matningen. Alltså har ganska mycket ström gått rakt in i matningsrailen och/eller ULN2003s skyddsdiod till matningsrailen. Kondensatorn på styrkortet är sannolikt kopplad till matningsrailen och kan ha fått sig en rejäl kyss. Allt beror ju lite på hur snabbt jordfelsbrytaren löser ut.

Därefter skulle ju även nätagget kunna ha råkat illa ut. Det är ett litet switchat nätagg. Utgångskondensatorer t ex.

Men om man tänker vidare på symptomen så tycker jag mig se att de märkligt nog hör samman med de ugns-lägen med undervärme som berörs. Jag tror mig se ett samband mellan att den slår av/slår på relä och att den löper amok.

En hypotes kan vara att det finns en skadad skyddsdiod på en ULN2003 som på något sätt skapar en glitch på matningen som stör processorn eller annan elektronik så den gör märkliga saker. Möjligen i samband med en skadad elektrolyt på matningen.

Processorn verkar ju fungera i övrigt som jag ser det.

Jag är lite inne på att byta ULN2003 och kondensator på styrkortet. Skulle de inte fungera får jag nog byta hela styrkortet. Tror att det är mindre sannolikt att nätagget och styrkortet för frontpanelen och vreden som skadats. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När du provade ugnen utan relä, var det dessa konstigheter då också?
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan det vara fel på fler reläer?

Kanske läge att provköra dels helt utan last och dels med t.ex. glödlampor matade från några få volt AC eller DC (tänker typ billampor för bak/bromsljus/blinkers osv).
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Jag körde aldrig ugnen utan relä, tyvärr. I alla fall inte så djuplodande som nu.

Fel på fler reläer? Troligen inte. Då hade antagligen inte alla element blivit varma och dessutom var failure-moden den att den kortslöt från AC-sidan till DC-sidan med följd att jordfelsbrytaren löste ut. De löser väl vid så där 20 mA diffström. Dessutom var just detta relä svart av sot så att fler reläer råkat ut för samma sak tror jag inte.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att yttre konstlaster på relä-konrakt-sidan tillför till felsökningen. De är i princip rent resistiva laster bara.

Problemet är ju att simulera att man har uppnått en viss temperatur om man inte har några element som värmer.
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sant, ett riktigt överslag skulle lösa jfb.

Tänker att en konstlast med lägre matningsspänning och ev klenare ström ger lägre gnistbildning = lägre störningar osv. Visst, resistiv last ger låg gnistbildning, men ändå.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Ahh. Du tänker så. Jo. Kanske.

Jag beställer ett par ULN2003 och en kondensator till att börja med. Känns ju ändå som att den pryl som kan ha råkat mest illa ut är ULN följt av kondensatorn.

Går inte det så chansar jag på byte av hela kortet även om det är surt.
Skriv svar