Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

BJ: frågan om vad jag tyckte/tycker är bra är faktiskt lite knepig. Det finns väl inte mycket jag egentligen tycker är ohejdat bra. Unix har en del bra saker, men en del som stör mig. Linux är värre. RSX är relativt bra, men har sina vårtor det med, liksom RSTS/E. Tops-10 och TOPS-20 är samma visa det också.

Jag är nog ganska kritisk efter alla år med olika system. Jag kan klaga på allt. Men jag har undvikit DOS och WIndows i princip hela mitt liv, och lär fortsätta med det (har ibland använt lite grand, men aldrig seriöst programmerat på).

I dagliga livet för närvarande är det RSX, BSD och OSX som jag pysslar med, förutom diverse olika RTOS beroende på jobb.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant läsning! Nej, jag missade nog det, jag tänkte mer som en ersättare för dåtidens "riktiga" persondatorer, det fanns ju hela tiden ett glapp mellan Intel och AMD även på den tiden, AMD har ärligt talat aldrig varit särskilt bra för högprestanda processorer i jämförelse även om man ville marknadsföra sig med att man hade det ibland, deras processorer känns ju än i dag mest som en upphottad gammal serverprocessor som blivit ompackad... (jag vet för jag kör en på denna burken) :)
Fast de existerade nog inte tillräckligt länge för att detta skulle bli aktuellt.

Edit, om man skall vara ärlig så klarade VIC 20 utan problem med briljans nära 100% av alla vanligt förekommande kontorsarbeten i hemmet eller mindre företag, det var mer att själva plattformen inte blev lika populär.
I en del gamla "östländer" var de en tid populära som ersättare för dyrbara maskinstyrsystem till enklare grejer som balansering av bildäck och liknande. DJag får intrycket av att datornördar av idag på sociala plattformar ofta verkar se ned på detta, men jag har alltid tyckt att dessa system tvärtom varit de absolut mest intressanta då det är mycket out of the box tänkande att få det att fungera över så lång tid och i en sådan miljö med praktiskt taget noll underhåll och en i sammanhanget så billig maskin ursprungligen byggd för att stå i inne folks vardagsrum och många av dem ännu fungerar!
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Ang. VIC-20 så var nog 23 rader med 22 kolumner ett väldigt stort hinder för det mesta av kontorsprogram.

Även 40 kolumner ansåg allmänt vara i underkant. Därav att ABC800 fanns i färg och monokrom version. Den monokroma körde 80 kolumner. Närapå alla text-terminaler hade 80x24, eller mer...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är sant, det skall bli roligt att köra den sedan! Jag plockade ihop ett komplett kit till den (brödburken) med originalbandspelare, original TV switch kontakt (jag har tyvärr ingen originalmonitor till dem, men TV med extra RF modulator var ju ofta vad man var hänvisad till då också... I allafall var jag det. :) ) och annat inklusive en manualbok i original, några kretsar är ersatta med andra kretsar annars är den original vad jag kunde se. :)

Jag köpte en Gotec förut för att kunna köra maskinerna utan fysiska disketter, men läsarna sitter så klart monterade och fungerande som de gjorde i original!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 10 september 2023, 15:04:21 Min uppfattning på den tiden var att en C64 var en leksaksdator, man kunde koppla den till en TV och spela spel och lagra data på kassettband och lära sig programmering.
Himla kul. Men ABC80, det var en RIKTIG dator med skärm och disketter och en helt annan pondus.
Lite OT, men ABC80 hade ju inte floppy normalt heller, folk använde kasettband där med. Men det gick att köpa till diskdrive precis som på C64.

Och det fanns garanterat fler med diskdrive till C64 än abc80 ;)

Angående 80col så har jag 80col-kort i många av mina "hemdatorer", i två av mina spectravideo 328, till min spectravideo 728, och 738'an har det från början, monokromt då, vill man ha färg blir det 40col.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har börjat bygga två testare till. Tyvärr saknas det lite komponenter. En Instrument OP (INA141) har varit restad sedan i våras, men verkar kunna levereras i nästa-nästa vecka!
IMG_1709.JPG
IMG_1710.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 394
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av petertub »

bqt skrev: 11 september 2023, 13:06:59 BJ: frågan om vad jag tyckte/tycker är bra är faktiskt lite knepig. Det finns väl inte mycket jag egentligen tycker är ohejdat bra. Unix har en del bra saker, men en del som stör mig. Linux är värre. RSX är relativt bra, men har sina vårtor det med, liksom RSTS/E. Tops-10 och TOPS-20 är samma visa det också.

Jag är nog ganska kritisk efter alla år med olika system. Jag kan klaga på allt. Men jag har undvikit DOS och WIndows i princip hela mitt liv, och lär fortsätta med det (har ibland använt lite grand, men aldrig seriöst programmerat på).

I dagliga livet för närvarande är det RSX, BSD och OSX som jag pysslar med, förutom diverse olika RTOS beroende på jobb.
Höll på med rsx på volvo.
EN sak jag försökte påverka; alla provprogram (som ju byggdes om vid systemgen) skulle klara sig utan ombyggnad om man hade en pekare till ( vad det ny hette, mastertabellen med varibler i kerneln). Men det
var uppenbarligen på övertid för DEC. De trappade redan ner.

PDP var en riktig nyskapelse. Sedan kom 68000 .

Jag döpte min båt till PDP-11 ..
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Anders, vad ska dom nya testarna testa?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Samma kort som innan, det är kopior av min egen testare som andra människor ska få (köpa). Det fina med det är att fler kommer hjälpa till med testvektorer och kod.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

petertub skrev: 12 september 2023, 22:04:25 Höll på med rsx på volvo.
EN sak jag försökte påverka; alla provprogram (som ju byggdes om vid systemgen) skulle klara sig utan ombyggnad om man hade en pekare till ( vad det ny hette, mastertabellen med varibler i kerneln). Men det
var uppenbarligen på övertid för DEC. De trappade redan ner.

PDP var en riktig nyskapelse. Sedan kom 68000 .

Jag döpte min båt till PDP-11 ..
Eventuellt finns det fortfarande RSX på Volvo. Åtminstone fanns det kvar för typ 8 år sedan.

Det finns dessvärre ingen riktig "mastertabell" i den meningen som du tänker. Men i RSX-11M-PLUS kan man göra sina program oberoende av omyggnad av kärnan. Det finns ett speciellt system-anrop för att få fram addressen för alla möjliga saker i den kärna som kör. Också görbart från device-drivers och annat skrot som inte ens är processer som kan göra systemanrop. Det finns en fixaddress man kan anropa för att göra samma adress-översättningar i kernel-mode.

Men det finns bara i M+. I 11M får man leva med att bygga om sådana program om man bygger en ny kärna.

68000 är väl ok. Själv tycker jag att PDP-11 är betydligt bättre, men 32-bitar är ju ibland användbart, och elvan har ju bara 16.
VAX är på många sätt trevlig, men jag tycker ändå att elvan är roligare. Lagom komplicerad.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 394
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av petertub »

Jag känner en björn i zürich som jobbar på google. Är det du ?
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Jag? Nej. Heter inte Björn, och jag slutade på Google för ett antal år sedan.
Men jag kan kanske misstänka att jag vet vilken Björn du känner... BMR?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag satte ju en kontakt som innehåller serieporten, två IO +5V och GND på bottenkortet. Jag har haft en TTL-USB seriekabel där, men jag kände att man borde ha riktig RS-232. Tänk att köra testaren mot en VT100 eller en DECWriter!

Jag hittade en färdig TTL-RS232 adapter (på Elfa för nästan inga pengar), tyvärr så måste matningspänningen vara samma som IO spänningen så jag fick slabba dit en LDO som jag gömde i smältlimmet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

En stilla undran, om man skulle vilja lägga vantarna på en flexskivestations-låda ABC830, alltså bara ett tomt skal.
Är det svårt att få tag i en sådan?

Jag ser att det finns en komplett station på Tradera, men det är ju synd att "skrota" en eventuellt fungerande enhet när jag bara är ute efter skalet. :humm:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag måste erkänna att jag slängde en sådan för ett tag sedan, så det är inte omöjligt… Den var i väldigt dåligt skick, båda drivarna var kass. Man kan inte spara på allt…
Skriv svar