Någo som vet vad detta är för kontakter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av steffo100 »

De sitter på kablage till en japansk CDI-enhet till en MC från 2008.
Boxen passar inte på min kontakt så skulle behöva byta mellan dessa eller göra en sarv. DEn ena har styrpinnar, medans den andra bara har kontaktstiften..

Bild

Bild

Någon?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av TomasL »

Det är knappast någon standardkontakt, utan tillverkaren har krånglat till det och låtit tillverka en special, som troligen inte går att få tag på.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av pi314 »

Bäst är väl om det går att hitta kontakter. Om det inte lyckas eller för att vara säker på att det är rätt, vore det värdefullt att veta delning.

Om du mäter avståndet mellan dom yttre hålen i en rad på båda kontakterna, är det då 40,6 mm, dvs. 1/10 tum delning?

Vilket avstånd är det mellan kontaktraderna? Det ser ut som om det kan vara 2/10", dvs. 5,08 mm.

Om det är 1/10" delning så finns det en hel del att utgå från, om du ska göra en egen.

/Pi
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av H.O »

Det står JAE på kontakten och med tanke på att motorcykeln är från Japan ligger det nära till hands att tro att det är Japan Aviation Electronics som tillverkat kontakdonet. Jag har inte tid att leta i deras katalog(er) just nu.
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av Garmen »

En sådan här kan kanske den första vara?
https://www.amazon.se/-/en/dp/B0C4FRF3D6?th=1
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av pi314 »

Här kan man hämta katalogen.

https://www.jae.com/en/connectors/serie ... l/id=64301

Det är tydligen inte 1/10" delning utan 2,50 mm.
Avståndet mellan kontaktraderna, som jag uppfattar det, är 4,4 mm.

MX23A Series heter kontakttypen.
Det finns lite olika varianter.
Med bl.a. 12 ,18, 26, 34 (=2x17, den som du har) kontakter.

/Pi
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av steffo100 »

Hej och tusen tack för input!
Ansolut är den ena kontakten MX23A som ni säger.
Är "han-kontakten" till denna model lödad på skretskortet i CDI-boxen eller hur ser det ut?

Mitt problem är att jag har en CDI-box som har en han-kontakt som passar i den svarta kontakten (alltså med styrstift) och den kabelhärva jag ska använda är utrustad med en hon-kontakt utan styrstift, alltså MX23A, så frågan är om jag kan pilla isär ECU-boxen och löda loss kontakten (den med styrstift) och löda i en MX23A honkontakt.

Vid närmare granskning av bilden på amazon-länken ser det ut som att min kontakt med styrstift är samma kontakt men utan det oranga höljet... kan det vara så att mina kontakter passar om jag lyckas få bort det oranga från honkontakten?
Nallen
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 april 2019, 05:37:05

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av Nallen »

År det inte bara så enkelt att den oranga delen och även blåa gummitätningen fatts på kontakten på andra bilden.
Har du bild på där kontakten skall kopplas in så kanske man ser om delarna sitter kvar där.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av Glenn »

CDI-boxar brukar oftast vara ingjutna, så det är inte lätt att löda om nåt i en sådan.

(Jag har ett långtidsprojekt att pilla bort all gjutmassa på lödsidan av kretskortet i CDI-boxen till en MC jag har som är känd för söndervibrerade lödningar, just nu kör jag på en kinesisk piratbox, men vill gärna få till originalet)
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av steffo100 »

Det som hade hänt var att i min box hade det oranga skalet på kontakten fastnat i botten, alltså det oranga "locket på honkontakten hade lossnat och fastnat i botten på hankontakten så me lite pillande fick jag ut det och kunde montera ihop det korrekt.
Det var bilden på Amazon som visade hur kontakten ser ut bakom det oranga och då fattade jag - borde begipit det direkt...
Nu fungerar allt med nya kabelhärvan utom lyset som verkkar ge något jordfel.. men det kanske bli en annan tråd.

Tack för all hjälp, det hjälpte mig verkligen vidare :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av Glenn »

Bra att det löste sej :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 8 september 2023, 19:27:04Det är tydligen inte 1/10" delning utan 2,50 mm.
Sidospår: Intressant, 2,5mm delning på kontaktdon osv användes även inom f.d. östblocket då det begav sig.

(Rätt störigt att t.ex. en Robotron KC 87 har kontaktdon som ser ut som DIN/Europakort-kontakter men som visar sig inte bara ha annat poltal utan även annan pindelning).

Allmänt angående kontakter så kan man tillverka hankontakt genom att bara smälta in lämpliga stift i lämplig plast, t.ex. plexiglas, där man borrat hål som är en minimal smula mindre än stiftet och man sen värmer stiftet så att det går att trycka in genom hålet. Man får såklart göra rent från plastrester på lödänden på stiftet efteråt.

(Nu är ju problemet i denna tråd löst, men...)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Någo som vet vad detta är för kontakter?

Inlägg av Glenn »

ryssarnas 74xx-kopior var ju också med 2,5mm bendelning, det går bra i vanliga socklar så länge dom inte har för många ben :)

(Och varför vet man då det ? jo för att ska man syssla med nixierör så blir det oftast till att köpa ryska ekvalienter till 7441/74141, alltså KM155ID1)
Skriv svar